Certficate de naștere și de deces în format digital, în mai multe localități din România
Certficate de naștere și de deces în format digital, în mai multe localități din România
Din această lună, certificatele de naștere și cele de deces se eliberează, în mai multe localități din țară, atât în format digital, cât și fizic. Lista municipiilor, orașelor și comunelor în care actele de stare civilă sunt emise atât în format digital, cât și fizic a fost extinsă, potrivit unui anunț recent al Ministerului Afacerilor Interne (MAI).
Regulile emiterii actelor de stare civilă au suferit modificări majore în 2022, dar aplicarea acestora a fost stabilită, după o amânare, pentru acest an, recent fiind stabilite normele metodologice de aplicare unitară a dispoziţiilor în materie de stare civilă.
„Din acest an, certificatele de naștere, căsătorie sau deces nu se vor mai completa de mână, ci vor fi tipărite, iar obținerea actelor de stare civilă se va putea face mai ușor și mai rapid.
Astfel, activitatea de înregistrare a evenimentelor de viață, naștere și deces, desfășurată de către ofițerul de stare civilă, se va realiza în format digital”, a anunțat recent MAI.
Acest lucru este posibil după ce, în aprilie, Sistemul Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă (SIIEASC) a fost pus în funcțiune.
Acum pot accesa digital serviciile de înregistrare a evenimentelor majore de stare civilă, respectiv nașteri și decese, și cetățenii din Turda, Câmpia Turzii (din județul Cluj), Pașcani, Târgu Frumos, Hârlău, Butea (din județul Iași), Hațeg, Brad, Simeria, Peștisu Mic, Băcia, Băița, Certeju de Sus, Șoimuș, Hărău (din județul Hunedoara), dar și Fierbinți-Târg, Căzănești, Sfântu-Gheorghe, Balaciu, Sinești, Dridu, Perieți, Jilavele, Coșereni sau Movilița (din județul Ialomița).
După cum transmite ministerul, „punerea în funcțiune, la nivel național, a Sistemului Informatic se va realiza etapizat, urmând a se finaliza la data de 24 septembrie 2024”.
Lansarea și extinderea SIIEASC vin la puțină vreme de la apariția HG 255/2024, care vizează punerea în aplicare a noilor reglementări din domeniul stării civile și implementarea proiectului privind crearea sistemului amintit.
De fapt, pentru ca sistemul informatic de gestiune a activității de stare civilă să poată deveni operațional, normele metodologice din domeniu trebuia să fie armonizate cu toate modificările apărute în ultimii ani la Legea 119/1996 cu privire la actele de stare civilă.
Noua hotărâre stabilește și forma și conținutul certificatelor de stare civilă, certificatului de divorț, extraselor multilingve ale actelor de stare civilă, extraselor pentru uz oficial sau uz extern, sigiliului stării civile și parafei ofițerului de stare civilă, adeverinței de înhumare, certificatului privind componența familiei și adeverinței cu privire la statutul civil.
Schimbarea formei certificatului de naștere era necesară ca urmare a identificării unui număr mare de erori în cadrul certificatelor de stare civilă care se emit în prezent, fără infrastructură informatică.
Mai multe informații legate de modificările apărute în ultima perioadă în legătură cu actele de stare civilă pot fi găsite aici.
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.