Expres

BRAȘOV. Macheta avionului lui Aurel Vlaicu, la loc de cinste în Aeroport

  • macheta-avion-Vlaicu (3)_284307.jpeg
  • macheta-avion-Vlaicu (2)_284308.jpeg
  • macheta-avion-Vlaicu (4)_284305.jpeg
  • macheta-avion-Vlaicu (5)_284309.jpeg
  • macheta-avion-Vlaicu (8)_284310.jpeg
  • macheta-avion-Vlaicu (6)_284311.jpeg
  • macheta-avion-Vlaicu (9)_284312.jpeg
  • macheta-avion-Vlaicu (7)_284313.jpeg
 

Președintele Consiliului Județean Brașov, Adrian-Ioan Veștea, a anunțat că în primăvara anului viitor – când vor fi finalizate lucrările de construcţie a terminalului de pasageri al Aeroportului Internaţional Braşov – va avea în vedere amplasarea, în interiorul clădirii, a machetei avionului A. VLAICU-II 1910, în semn de prețuire și respect pentru istoria bogată a Brașovului aeronautic.

Este vorba despre o machetă 1:5, cu o anvergură de 2 metri (lungime – 2,4 metri și înălțime – 860 mm), care a fost realizată în contextul aniversării centenarului nașterii lui Aurel Vlaicu din anul 1982. Macheta va fi donată administrației județene de către reprezentanții Secției de Aeromodelism din cadrul Asociației Sportive ARIPILE Brașov (din cadrul S.C. IAR S.A.). 

Decizia amplasării acestei machete în interiorul terminalului de pasageri a venit în urma întâlnirii pe care președintele Consiliului Județean Brașov a avut-o, la începutul acestei săptămâni, cu inginerul Dumitru Georgescu, membru al Asociației Sportive ARIPILE Brașov – Secția de Aeromodelism, care a avut deosebita ocazie de a-l cunoaște, în anul 1982, pe primul mecanic al lui Aurel Vlaicu – Ion Ciulu. 

Povestea machetei avionului A. VLAICU-II 1910

La sfârșitul anului 1981, din inițiativa și sub îndrumarea ing. Constantin C. Gheorghiu, în cadrul Secției de Aeromodelism de la fosta Casa de Știință și Tehnică pentru Tineret Braşov, a fost constituit un colectiv de aproximativ 15 pasionați ai aeromodelismului, care a reușit să termine cu succes, după aproximativ trei mii de ore de lucru, cea mai fidelă machetă a avionului A. Vlaicu-II din țară. 

Macheta a fost prezentată în cadrul „Sesiunii omagiale Centenarul nașterii lui AUREL VLAICU 1882-1982”, organizată în anul 1982, la Academia Română. 

Cu acest prilej, inginerul Dumitru Georgescu a avut bucuria de a-l cunoaște pe Ion Ciulu, primul mecanic al lui Vlaicu, care a contribuit cu informații tehnice prețioase despre construcția avionului și, în semn de apreciere a muncii depuse de colectivul braşovean, a oferit piesele aproape complete ale unei machete a avionului A. Vlaicu-II, cu rugămintea expresă ca aceasta să fie terminată și apoi donată Liceului „Andrei Șaguna” din Brașov – locul unde Aurel Vlaicu a făcut primul zbor demonstrativ cu o machetă a viitorului său aeroplan, în toamna anului 1909. 

Dorința lui Ion Ciulu a fost îndeplinită în anul 1983, cu prilejul unei conferințe omagiale în cadrul căreia macheta a fost oferită generațiilor de șaguniști – un prilej de bucurie și mândrie pentru istoria școlii lor!

Inginerul Dumitru Georgescu se mândrește că a participat la realizarea acestei machete, ba mai mult consideră că a contribuit la continuarea visului lui Aurel Vlaicu, acela de a trece Munții Carpați în zbor, deoarece – pe lângă realizarea cât mai fidelă – o machetă a fost concepută și pentru a zbura. Prin adaptarea câtorva componente, un motor de aeromodel și echipament de zbor radiocomandat, în vara anului 1983, după mai multe probe de rulaj pe pista aerodromului Sânpetru din Brașov, inginerul Dumitru Georgescu a reușit să efectueze un zbor frumos, la 5 metri înălțime, dar care s-a terminat cu o mică problemă la aterizare, ce a dus la deteriorarea câtorva piese. Macheta a fost reparată și păstrată pentru concursuri de aeromodele și simpozioane pe teme de aviație.

„În numele colegilor mei de la Secția de Aeromodelism din cadrul Asociației Sportive ARIPILE Brașov, considerăm că cel mai bun loc al machetei avionului A. Vlaicu-II ar fi în holul viitorului Aeroport din Brașov și mă bucur că inițiativa noastră a fost acceptată de domnul Adrian-Ioan Veștea, președintele Consiliului Judetean Brașov. De asemenea, dorim să contribuim la realizarea și dotarea viitorului Muzeul al Aviaţiei, Ştiinţei şi Tehnicii, care va fi construit în vecinătatea aeroportului, cu o serie de machete de avioane românești și străine – hidroavion Ion Paulat-1911, ICAR-1, Fleet F10G, An-2, Zlin 50-L, IAR-93, precum și o colecție de documente legate de istoria aviației și de tradiția aeromodelismului în Brașov”, a declarat inginerul Dumitru Georgescu.

La rândul său, președintele Consiliului Județean Brașov, Adrian-Ioan Veștea, a susținut: „Ne bucurăm că proiectul Muzeului Aviaţiei, Ştiinţei şi Tehnicii, pe care dorim să-l construim cu fonduri europene, în zona Aeroportului Internațional Brașov, atrage interesul pasionaților de aviație și de istorie a Brașovului. Dorim să realizăm un complex muzeal în care să se regăsească cele mai multe din realizările deosebite ale industriei brașovene – fie că vorbim despre aviație, autocamioane, tractoare, rulmenți etc. -, care să fie păstrate și puse în valoare pentru viitoarele generații”.


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads Whatsapp Channel

Articole asemănătoare

0 0 voturi
Evaluarea articolului
Abonaţi-vă
Anunțați despre
0 Comentarii
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Păreri in linie
Vezi toate comentariile
Back to top button