BRAŞOV. Monopolul Bepco asupra termoficării începe să-şi arate „colţii”
Bepco SRL, principalul producător de agent termic, unul privat, atrage atenţia Primăriei Braşov, într-o adresă trimisă zilele trecute, că serviciul de alimentare centralizată cu energie termică în municipiul Braşov este de fapt la cheremul său, în baza unui protocol semnat acum aproape şase ani.
Aşa cum relatam în urmă cu două săptămâni, par să se întrunească din nou toate condiţiile pentru o nouă criză a agentului termic în municipiul Braşov. Fără licenţă de funcţionare, fără buget aprobat şi cu datoriile istorice neachitate, Tetkron SRL, societatea aflată în subordinea Consiliului Local Braşov, care se ocupă de transportul, furnizarea şi distribuţia agentului termic furnizat în principal de Bepco, (pentru circa 8.000 de abonaţi), nu poate achita către aceasta nici facturile curente, din ultimele trei luni, ce să mai vorbim de graficul de plăţi stabilit la finele lui octombrie anul trecut printr-un acord în care sunt părţi semnatare şi Primăria Braşov, şi furnizorul de gaz metan GDF Suez.
Acordul menţionat, dublat de actualizarea impusă de Bepco a contractului său cu Tetkron, ca şi de încasarea de către producător a circa opt milioane de lei, punea capăt unei perioade de două luni în care braşovenii din apartamentele racordate la sistemul centralizat (cu excepţia a 4.000 de apartamente din cartierul Astra – unde Tetkron e şi producător de energie termică în centrale de cvartal) s-au spălat la lighean şi au tremurat în case şi în şcoli. Însă acordul de eşalonare a arieratelor Tetkron SRL către Bepco (aproximativ 19,2 milioane de lei) nu a putut fi respectat. Potrivit viceprimarului Ciprian Bucur, în ianuarie, s-a achitat un milion de lei, iar în februarie ar fi trebuit 2,8 milioane de lei, dar cum încasările de la abonaţi au fost slabe şi nu a fost aprobată, de către Consiliul Local, suma de 6,6 milioane de lei reprezentând pierderile Tetkron. Asta, pentru că societatea nu are nici bugetul aprobat. Între timp, în 21 decembrie 2015, societăţii Tetkron i-a expirat licenţa de funcţionare acordată în 2010, la înfiinţare, de către Autoritatea Națională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice (ANRSC).P
Primăria a cerut amânarea sistării de agent termic
În aceste condiţii, luni, reprezentanţii Primăriei Braşov au cerut Bepco, printre altele, amânarea sistării furnizării energiei termice până când se va identifica o soluţie urgentă la nivelul administraţiei locale. În răspunsul trimis tuturor celor implicaţi, nu doar municipalităţii, conducerea Bepco reaminteşte nerespectarea acordului din octombrie 2015 şi susţine că pentru a face această „favoare” e nevoie de acceptul GDF Suez, dar mai ales de plăţi din partea Primăriei, via Tetkron.
Teoretic, riscul de a avea o criză nu vine din expirarea licenţei, deoarece Legea 325 din 2006 prevede asigurarea continuităţii serviciului public de alimentare cu energie termică, pentru o perioadă de maxim 12 luni. Doar teoretic, întrucât se pare că Bepco se teme că soluţiile pe care le va adopta administraţia locală pentru a rezolva această problemă ar putea lăsa Bepco fără „obiectul muncii”, drept care producătorul arată „pisica”: protocolul din 2010 prin care Primăria Braşov are de fapt mâinile legate în ceea ce priveşte Tetkron, decidentul fiind Bepco.
Protocolul care leagă la mâini Primăria
În iulie 2010, Consiliul Local Braşov a aprobat, în cadrul unei şedinţe de plen, un Protocol de Cooperare pentru Susţinerea Implementării şi Finanţării Proiectului de Construcţie al Unităţii de Producere a Energiei Termice în Cogenerare, încheiat între Municipiul Braşov, Centrala Electrică de Termoficare (CET) Braşov, Banca Comercială Română (BCR) şi SC Bepco SRL. Ca urmare a acestei înțelegeri, producţia de agent termic în sistem centralizat pentru populația din municipiul Brașov s-a privatizat, fiind preluată aproape exclusiv de Bepco SRL, care a contractat un credit pentru a monta centrale și motoare termice, tocmai de aceea BCR este parte semnatară a acestui protocol. Totodată, a fost creată o societate comercială, Tetkron SRL, în subordinea Consiliului Local. Practic, din CET, intrat în faliment, a rămas doar partea de furnizare, transport și distribuție a energiei termice, adică activitatea generatoare de pierderi, din cauza conductelor vechi şi a faptului că este o reţea supradimensionată, fiind creată pentru cele 80.000 de apartamente și pentru coloşii industriali din ’89.
Prevederea din protocol pe care o invocă Bepco este umătoarea: „Autoritatea (nota red. – Primăria) a fost de acord că orice restructurare sau reorganizare a Tetkron sau a serviciului public de alimentare cu energie termică a Municipiului Braşov va fi pusă în aplicare numai după notificarea prealabilă a Bepco şi a BCR. Autoritatea se va asigura că sau va determina ca orice astfel de proces de restructurare sau reorganizare a Tetkron sau a serviciului public de alimentare cu energie termică a Municipiului Braşov să nu afecteze în mod semnificativ derularea Contractului de Furnizare, care va rămâne valabil şi va fi executat în continuare, fără modificări, şi pe parcursul şi după finalizarea unei asemenea restructurări sau reorganizări”.
Altfel spus, orice soluţii ar căuta Primăria, nu poate face nimic altceva decât să dea bani Bepco, să-i ceară acordul pentru orice mişcare făcută în privinţa Tetkron, astfel încât să-i garanteze producătorului, pe termen lung, un flux financiar constant şi exclusiv.
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.