BRAȘOV. Protecția Consumatorilor a dat o amendă de 50.000 de lei unui furnizor de utilități
Comisariatul Regional pentru Protecția Consumatorilor (CRPC) Regiunea Centru Brașov a sancționat din nou o companie furnizoare de utilități, cu 50.000 de lei pentru nereguli în contractele de electricitate şi gaze. CRPC a aplicat o nouă amendă de 50.000 de lei companiei, întrucât o ofertă privind furnizarea de electricitate, gaze şi servicii tehnice ar putea crea prejudicii consumatorilor, folosindu-se practici comerciale înşelătoare, a anunţat, pe Facebook, Sorin Claudiu Susanu, comisar-şef CRPC Braşov. Aceasta după ce, săptămâna trecută, amendase aceeași societate tot cu 50.000 de lei pentru nereguli în contractele de furnizare de gaze.
„Practici comerciale înșelătoare”
„Acţiunile de control a (sic! – n.r.) agenţilor economici care activează în domeniul energiei au continuat şi, din păcate, au fost descoperite noi nereguli. Pentru ceea ce am constatat, a fost aplicată o amenda de 50.000 lei şi se vor face toate demersurile pentru eliminarea neregulilor din contractele încheiate cu consumatorii”, a arătat Susanu. Acesta nu precizează numele vreunei companii, însă ofertele menţionate sunt ușor de identificat. „S-a analizat contractul încheiat între consumatori şi operatorul economic, în calitate de furnizor, «——ONE 24 – pachet integrat de servicii: gaz, electricitate şi servicii tehnice», precum şi oferta aferentă, precursoare încheierii contractului în speţă. În acest sens, în ofertă se indică «preţ fix al energiei pentru 24 luni», dar în cuprinsul contractului ——-ONE 24, la art.3 «Preţul contractului», alin. 6) se menţionează că «Preţul se poate actualiza, modifica conform prevederilor art. 7 «Modificarea circumstanţelor» din Condiţiile Generale de Contractare, începând cu a 13-a lună”, iar la aliniatul (n.r. – alineatul) 8) se indică «înainte cu cel puţin 30 zile calendaristice de expirarea perioadei de valabilitate a preţului, vânzătorul va notifica cumpărătorul cu privire la noile condiţii de preţ»”, se arată în postare. Potrivit lui Susanu, se constată astfel nu doar caracterul contradictoriu al celor două informaţii înscrise în contractul respectiv, dar şi o practică comercială înşelătoare. De asemenea, la art. 4, „Modalitatea de facturare şi condiţii de plată” alin. 1), lit. a) se indică „pentru a 12-a lună contractuală se emite o factură care va conţine regularizarea financiară, în baza datelor de consum primite de la operatorul de distribuţie sau operatorul de reţea, precum şi regularizarea preţului”, iar la alin. 3) se menţionează «în cea de a 12-a lună contractuală, vânzătorul va include în factura de regularizare financiară şi reîncadrarea categoriei de consum de gaze naturale», fără ca beneficiarul/consumatorul să fie informat asupra categoriei de consum în care a fost sau ar putea fi încadrat şi cum influenţează categoria de consum regularizarea preţului. Reprezentantul ANPC menţionează că reiterarea informaţiei privind modificarea preţului energiei se regăseşte şi în cuprinsul Anexei 1 la contractul în speţă, respectiv «perioadă valabilitate preţ – Preţul se poate actualiza/modifica, conform prevederilor contractuale, începând cu a 13-a lună». Astfel, prin modul de informare al consumatorilor şi prin omisiunile existente în ofertă/contractul de furnizare «—– ONE 24», se constată că aspectele descrise sunt susceptibile să inducă în eroare consumatorul mediu, determinându-l să ia o decizie de tranzacţionare (încheiere contract) pe care altfel nu ar fi luat-o, şi reprezintă o practică comercială înşelătoare. Având în vedere cele menţionate, se constată că operatorul economic a încălcat prevederile art.6, alin.1, lit.d) din Legea 363/2007 şi se sancţionează conform art.15, alin.1, lit.b) coroborat cu art. 17, alin. 2, lit.c) din Legea 363/2007”, a mai scris Susanu.
Amenzile contestate în instanță
În replică, oficialii companiei au afirmat, astăzu, la solicitarea Agerpres, că respectă, în contractele şi ofertele adresate clienţilor, atât reglementările în vigoare aplicabile în domeniul energiei, cât şi legislaţia specifică în domeniul consumatorilor. „De altfel, contractele şi ofertele au fost şi sunt permanent analizate de către autorităţile competente în domeniu, compania acordând un interes permanent asupra modului în care informaţiile sunt prezentate şi comunicate consumatorilor în documentele adresate, care să vină în scopul de a răspunde cerinţelor legale în vigoare”, au arătat reprezentanţii companiei. Cu privire la sancţiunea aplicată, compania va iniţia demersul de contestare a amenzii acordate, considerând că sunt respectate cerinţele legale.
Întrebaţi dacă vor modifica ofertele, oficialii au răspuns: „Aşa cum am menţionat, (…) analizează constant modul în care sunt redactate informaţiile adresate consumatorilor, pentru a oferi o înţelegere cat mai clară a ofertelor şi a condiţiilor contractuale, îmbunătăţind, în permanenţă, comunicarea cu clienţii existenţi şi potenţialii clienţi”.
La începutul lunii decembrie, ANPC a amendat furnizorul de gaze din regiunea Centru-Braşov cu 50.000 de lei pentru nereguli care ar fi putut crea prejudicii beneficiarilor, a scris, pe pagina sa de Facebook, Sorin Claudiu Susanu, şeful ANPC Braşov. Acesta nu preciza numele companiei nici la acea dată, însă ofertele menţionate erau ale aceleiași companii. De cealaltă parte, reprezentanţii furnizorului au susţinut, pentru Agerpres, că au informat corect consumatorii cu privire la ofertele sale şi au iniţiat demersurile de contestare a amenzii.
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.