„Braşovul şi Ghimbavul merită cu prisosinţă să aibă acest aeroport!”
Aproximativ 200 de persoane, reprezentanţi ai autorităţilor locale, mediului diplomatic, al celui de afaceri, incluzând companii aviatice care operează în România, au participat la prezentările şi dezbaterile din cadrul conferinţei „Smart Airport Cities”, organizate de Asociaţia Smart City Braşov, în centrul căreia s-a aflat viitorul Aeroport Internațional Brașov Ghimbav (AIBG) şi oportunităţile de dezvoltare regională pe care le deschide implementarea acestui proiect.
Ambasadorul Confederaţiei Elveţiene la Bucureşti, Arthur Mattli, a menţionat, în discursul său, că aeroporturile regionale se confruntă, în prezent, pe lângă nevoia de a recupera din pierderile suferite în pandemie, cu provocarea de a deveni mai verzi, subliniind că un oraş-aeroport inteligent azi este unul care planifică cu gândul la Pactul Ecologic European, care se străduieşte să ofere un sistem integrat de transport şi de plată şi care se străduieşte să devină un oraş european premiat din punct de vedere energetic. „Acordul Verde European, care urmăreşte să facă din Europa primul continent neutru din punct de vedere climatic până în 2050, încearcă să reducă amprenta (de carbon – n.r.) climatică a aviaţiei, iar Comisia Europeană subliniază importanţa creării de aeroporturi cu emisii zero şi conectarea acestora la alte moduri de transport. Am încredere că certificarea aeroporturilor în materie de emisii de carbon va creşte în următorii ani, ceea ce este foarte important”, a explicat Mattli.
La rândul său, preşedintele Consiliului Judeţean Braşov, Adrian Veştea, a precizat că aeroportul din Ghimbav este pregătit sa facă faţă acestei provocări. „Ultimele tehnologii la nivel mondial vor fi folosite la aeroportul de la Braşov-Ghimbav atât în ce priveşte securitatea, cât şi dirijarea traficului aerian şi, foarte important, CJ pregăteşte un proiect şi este prins în lista de investiţii, prin care acesta va fi primul aeroport din România eficient energetic, vom produce energia, o vom stoca în reţea şi vom avea independenţă energetică. Fiind construit ca un aeroport al zilelor noastre, va beneficia de toată tehnologia ca să fie exemplu pentru celelalte aeroporturi”, a declarat Veştea, precizând că, după realizarea studiului de fezabilitate pentru proiect, se va încerca obţinerea unei finanţări europene, în caz contrar banii fiind alocaţi de la bugetul judeţean.
Magistrale CFR unite la Aeroport
Totodată, Veştea a menţionat că există o documentație pregătită de administrația județeană împreună cu CFR Infrastructură și Ministerul Transporturilor pentru unificarea liniilor CFR 200 Braşov-Sibiu şi 300 Braşov-Sighişoara, prin Aeroportul Braşov, aflată în stadiu de studiu de fezabilitate aprobat. „Evident, această nouă cale ferată va trece pe la Aeroportul din Brașov. În felul acesta vom reuși să optimizăm, iar dorința de a avea un centru intermodal, cu spații de depozitare, în zona Feldioara, poate deveni o realitate în viitorul apropiat. Studiul de fezabilitate este aprobat, indicatorii tehnico-economici sunt aprobați, rămâne ca Ministerul Transporturilor, prin CFR Infrastructură, să demareze procedura de achiziție pentru implementarea acestui proiect. Sperăm să existe şi voinţă la Ministerul Transporturilor”, a explicat Adrian Veștea.
Investitorii nu mai găsesc terenuri disponibile în Ghimbav
În ce priveşte oportunităţile de dezvoltare deschise de aeroport, primarul Ghimbavului, Ionel Fliundra, a precizat că, în prezent, cel puţin patru companii din domeniul logisticii doresc să investească în oraş, însă acestea vor trebui să cumpere terenuri de pe piaţa privată, deoarece administraţia locală nu mai are disponibile. „Sunt firme interesate să achiziționeze terenuri pentru construirea de parcuri logistice. Este clar că aeroportul este un plus valoare pentru toată lumea (…) cu siguranță cei care investesc la noi au plus valoare și au toată deschiderea din partea autorității locale. Încercăm să sprijinim toate societățile care vin, dar sunt anumite impedimente pentru că terenurile sunt private, iar deja prețurile au urcat”, a precizat Ionel Fliundra.
„Vom avea acest aeroport pentru că ni l-am dorit”
„Pe măsură ce am început să implementăm componentele infrastructurii aeroportuare, a devenit o certitudine faptul că noi, braşovenii, vom avea un aeroport – primul construit în România în ultimii 50 de ani şi, potrivit colegilor noştri membri în Asociaţia Aeroporturilor, cel mai frumos din România.
Vom avea acest aeroport în primul rând pentru că ni l-am dorit, pentru că am parcurs toate etapele necesare şi am gândit strategii financiare, în aşa fel încât proiectul nostru să prindă contur.
Trebuie ştiut faptul că Braşovul nu primeşte alocări bugetare mai mari decât alte judeţe, iar presiunea pe bugetul Consiliului Judeţean este an de an tot mai mare, dar cel mai important lucru este că am fost în măsură să gestionăm resursele financiare de care dispunem într-o manieră corectă şi eficientă care ne-a permis să putem implementa această investiţie majoră.
Nu ne-a fost uşor, dar acum, când peste 90% din ceea ce înseamnă infrastructura aeroportuară este realizată, putem afirma că toate eforturile noastre din ultimii ani sunt răsplătite.
Braşovul şi Ghimbavul merită cu prisosinţă să aibă acest aeroport!
(…) Îi felicit pe organizatori – Primăria şi Consiliul Local Ghimbav în parteneriat cu Asociaţia Smart City Braşov – pentru reuşita acestui eveniment care promovează Aeroportul Internaţional Braşov – Ghimbav şi ne face cinste tuturor!”, a notat pe Facebook, după eveniment, președintele CJ Brașov, Adrian Veștea.
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.