Expres

BRAȘOV. Slujba Sf. Maslu cu molitvele Sf. Vasile cel Mare, la Biserica Parohiei „Carpați”

  • img-7607_2.jpg
  • Biserica-Metrom_299305.jpg
 

Așa cum se știe, miercurea și/sau vinerea, în bisericile ortodoxe se oficiază slujba Tainei Sf. Maslu, iar în timpul posturilor de durată de peste an, cum este și cel al Adormirii Maicii Domnului, în care ne află acum, în bisericile ortodoxe se oficiază slujbe de obște (oficiate de către cel puţin șapte preoţi) ale Sf. Maslu.
La fel se va întâmpla astăzi, de la ora 17.00, în Biserica Sf. Nicolae a Parohiei Carpați, de la Metrom (foto 2).

Mai mult, slujba va cuprinde și dezlegări (Moltivele Sf. Vasile cel Mare), cu participarea părintelui Iulian de la Mănăstirea Frăsinei, după cum a anunțat proetul paroh Tudor Sicoe.

Sfântul Vasile cel Mare este cunoscut, pe lângă activitatea sa de teolog și cea caritabilă, pentru molitvele/moliftele/molitfele sale (rugăciuni de exorcizare, de alungare a răului, a diavolului, de fapt, rugăciuni speciale pentru vindecarea trupească şi spirituală a credinciosului). Aceste rugăciuni au fost scrise în scopul de a ajuta celor posedaţi de diavol, fiind socotite drept cele mai puternice rugăciuni de exorcizare (de „scoaterea a dracilor”), de dezlegare de blesteme și de apărare de orice rău. Ele au un specific deosebit și anume acela că sunt citite sub formă de blestem asupra duhului și puterii celui rău, adică a diavolului, de unde și numele de „blestemele Sfântului Vasile”. Astfel, se pleacă de la realitatea existenţei răului în lume, a forţei acestuia şi necesitatea luptei pentru a salva un suflet pe care răul pune stăpânire. Dar rămân totuși rugăciuni pentru înlăturarea sau alungarea diavolului și a lucrării lui. Ele sunt în număr de trei, dintre care a doua începe chiar cu cuvintele: „Te blestem pe tine, începătorul răutăților”, arătând diversele feluri și forme prin care diavolul poate să lucreze sau să-și facă simțită prezența în viața credincioșilor. Molitvele Sfântului Vasile sunt foarte mult solicitate de către credincioși, tocmai fiindcă sunt rostite sub formă de blestem al duhului necurat și de eliberare de sub stăpânirea celui rău. „Te blestem pe tine, începătorul răutăţilor şi al hulei, căpetenia împotrivirii şi urzitorul vicleniei. Te blestem pe tine, cel aruncat din lumina cea de sus şi surpat pentru mândrie în întunericul adâncului. Te blestem pe tine şi pe toata puterea cea căzută ce a urmat voinţa ta. Te blestem pe tine, duh necurat, cu Dumnezeu Savaot şi cu toată oastea îngerilor lui Dumnezeu, Adonai, Eloi, Dumnezeul cel atotputernic; ieşi şi te depărtează de la robul lui Dumnezeu (N). Te blestem pe tine cu Dumnezeu, Care prin cuvânt toate le-a zidit şi cu Domnul nostru Iisus Hristos, Fiul Lui cel Unul-Născut, Care, mai înainte de veci, în chip de negrăit şi fără patimă, S-a născut dintr-însul”, este doar un fragment dintr-o molitvă a Sf. Vasile cel Mare.

În ultimii ani, Biserica Ortodoxă nu a mai îngăduit ca blestemele asupra diavolului să fie citite pe 1 ianuarie, când este sărbătorit Sf. Vasile cel Mare. Pentru citirea unor astfel de rugăciuni care se adresează direct diavolului pregătirea trebuie să fie specială, atât din partea preotului, cât şi din partea celui care solicită să i se citească aceste exorcisme. Astfel, preotul trebuie să postească post negru cu o zi înainte de citirea lor. Acelaşi lucru trebuie să-l facă şi cel care se consideră posedat de cel rău şi cei din familie care vor fi de faţă la ritual. De asemenea, aceştia trebuie să se spovedească şi împărtăşească. Ignorarea unei pregătiri spirituale intense din partea preotului sau a credincioşilor poate avea efecte negative asupra lor sau asupra membrilor din familie.

Taina Sfântului Maslu, una dintre cele șapte sfinte taine, se săvârșește în Biserica Ortodoxă pentru vindecarea credincioșilor de bolile trupești și pentru iertarea păcatelor, acestea două fiind legate. La ortodocși, Sfântul Maslu se face, de obicei, în zilele de post (pe principiul că administrarea unui medicament este mai eficientă atunci când organismul este curățat, dezintoxicat), mai ales în Postul Mare, fiind oficiat cu trei, dar cele de obște sunt cu cinci, șapte sau chiar mai mulți preoți. La slujbă participă credincioșii bolnavi și rudele lor, dar și orice creștin dornic să-și ușureze sufletul.

Participanții la Taina Sfântului Maslu care doresc pot să aducă la biserică puțină făină, ulei și o haină (de corp) de la bolnavi pentru binecuvântare, apoi să asculte cu credință slujba Sfântului Maslu, care se încheie cu miruirea (ungerea cu ulei sfinţit în timpul slujbei). Acasă, din făina și uleiul sfințite se fac turtițe pe care să le mănânce bolnavii în loc de anafură sau se pun în mâncare.

Maslul este un sacrament (taină) acordat de Biserica Ortodoxă și de cea Catolică; nu este recunoscut de protestanţi. La catolici, Maslul („Ungerea bolnavilor”, „Ungerea de pe urmă”) este un sacrament prin care un credincios bolnav este făcut părtaș, prin ungerea cu untdelemn și rugăciunea preotului, de harul lui Dumnezeu spre mântuirea sufletului, de aceea este acordat, de obicei, când bolnavul este în pericol de moarte, dar adesea, și spre vindecarea fizică a trupului, ca la ortodocși.

 

 


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads Whatsapp Channel

Articole asemănătoare

0 0 voturi
Evaluarea articolului
Abonaţi-vă
Anunțați despre
0 Comentarii
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Păreri in linie
Vezi toate comentariile
Back to top button