Expres

Cum puteți fi înșelați de „victime” și „oficiali” / Metoda „Accidentul”, detaliată de IPJ Brașov

 

Deși intens mediatizată, metoda de înșelăciune „Accidentul” face în continuare victime printre persoanele vârstnice, atât în mediul urban, cât și în mediul rural.

„Mecanismul de producere al acestor fapte este același, însă scenariile prezentate victimelor și valoarea prejudiciilor depind de disponibilitatea victimelor de a oferi informații autorilor infracțiunilor în legătură cu membrii familiei și sumele de bani economisite și păstrate în casă.
De regulă autorii apelează numere din rețeaua de telefonie fixă (Telekom, Digi etc.), deoarece utilizatorii acesteia sunt cu preponderență persoane de vârsta a treia și profită de vulnerabilitatea victimelor, exploatându-le statutul familial de părinte /soț/ bunic, empatia dar și gradul scăzut de relaționare socială”, explică reprezentanții Inspectoratului de Poliție Județean Brașov.

De cele mai multe ori, infractorii nu dețin informații despre victime, ci le contactează întămplător și folosesc un discurs – legendă adaptat pe parcursul convorbirii în funcție de disponibilitatea pe care o arată victima și de datele pe care aceasta le furnizează.

Conversația debutează cu anunțul șocant despre un membru de familie al victimei care de cele mai multe ori este prezentat ca fiind implicat într-un accident rutier, fie în calitate de făptuitor, fie în calitate de victimă.
„În această înscenare, autorul poate juca mai multe roluri, schimbându-și tonul vocii sau folosind tehnologii speciale de distorsionare a vocii, dându-se drept ruda victimei, polițist, medic, avocat. Uneori în scenariu sunt implicați mai mulți infractori, fiecare vorbind cu victima pe rând și interpretând alt rol, iar pentru credibilitate în fundalul conversației se pot auzi diverse sunete, de exemplu sirene, plânsete etc..

În cadrul discuției sunt prezentate consecințele grave ale accidentului (ex. s-a soldat cu moartea victimei, persoana accidentată este un copil, o femeie însărcinată, victima trebuie transportată de urgență cu elicopterul la un spital în strainătate etc.)”, au detaliat reprezentanții IPJ Brașov.

De cele mai multe ori discuția debutează cu interacțiunea victimei cu cel pretins a fi ruda acesteia, care susține că a comis accidentul, se declară speriată și folosește o voce afectată de plâns cu scopul de a manipula și stârni interesul celui înșelat. Ulterior, pentru a da credibilitate poveștii în discuție intervine „un oficial”: „polițist”, „procuror”, „medic legist”, „avocat” etc..

Se poate întâmpla ca pe parcursul discuției să intervină chiar mai mulți „oficiali”, pe rând. Aceștia dau victimei diferite informații tehnice care țin de cadrul legal (măsuri procedurale, urmări legale pentru autor, diagnostice medicale etc) și totodată solicită bani pentru a interveni și a înlătura aceste urmări.

Odată ce persoana înșelată este dispusă să plătească suma solicitată, infractorul încearcă să controleze toate posibilitățile acesteia de a comunica telefonic. În acest sens i se cere victimei să nu întrerupă conversația, iar dacă deține și un telefon mobil, aceasta va fi sunată și pe acel număr. Astfel, victima este pusă în imposibilitatea de a comunica cu alte persoane sau de a verifica informațiile primite.

În timp ce comunică cu victima, infractorul ține legătura și cu un complice, căruia îi furnizează toate datele pe care le primește și pe care îl dirijează la adresa acesteia pentru a ridica suma de bani. De regulă după acest moment acțiunea infracțională se încheie dar au existat și cazuri în care victimele au aratat o disponibilitate de care infractorii au profitat și le-au cerut bani în repetate rânduri.

Recomandări:

-Nu da curs instrucţiunilor primite telefonic de la persoane necunoscute care pretind că reprezintă rudele „implicate în accidentul rutier”;
-Verifică dacă situaţia de urgenţă este reală, sunându-ți ruda până răspunde. Câteva minute în plus nu pun pe nimeni în pericol;
-Nu efectua niciun transfer bancar;
-Nu înmâna bani unor persoane necunoscute care sunt trimise la ușa ta ;
-Sună la Poliţie, pe numărul de urgenţă 112 sau la unitatea de poliţie pe raza căreia locuieşti, spune despre ce este vorba, interesează-te de existenţa unui astfel de accident rutier şi procedura legală în situaţii de acest gen.


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads Whatsapp Channel

Articole asemănătoare

0 0 voturi
Evaluarea articolului
Abonaţi-vă
Anunțați despre
0 Comentarii
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Păreri in linie
Vezi toate comentariile
Back to top button