Expres

BRAȘOV. Proprietarii care nu repară de bunăvoie faţadele clădirilor s-ar putea alege cu taxe stabilite în Consiliul Local

 

Şapte ONG-uri şi proprietarii a peste 900 de clădiri – monument istoric din municipiul Braşov vor beneficia de scutirea de la plata impozitului pe terenuri şi clădiri, în acest an, după ce au depus cereri în acest sens la finalul anului trecut. Dar, aceştia din urmă, s-ar putea alege cu taxe în anii următori, dacă nu vor reabilita faţadele imobilelor. În fapt, proprietarii clădirilor vechi ar trebui să folosească banii economisiţi prin neplata impozitelor pentru reabilitarea imobilelor, dar rar se întâmplă astfel, după cum o dovedeşte experienţa anilor trecuţi.

Prin urmare, Municipalitatea a decis să inventarieze clădirile – monument istoric, iar în următorii ani speră să rezolve problema faţadelor care stau să cadă peste trecători (inclusiv în centrul oraşului) fie şi cu bani de la bugetul local, pe care ar urma să-i recupereze într-un fel sau altul.
„În proiectul de buget, Direcţia Arhitect Şef a prevăzut fonduri pentru realizarea unui studiu în vederea inventarierii clădirilor. După aprobarea bugetului, se va demara procedura de achiziţie a serviciilor de realizare a acestui studiu. În Comisia de urbanism şi amenajare a teritoriului se va decide care sunt zonele prioritare pentru realizarea acestui studiu. După realizarea inventarului pentru zona/cartierul respectiv, în funcție de solicitări și de prioritățile stabilite de comisia de urbanism se va trece la etapa a doua, de analiză a posibilităţii de finanţare a lucrărilor de la bugetul local, fie prin recuperarea ulterioară a sumelor investite, fie prin acordarea de granturi, în condițiile legii”, a precizat viceprimarul Laszlo Barabas.

Ce „spune” legea

Legea 153/2011 privind măsuri de creştere a calităţii arhitectural-ambientale a clădirilor, ce a fost actualizată, prevede că „deţinătorii de orice fel ai clădirilor care, prin nivelul de degradare a sistemului de închidere perimetrală, pun în pericol sănătatea, viaţa, integritatea fizică şi siguranţa populaţiei şi/sau afectează calitatea mediului înconjurător, a cadrului urban construit şi a spaţiilor publice urbane, în temeiul şi cu respectarea legislaţiei în vigoare privind calitatea în construcţii şi a prezentei legi, sunt obligaţi ca, din proprie iniţiativă, să ia măsuri de realizare a lucrărilor de intervenţie pentru reabilitarea structural-arhitecturală a anvelopei clădirilor”. În cazul în care nu iau măsuri din proprie iniţiativă, trebuie să intervină autorităţile administraţiei publice locale.

De altfel, potrivit legislaţiei, autorităţile locale au de realizat un program multianual care presupune următoarele etape: (1) identificarea şi inventarierea clădirilor şi a deţinătorilor acestora, (2) stabilirea zonelor de acţiune prioritară şi elaborarea regulamentelor de intervenţie şi a termenelor pentru îndeplinirea măsurilor, (3) notificarea de către primar a deţinătorilor clădirilor inventariate, (4) decizia deţinătorului persoană juridică/asociaţie de proprietari luată prin hotărâre emisă în condiţiile legii ori, după caz, acordul scris al deţinătorului persoană fizică privind realizarea măsurilor notificate şi asigurarea sumelor necesare proiectării şi executării lucrărilor de intervenţie, (5) proiectarea lucrărilor, (6) executarea lucrărilor de intervenţie, (7) recepţia la terminarea lucrărilor de intervenţie şi (8) recepţia finală, după expirarea perioadei de garanţie de bună execuţie de 5 ani de la data recepţiei la terminarea lucrărilor.

Banii acordaţi de Municipalitate, recuperați prin fondul de reparaţii şi taxe

Finanţarea proiectării şi executării lucrărilor de intervenţie este în sarcina deţinătorilor clădirilor, dar autorităţile locale pot interveni în ajutorul acestora, urmând să recupereze banii din fondul de reparaţii al asociaţiei de proprietari constituit în acest sens. În cazul în care suma nu este recuperată integral din fondul respectiv până la recepţia la terminarea lucrărilor, se stabilesc, prin hotărâre de Consiliu Local, taxe pentru creşterea calităţii arhitectural-ambientale a clădirilor, care se aplică doar proprietarilor/asociaţiilor de proprietari care au beneficiat de reabilitarea clădirii în urma înscrierii acesteia în programul multianual. Durata şi modalitatea în care pot fi recuperaţi banii prin intermediul taxei se stabilesc tot în Consiliu Local, dar termenul nu poate depăşi 10 ani de la recepţia la terminarea lucrărilor, cu excepţia cazurilor sociale.


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads Whatsapp Channel

Articole asemănătoare

0 0 voturi
Evaluarea articolului
Abonaţi-vă
Anunțați despre
0 Comentarii
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Păreri in linie
Vezi toate comentariile
Back to top button