BRAȘOV. Exproprieri, finanțare și legislație coerentă sunt necesare pentru „activitatea «velo»”
Preşedintele Uniunii Naţionale a Consiliilor Judeţene din România (UNCJR), Adrian Veştea, a participat joi, la invitaţia Ministerului Afacerilor Interne, la conferinţa online pe tema dezbaterii proiectului de Hotărâre a Guvernului pentru modificarea şi completarea Regulamentului de aplicare a Codului Rutier, în special pentru activitatea „velo”, respectiv circulaţia bicicletelor şi a mijloacelor de transport alternative pe drumurile publice.
„UNCJR susţine eforturile de reglementare privind eco-mobilitatea ce vizează deplasarea pe bicicletă, atât pe căile rutiere, aşa cum sunt acestea definite de legislaţie, cât şi pe trasee dedicate, existente sau care urmează a fi construite. Dincolo de reglementarea supusă dezbaterii publice, acesta susţine că trebuie luată în considerare şi legislaţia specifică traseelor de bicicletă, cu ghidurile aferente, fiind necesară o analiză cu privire la necesitatea amendării altor legi, astfel încât să fie accelerată construirea de noi piste de biciclete. Pentru realizarea noilor piste, o atenţie sporită merită acordată mecanismelor legale ale exproprierilor de terenuri, accelerarea acestui proces fiind de dorit, cu condiţia respectării drepturilor la proprietate aşa cum sunt acestea prevăzute de legislaţia în vigoare”.
În viziunea UNCJR, nevoia de aliniere la tendinţele de eco-mobilitate şi combaterea schimbărilor climatice determină implementarea de măsuri, proiecte şi programe, un posibil demers fiind deschiderea şi crearea de mecanisme care să scadă dependenţa de transport poluant, prin utilizarea bicicletei.
Pe de altă parte, UNCJR consideră că este necesară corelarea finanţării cu actele normative existente, fie este vorba despre semnalizarea căilor rutiere care să permită accesul bicicliştilor pe acestea, fie de construirea unor piste noi de biciclete, individuale sau interconectate. Astfel, ghidurile de finanţare pentru Planul Naţional de Rezilienţă şi Redresare (PNRR) şi pentru următoarele mecanisme de finanţare din fonduri europene ar trebui să permită autorităţilor locale, individual sau în asociere, să finanţeze proiecte pentru semnalizarea căilor rutiere, amenajare şi construire de noi piste de biciclete, de trasee turistice sau trasee mixte (biciclete şi drumeţie).
În acest context, preşedintele UNCJR a precizat că în prezent există proiecte şi discuţii legislative recente în domeniul „velo” (de exemplu, Ghidul de proiectare a infrastructurii pentru biciclete, Legea bicicletei etc.), care trebuie armonizate, astfel încât ghidurile de finanţare să fie clare, iar criteriile de evaluare să fie în concordanţă cu legislaţia în vigoare.
Foto: arhivă
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.