BRAȘOV. Pericol major! CFR Călători pune în circulație locomotive fără revizii
Pentru a doua zi consecutiv, muncitorii de la Societatea Comercială de Reparaţii Locomotive (SCRL) Braşov SA, care repară și fac reviziile permanente ale locomotivelor CFR Călători sunt în grevă. Sunt singurii angajaţi feroviari rămaşi fără majorări salariale, în condițiile în care, în medie, retribuțiile lor nete sunt sub 2.000 de lei.
Ei au încetat activitatea spontan, nemulţumiţi că nu beneficiază de o majorare de salariu similară celorlalte societăţi comerciale din domeniul feroviar aflate în subordinea Ministerului Transporturilor. CFR Călători, acţionarul majoritar, a respins propunerea administraţiei SCRL de majorare cu 7 lei/oră a tarifului perceput pentru reparaţiile aduse locomotivelor. Mulţi dintre angajaţi lucrează pe salarii apropiate de minimul pe economie, deşi o locomotivă este o adevărată uzină, iar repararea ei necesită cunoştinţe şi experienţă vaste.
„Un specialist cu 35 de ani vechime abia primește peste 2.000 de lei net și acum nu are nici o șansă să ia mai mult. Vechea conducere a CFR Călători a semnat pentru un buget de 76 de milioane la SCRL, iar noua conducere oferă un buget de numai 72 de milioane. În aceste condiţii, angajaţii nu pot primi nici o majorare salarială, aşa cum au primit toţi ceilalţi angajaţi ai CFR şi există chiar pericolul să nu se poată desfăşura activitatea”, spune secretarul general al Sindicatului Național Solidaritatea 2012 („SNS 2012”,) Eugen Neagu.
Bugete subdimensionate
SCRL, cu sediul principal la Braşov, are secții în 17 oraşe mari din România, iar marţi au încetat activitatea, însă numai pentru două ore, salariaţii de la Galaţi şi Braşov (unde sunt 350 de angajați). De miercuri dimineaţa, cei 1.570 ai SCRL Braşov, din toate secțiile din țară, au intrat în grevă. Oamenii cer o majorare a salariilor cu 15% începând cu 1 septembrie 2019 şi spun că nu acceptă nici un compromis în acest sens. Întrebat dacă o societate în insolvență, cum e SCRL, poate acorda creșteri salariale, Nicolae Ghiţă, preşedintele Uniunii Reparatorilor de Locomotive din România, afiliată la SNS 2012, a răspuns: „CFR Călători, care are mari probleme financiare, şi CFR Marfă, care este în pragul falimentului, au aprobat majorări salariale de 15%, începând cu data de 1 septembrie 2019. În cazul nostru văd că nu se poate. La SCRL, acţionar unic este CFR Călători. Avem 1.570 de salariaţi care prestează servicii pentru societatea-mamă. CFR Călători, cu care avem un contract de prestări servicii bazat pe tarif/oră. Salariile noastre nu sunt majorate cu 15% din cauza directorului CFR Călători, Valentin Dorobanţu, care a tăiat din buget. Tot în primul mandat al dumnealui, în 2015, am intrat în insolvență, pentru că an de an ne-au fost acordate bugete subdimensionate. Și s-a ajuns la stopaj la sursă (n.r. – nevirarea contribuțiilor sociale). 70% din datoriile societății sunt penalizări ce trebuie achitate ANAF. Oamenii sunt decişi să rămână în grevă până în momentul în care vor fi majorate salariile cu 15%. Această creştere ar înseamnă 7 lei/oră, de la 43,10 lei la 51,10 lei. Cei care au autoturisme ştiu că o oră de manoperă într-un service auto sare mult de 100 de lei. Dar nu cerem decât să fim trataţi în mod egal cu alți colegi de la căile ferate”.
„Noi stăm în calea fericirii celor care vor să dea banii statului la privați”
Greva salariaţilor de la SCRL Braşov afectează direct CFR Călători, pentru că, în cazul în care conflictul de muncă se va prelungi nu mai pot fi scoase, cel puțin nu în condiții de siguranță, locomotivele pe traseu. „Noi asigurăm mentenanţa pentru cele 730 cele de locomotive al CFR Călători. Miercuri, de la punctul de lucru din Braşov nu au mai ieşit trei locomotive din revizie. Vor urma altele. Dacă îşi asumă cei de la CFR Călători să le scoată pe traseu fără revizia făcută e treaba lor sau, credem noi, au apelat la persoane neautorizate. Este un pericol major, că transportă persoane, nu marfă, pun în pericol siguranța călătorilor”, a avertizat Neagu.
Liderul sindical a mai spus că „prin acest buget redus, directorul CFR Călători ne împinge la faliment, ca noi să dispărem și în acest mod se va putea da liber la licitaţii pentru reviziile locomotivelor de către societăţi private. Se pare că noi stăm în calea fericirii celor care ar putea beneficia de împărțirea banilor statului la privați. Cei care au căpușat o dată CFR vor să mai căpușeze o dată. În acest moment, noi avem cele mai mici preţuri de pe piaţă, iar de reviziile locomotivelor doar noi ne ocupăm, privații fac doar reparații mari, capitale”.
