Expres

BRAŞOV. Tribunalul pentru Minori şi Familie Braşov, singurul de acest fel din ţară, se confruntă cu probleme grave de spaţiu

Până şi locul pentru audierea copiilor funcţionează pe principiul „mână de la mână”, din lipsă de fonduri

 

Asemenea Judecătoriei şi Tribunalului Braşov, Tribunalul pentru Minori şi Familie Braşov – singurul de acest tip din ţară, conceput în cadrul unui program pilot – se confruntă cu probleme grave din cauza spaţiului mic alocat în imobilul de pe Bulevardul 15 Noiembrie.

Instanţa funcţionează într-un spaţiu compus dintr-o sală de judecată, o sală destinată şedinţelor în camera de consiliu, un spaţiu care este folosit ca registratura instanţei – dar care funcţionează şi ca arhivă, trei birouri de judecător, dintre care unul este cabinetul preşedintelui şi un singur birou de grefieri, de dimensiuni reduse.

Iniţial, camera de consiliu a fost gândită ca o cameră specială pentru audierea minorilor, fiind dotată şi amenajată în mod propice audierii copiilor aflaţi în dificultate, prin crearea unui mediu prietenos şi neprotocolar.

„Ulterior, nu au mai fost alocate fonduri pentru astfel de amenajări, personalul instanţei continuând însă să asigure funcţionalitatea acesteia, fiind aduse periodic jucării şi alte obiecte care să micşoreze trauma copilului supus unei proceduri judiciare (desene, unii judecători aduc uneori dulciuri la momentul audierilor etc.). În acest sens este de remarcat contribuţia membrilor personalului Institutului Naţional al Magistraturii şi Şcolii Naţionale de Grefieri, care, în ultimii 3 ani, au transmis Tribunalului pentru Minori şi Familie Braşov, cu ocazia sărbătorilor de iarnă sau de primăvară, numeroase jucării, care au fost folosite în camera de consiliu la momentul audierilor sau au fost transmise copiilor ascultaţi şi care se aflau într-o situaţie materială precară”, au explicat reprezentanţii instanţei, într-un raport privind activitatea pe 2017.

Camera de consiliu, spaţiu greu de definit

Camera de consiliu este esenţială nu doar pentru audierea copiilor, dar şi din perspectiva bunei desfăşurări, pe viitor, a şedinţelor de judecată, iar potrivit dispoziţiilor Legii nr.273/2004, întregul „lanţ” privind deschiderea procedurii adopţiei interne, încredinţarea în vederea adopţiei şi încuviinţarea adopţiilor ar trebui să se desfăşoare integral în camera de consiliu.

Însă, insuficienţa spaţiului alocat şi creşterea numărului de posturi de grefier de şedinţă de la 3 la 6 au impus, de asemenea, mutarea în camera de consiliu a trei dintre ei.

„Aceste inconveniente sunt sporite de faptul că respectiva cameră de consiliu serveşte şi ca anticameră pentru cele două săli de judecată poziţionate la capetele acesteia. În aceste condiţii, sala de judecată este folosită în general ca substitut al camerei de consiliu pentru cauzele de adopţie, iar ascultarea minorilor se face în camera de consiliu special amenajată, însă cu mari dificultăţi”, au precizat reprezentanţii tribunalului specializat.

O singură sală de judecată, de tip „saună”, pentru toate cauzele

Potrivit raportului, în singura sală de judecată atribuită instanţei se desfăşoară atât şedinţele penale cât şi cele civile. Sala de judecată, dotată cu aparatură de înregistrare audio – video şi cu o boxă pentru persoanele aflate în stare de deţinere, trebuie dotată şi cu instalaţie de climatizare a aerului, întrucât pe timpul verii căldura excesivă afectează calitatea actului de justiţie, conform reprezentanţilor instituţiei. Aceştia au precizat că, în cazul dosarelor penale complexe, cu multe părţi implicate, şedinţele de judecată se pot prelungi pe parcursul mai multor ore în aceeaşi cauză, astfel că temperaturile ridicate devin insuportabile.

Problemele legate de spaţiu nu se opresc aici. În 2008, tribunalul specializat a fost dotat cu aparatură de teleconferinţă special destinată audierii martorilor cu identitate protejată, dar, pentru că nu există spaţiu suficient, aceasta a fost montată în biroul preşedintelui instanţei, ceea ce creează dificultăţi la programarea acestor audieri şi impune măsuri speciale de organizare de fiecare dată, astfel încât identitatea reală a martorului să fie cu adevărat protejată cu ocazia accesului în camera de audiere şi pe parcursul acesteia.

Prin sprijinul conducerii Tribunalului Braşov, în cursul anului 2017 s-a reuşit soluţionarea problemei arhivei pasive a instanţei specializate şi descongestionarea spaţiului în arhiva curentă, Tribunalului pentru minori fiindu-i alocat un spaţiu de depozitare în spaţiul închiriat de Tribunalul Braşov. Astfel, s-a putut pune în funcţiune scanner-ul instanţei şi organizarea şi demararea activităţii de scanare a documentelor din dosarele nou înregistrat.

„O altă problemă care rămâne acută, din punct de vedere al asigurării resurselor materiale, o reprezintă sistemele de calcul, în pofida sprijinului primit de la Tribunalul Braşov acestea rămânând în majoritate extrem de uzate, atât din punct de vedere tehnic, cât şi din punct de vedere al licenţelor software şi actualizărilor de securitate necesare, ceea ce a creat dificultăţi în desfăşurarea activităţii instanţei”.

Ministerul Justiţiei, anunţat cu privire la situaţie

La finalul anului 2017, Curtea de Apel Braşov şi Tribunalul Braşov, în calitate de ordonatori de credite, au transmis Ministerului Justiţiei o notă de fundamentare cu privire la închirierea unui spaţiu care să constituie noul sediu al instanţei specializate, notă care a fost aprobată, în prezent fiind aşteptată alocarea bugetară în vederea definitivării caietului de sarcini şi desfăşurarea procedurilor de închiriere a unui spaţiu adecvat pentru desfăşurarea activităţii instanţei.

„Rămâne esenţial ca, în funcţie şi de suma alocată, la momentul elaborării caietului de sarcini să se aibă în vedere specificul
activităţii instanţei specializate, respectiv împrejurarea că aceasta judecă în ambele materii – civilă şi penală -, că este necesar a fi prevăzute un spaţiu adecvat pentru audierea minorilor, existenţa unei camere de consiliu care să fie dotată şi cu aparatura de teleconferinţă necesară audierii persoanelor cu identitate protejată, un spaţiu de detenţie temporară pentru persoanele arestate preventiv, o cameră a serverelor etc., cât şi spaţii de birouri care să permită desfăşurarea activităţii în condiţii corespunzătoare”, au conchis reprezentanţii Tribunalului pentru Minori şi Familie Braşov.

CITIŢI ŞI:

BRAȘOV. Angajații Judecătoriei Brașov, sufocați de volumul de muncă, dar și de spațiul în care lucrează

BRAŞOV. RAPORT. Peste 10.000 de dosare au rămas pe stocul Judecătoriei Braşov, deşi în 2017 au fost soluţionate aproape 34.000 de cauze


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads Whatsapp Channel

Articole asemănătoare

0 0 voturi
Evaluarea articolului
Abonaţi-vă
Anunțați despre
0 Comentarii
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Păreri in linie
Vezi toate comentariile
Back to top button