Cel mai mare și spectaculos proiect feroviar, Braşov-Sighişoara, blocat de lipsa banilor

Cel mai mare și spectaculos proiect feroviar, Braşov-Sighişoara, blocat de lipsa banilor
Vorbim despre modernizarea căii ferate Braşov-Sighişoara, parte a coridorului Rin-Dunăre, pe care trenurile ar trebui să circule cu 160 de km pe oră. Pe cel mai greu sector, şantierul este pustiu, pentru că muncitorii angajaţi de compania grecească Aktor nu şi-au mai primit salariile. Constructorul spune că a încasat bani cu ţârâita de la statul român.
Patru utilaje „cârtiţă” cu nume de femei – Eleni, Varvara, Alexandra şi Konstantina – sunt instalate în măruntaiele pământului, pentru a săpa galerii de peste 20 de kilometri, în judeţul Braşov. Operaţiunea a început acum un an, dar momentan e oprită. Neplătiţi de două luni, muncitorii nu mai lucrează.
„Aproximativ 170 de muncitori suntem, toţi ne-am oprit de trei săptămâni, din ianuarie au început problemele mari, am acceptat să rezolvam pe cale amiabilă, dar nu s-a rezolvat nimic. Ajungem de lucrăm într-o lună o săptămână şi trei săptămâni suntem opriţi din cauza materialului şi din cauză că nu sunt bani pentru muncitori”, le-au spus lucrătorii reporterilor Pro TV.
Costurile au crescut
Sectorul de cale ferată Apaţa-Caţa din judeţul Braşov face parte din coridorul Rin-Dunăre şi va permite, la finalizare, o viteză a trenurilor de 160 de kilometri pe oră. Investiţia, evaluată iniţial la 3 miliarde de lei, a început în 2020 şi ar trebui fie gata anul viitor. Însă lucrările au ajuns abia la jumătate, iar inflaţia a mărit costurile.
Constructorul spune că, în ultimele luni, au fost probleme, dar dă asigurări că sunt pe cale să se rezolve.
„În ultimele luni au existat sincope în fluxul de încasări pe componenta de ajustări de preţuri, ceea ce a condus la unele întârzieri care sunt în curs de reglare, situaţia urmând a se soluţiona până la sfârşitul lunii mai”, a transmis Aktor.
În replică, Ministerul Transporturilor, prin Ionuţ Săvoiu, secretar de stat, transmite că CFR nu are datorii către executanţi, însă admite că actualizarea preţului lucrării, aprobată de Guvern în aprilie, ar putea aduce noi sume de plată.
„De 5 luni de zile stăm pe finanțare de la bugetul de stat, având în vedere că bugetul de stat e așa cum îl știe o țară întreagă nu ne-ar mira să fie într-adevăr probleme cu plățile”, a declarat la Pro TV Ionuț Ciurea, asociația Pro Infrastructura.
Vestea bună e că tot Uniunea Europeană va asigura, până la urmă, fondurile necesare, printr-un alt program de finanțare, care va fi pus curând în practică.
Preţul de modernizare a liniei dintre Braşov şi Sighişoara a crescut în această primăvară, după ce Guvernul a aprobat o Hotărâre privind reaprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii. Recent, CFR a semnat un nou act adiţional cu constructorul (asocierea RailWorks, formată din Aktor S.A.(Lider), Alstom Transport S.A. şi Arcada Company S.A,), valoarea contractului fiind suplimentată cu 4.096.992,56, fără TVA. Astfel, valoarea totală de contract acceptată a ajuns la suma de 2.981.779.293,34 lei fără TVA.
Cel mai mare și spectaculos proiect feroviar, Braşov-Sighişoara, blocat de lipsa banilor
În februarie, Aktor anunța că forează două perechi de tuneluri pe subsecțiunea 2 Apața – Cața folosind patru mașini de forat (TBM, de la Tunnel Boring Machines), care intraseră toate în colinele din jurul localității Racoș, două înspre Ormeniș și celelalte două înspre Homorod.
Eleni și Varvara sapă perechea sudică de tuneluri, Ormeniș (7 km), în timp ce o a doua pereche de tuneluri, numită Homorod, cu o lungime de 5,1 km fiecare, este forată între Racoș și Homorod cu TBM-urile 3 și 4, Alexandra și Konstantina.
Tunelurile vor fi legate prin galerii: 13 galerii de legătură, cu o lungime totală de 601 metri liniari pentru tunelul Ormeniș, respectiv 10 galerii de legătură, cu o lungime totală de 417 metri liniari pentru tunelul Homorod.
Pasajele subterane Ormeniș/Homorod vor consta fiecare din două tuneluri feroviare cu câte o linie de cale ferată. Distanța dintre cele două tuneluri forate va fi variabilă și este planificată să fie între 30 m în apropierea zonelor de intrare și 70 m în apropierea zonei de suprasarcină înaltă.
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

