BRAȘOV. Pod nou peste Olt în locul celui măturat de ape în 2018. Drum de 20 de ori mai scurt
După doi ani în care distanţa de doi km, „tăiată” de Olt, era străbătută cu un ocol de 20 de ori mai lung, locuitorii din zona Comăna-Crihalma pot trece de marți și cu mașina râul Olt. Podul nou, situat pe drumul judeţean DJ 104 k, în comuna Comăna, a fost oficial dat în funcţiune.
În prezenţa reprezentanţilor Ministerului Lucrărilor Publice, Dezvoltării şi Administraţiei, ai Companiei Naţionale de Investiţii (CNI), ai antreprenorului şi ai autorităţilor locale şi judeţene, la faţa locului a avut loc semnarea procesului-verbal de recepţie la terminarea lucrărilor. La eveniment a participat și preşedintele Consiliului Judeţean Braşov, Adrian-Ioan Veştea.
În vara anului 2018, o viitură puternică produsă pe râul Olt a măturat din temelii podul care asigura legătura între satele Crihalma şi Comăna de Jos. În urma dezastrului, locuitorii satului Crihalma au fost nevoiţi să ocolească zeci de kilometri pentru a ajunge în centrul de comună.
Dosarul a fost predat de CJ către CNI
Demersurile privind reconstrucţia noului pod de la Comăna au fost iniţiate de administraţia judeţeană la puţin timp după ce vechiul pod de lemn a fost luat avariat de viitura din luna martie a anului 2018, apoi distrus total în timpul inundaţiilor din luna iunie a aceluiaşi an. La momentul respectiv, Consiliul Judeţean Braşov avea în lucru o documentaţie tehnică pentru un pod nou în acea zonă, iar după finalizarea proiectului tehnic, preşedintele Consiliului Judeţean Braşov, Adrian Ioan Veștea, a predat dosarul la CNI, aceasta derulând şi finanţând construcţia propriu-zisă. Solicitarea autorităţilor judeţene pentru preluarea investiţiei de către CNI s-a făcut în 10 iulie 2018, iar procedurile de achiziţie s-au derulat rapid. Astfel, contractul de execuţie, cu o valoare de 21.860.216 lei, a fost încheiat pe 12 septembrie, iar ordinul de începere a lucrărilor a fost emis în 26 octombrie 2018.
Primul pod nou din ultimii 50 de an
Noul pod a fost realizat din beton armat cu o lungime de 86,6 metri, o lăţime a părţii carosabile de 7,8 metri, la care se adaugă trotuare pentru pietoni pe ambele laturi, cu o lăţime de 1 metru. Podul a fost prevăzut şi cu două rampe de acces cu o lungime de aproximativ 250 metri fiecare. Totodată, s-au realizat lucrări de protecţie şi asupra albiei râului. În urma calculării debitului maxim al Oltului a reieşit o înălţime la tablierea podului mai mare decât a precedentului, astfel încât acesta să nu mai fie afectat de viituri.
„Aşa cum s-a întâmplat de fiecare dată, Consiliul Judeţean Braşov a sprijinit şi sprijină toate comunităţile locale din judeţ. În vara anului 2018, comuna Comăna a fost ruptă în două, la propriu, în urma acelei viituri puternice şi nimeni nu mai credea că se va construi un pod nou peste Olt. La momentul respectiv, administraţia judeţeană lucra la un proiect tehnic pentru construirea unui pod nou. Calamitatea abătută asupra cetăţenilor satului Crihalma, nevoiţi să ocolească zeci de kilometri pentru a ajunge la Comăna, în loc să parcurgă doar doi kilometri pe pod, a determinat conducerea CJ să urgenteze finalizarea proiectării, să obţină toate autorizaţiile şi avizele necesare pentru o construcţie nouă şi împreună cu conducerea Primăriei Comăna să facă toate diligenţele necesare la Compania Naţională de Investiţii pentru finanţarea şi realizarea proiectului. Această lucrare este una dintre cele mai mari realizări din zona Rupea”, a declarat primarul din Comăna, Viorel Grusea.
Podul de la Comăna este primul pod construit de la zero în ultima jumătate de secol, în judeţul Braşov. De altfel, preşedintele Consiliului Judeţean Braşov, Adrian Veştea, a declarat că „acest pod a fost printre primele proiecte de care m-am ocupat imediat după preluarea mandatului la conducerea Consiliului Judeţean Braşov. Astăzi (marţi, n.r.) inaugurăm acest pod extrem de important pentru comunitatea din Comăna”.
Urmează alte poduri și podețe
Un alt pod reconstruit de la zero în judeţul Braşov este cel de la Hălmeag (care trece peste râul Olt, între localităţile Hălmeag și Șercaia), acesta fiind realizat cu o finanţare prin Programul Naţional de Dezvoltare Locală (PNDL). Un pod tot din lemn, construit după ce podul betonat, care era funcțional la începutul secolului XX, fusese distrus de bombardamente în Primul Război Mondial. Deși acesta trebuia să aibă caracter provizoriu, a durat aproape o sută de ani. ,„Ne pregătim apoi pentru darea în folosinţă a podului de la Hălmeag pe care l-am construit de la zero cu finanţare prin Programul Naţional de Dezvoltare Locală; vom semna în aceste zile contractul de execuţie a lucrărilor la podul de la Voila – un alt proiect PNDL, iar podul de la Augustin, de pe drumul interjudeţean Covasna – Braşov, va fi refăcut cu fonduri accesate în cadrul POR 2014-2020. Vorbim, iată, despre patru poduri noi şi de mari dimensiuni, situate pe râul Olt, pe care le avem în diverse stadii de execuţie, la care se adaugă alte poduri şi podeţe de pe «Drumul de sub munte», care vor fi şi acestea refăcute sau modernizate. Lucrări de o asemenea amploare sunt fără precedent în ceea ce înseamnă, la nivelul judeţului Braşov, modernizarea infrastructurii rutiere şi asigurarea conectivităţii comunităţilor locale. Sunt mândru de această realizare şi îi asigur pe cetăţenii judeţului nostru că nu ne vom opri aici”, a mai spus șeful administrației județene.
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.