Salarii sub 1.800 de lei net
Potrivit liderilor sindicali, Contractul Colectiv de Muncă a expirat la 1 august. „Noi am avut un mandat din partea angajaţilor să semnăm un contract asemănător cu cel al CFR Călători cu majorare salarială din septembrie cu 15%. Administraţia noastră a fost de acord că este necesară o mărire de salariu la fel ca la CFR Călători, doar că nu aveau fonduri necesare în bugetul propriu. Atunci, i-au notificat pe cei de la CFR Călători că vor să majoreze tariful. Abia marți după-amiază s-a primit un răspuns din partea CFR Călători că nu sunt de acord. Noi a trebuit să parcurgem paşii legali începând cu 1 august: am notificat societatea că intenţionăm să deschidem un conflict de muncă, am discutat cu cei de la ITM şi am depus dosarul, am înregistrat conflictul de muncă, am mers la Prefectura Braşov, i-am sesizat şi pe ei că urmează să declanşăm conflictul de muncă şi urmează să fim conciliaţi vineri, 9 august. Între timp, salariaţii, când au văzut cum evoluează lucrurile, când au văzut că nu există nici un pic de interes, deși am avut promisiuni «Staţi liniştiţi că şi la SCRL o să se rezolve situaţia, o să aveţi şi voi creşteri salariale de 15%», oamenii nu au mai avut încredere nici în noi şi au declanşat proteste spontane”, au explicat sindicaliștii.
Ei au precizat că angajaţii SCRL au salarii de încadrare (brute) cuprinse între 2.250 şi 2.800 de lei, deci sub 1.900 de lei net.
Se cere prezența la Brașov a oficialilor din Ministerul Transporturilor
În ceea ce priveşte răspunsul CFR Călători la solicitarea SCRL de majorare a tarifului/oră la prestaţii, liderul sindical a spus că a constat într-un refuz şi într-o recomandare de rentabilizare a activităţii şi de reorganizare a companiei, inclusiv disponibilizări. „Problema este următoarea: noi avem doi angajaţi per locomotivă, în loc de cinci, cum ar trebui. Eram 2.700 de oameni acum aproape 20 de ani, s-au tot făcut disponibilizări. Cât să mai reducem personalul, că nu avem cum?! Nu mai putem asigura serviciile. Este vorba de siguranţa circulaţiei, nu putem să ne jucăm, să ne batem joc”, a spus Ghiță.
El a subliniat că lucrurile în momentul de faţă nu mai depind de sindicat. „Nu noi am decis să întrerupem lucrul. Noi depindem de ceea ce doresc oamenii. Într-un sindicat aşa se petrec lucrurile în mod normal. Oamenii vor decide în continuare, ei vor spune ce au de gând. La momentul de faţă noi nu putem controla acest conflict dacă nu vine o asigurare clară din partea celor de la administraţie, în speţă de la administraţia CFR Călători, că se vor rezolva cumva majorările salariale. Oamenii nici nu vor să audă. Mai mult decât atât, au solicitat prezenţa la Braşov a ministrului Transporturilor Răzvan Cuc sau măcar a domnului ministru secretar de stat Dragoş Titea, pentru a discuta cu el”, a arătat Ghiță.
80% dintre locomotive au restanțe la revizii mari
De asemenea, acesta a tras un semnal de alarmă asupra situaţiei „puţin spus dezastruoasă” în care se află parcul de locomotive al CFR Călători. „Peste 80% din parcul de locomotive este restant la revizii de tip mare (RR) şi circulă cu derogări. În condiţiile astea, orice prelungire fără verificările care se fac la 3 zile pune în pericol siguranţa călătorilor. Lucrurile nu sunt de acum, sunt de ani de zile. Deşi au fost bani pentru reparaţii, pentru că asta ne nemulţumeşte şi pe noi, an de an, din 2009 încoace, în bugetele de la CFR Călători pe reparaţii au fost bani care au rămas necheltuiţi. Or, în toată perioada asta, SCRL a primit bani puţini în buget şi în 2015 a intrat în insolvenţă. Cu atât mai mult, acum, SCRL nu îşi poate permite să facă nişte majorări salariale fără acoperire ca să intre pe pierderi la sfârşitul anului, întrucât ar însemna faliment, lucru foarte grav şi pentru CFR Călători”, a explicat Savin.
În opinia acestuia, situaţia s-ar fi putut debloca prin această majorare de tarif, mai ales că acest lucru ar fi însemnat „o cheltuială derizorie” pentru CFR Călători.
Ce spun cei de la CFR Călători
La rândul său, compania CFR Călători afirmă că negocierea Contractului Colectiv de Muncă al SCRL Braşov SA este atributul exclusiv al conducerii acestei societăţi. „Societatea Comercială de Reparaţii Locomotive CFR – SCRL Braşov SA este filială a CFR Călători SA, fiind la ora actuală în procedură de insolvenţă, care intră sub incidenţa Legii nr. 85/2014. Pentru CFR Călători SA, SCRL Braşov SA este un furnizor de servicii care pe bază contractuală asigură şi realizează mentenanţa curentă, reparaţii planificate şi accidentale ale materialului rulant motor al CFR Călători. În conformitate cu art. 55 din Legea 85/2014, Adunarea Generală a Acţionarilor îşi suspendă activitatea după numirea administratorului special la SCRL Braşov SA. Totodată, în conformitate cu art. 56, alin. (1) lit. d din Legea 85/2014, Administratorul special administrează activitatea debitorului, sub supravegherea administratorului judiciar. Negocierea Contractului Colectiv de Muncă (CCM) al SCRL Braşov SA este atributul exclusiv al conducerii acestei societăţi, fiind de fapt singurul factor decident care împreună cu organizaţiile sindicale pot încheia un nou CCM, CFR Călători SA neavând competenţe în negocierea CCM al SCRL Braşov SA”, afirmă reprezentanţii CFR Călători.
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.