BRAȘOV. Circa 20.000 de cetățeni așteptați la secțiile de votare
Secțiile de votare se vor deschide duminică, 26 septembrie, pentru referendumul local organizat la Codlea. Cetățenii din oraș sunt chemați să răspundă cu „Da” sau „Nu” la întrebarea „Sunteţi de acord ca artera ocolitoare a Municipiului Codlea să se construiască inclusiv printr-o finanţare bancară/împrumut?”
Referendumul va costa aproximativ 150.000 de lei de la buget, susţine primarul Mihai Cîmpeanu, dar suma reprezintă „costul democraţiei”, deoarece locuitorii oraşului trebuie să se pronunţe dacă doresc sau nu ca municipalitatea să se îndatoreze pentru construcţia unei centuri ocolitoare. Acest împrumut este necesar, deoarece Codlea nu are o populaţie suficientă numeric să acceseze bani europeni pentru un asemenea proiect, iar de la nivel guvernamental există planuri pentru viitoarea autostradă, legat de care însă „până în 2025 vorbim tot numai de studii”.
„Atunci când vorbim de o sumă importantă – şi aici vorbim de aproximativ 75 de milioane de lei – trebuie să întrebi populaţia dacă vrea să se împrumute, mai ales că avem atâtea exemple negative de împrumuturi la nivel local şi central. Dacă mă întrebaţi pe mine, şi guvernul ar trebui să fie obligat să întrebe populaţia de fiecare dată când face câte un împrumut privind o sumă mai mare”, a declarat Mihai Cîmpeanu.
Potrivit acestuia, în ipoteza în care municipalitatea ar contracta un credit de 75 milioane de lei, pe o perioadă de 15 ani, gradul de îndatorare a acesteia ar creşte de la 0 la 20% şi investiţia ar putea fi recuperată uşor prin câteva noi investiţii, „făbricuţe”, care ar putea fi atrase de-a lungul viitoarei centuri ocolitoare.
„Din 2008 vorbim de această centură şi de autostradă. Din 2008, s-au făcut numai studii de fezabilitate, pe care s-au cheltuit bani şi nu se vede nimic. Acest drum ar însemna nu doar scoaterea traficului greu în afara oraşului, ci şi o dezvoltare economică pentru oraş. În prezent, avem 4 kilometri pe care se desfăşoară acest trafic greu în interiorul oraşului, cu case de-o parte şi de alta, în care oamenii suferă, nu pot dormi şi care riscă să se surpe. Această investiţie se va plăti singură dacă de-a lungul ei vor apărea vreo cinci făbricuţe, cu câte 300 de angajaţi”, a afirmat Cîmpeanu.
El a precizat că, odată cu noi investiţii, şi taxele şi impozitele locale ar putea scădea, deoarece partea cea mai importantă din bugetul local vine din cota de impozite pe salarii.
„Dacă se va face acest împrumut, nu vor creşte taxele şi impozitele locale. Dimpotrivă, dacă am avea mai mulţi salariaţi, ar putea chiar scădea”, a menţionat edilul din Codlea.
Potrivit studiului de fezabilitate, aprobat de Consiliul Local, ocolitoarea ar trebui să aibă 6 km şi ar scoate traficul greu din Codlea, de la intrarea dinspre Braşov până la ieşirea spre Făgăraş.
Din datele Biroului Electoral, în Codlea sunt 20.800 de persoane cu drept de vot, iar pentru ca referendumul să fie validat, este nevoie de 30% dintre ei să se prezinte la urne (6.240 de persoane). În cazul în care se ating acest prag, pentru ca ocolitoarea să se realizeze printr-o finanţare bancară sau împrumut, este nevoie ca 50% plus unu din voturile valabil exprimate să fie pentru „Da” (3.121 de voturi favorabile).
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.