BRAȘOV. Adrian Veştea despre Aeroport, Autostrada Comarnic-Brașov și cum sunt acestea „sabotate” de schimbările din ministere
Continuitatea marilor proiecte, împiedicată de schimbările tot mai dese din ministere, reprezintă o problemă pentru autorităţile locale care vor să se implice tot mai mult în dezvoltarea proiectelor de infrastructură mare.
Adrian Veştea, preşedintele Consiliului Judeţean Braşov, a acordat un interviu pentru Ziarul Financiar, la secțiunea „ZF Investiţi în România!”, în care a vorbit despre marile proiecte ale Brașovului. Veștea spune că „autoritățile locale pot implementa mai bine proiecte mari, există continuitate. La nivel central cine vine face reformă şi o ia de la capăt”.
Președintele CJ Brașov a amintit că, alături de judeţul Prahova, a demarat procedurile pentru un nou drum paralel cu DN1 între Braşov şi Ploieşti pentru a mai descongestiona traficul de pe Valea Prahovei în condiţiile în care de 20 de ani se discută despre autostrada Comarnic-Braşov însă aceasta rămâne tot la stadiu de proiect.
Mai mult, în ultimii 20 de ani nu mai puţin de 23 de miniştri au condus Ministerul Transporturilor, timp în care promisiunile făcute de ei ar fi livrat mii de kilometri de autostradă.
„În 2004, când eram la primul mandat de primar al oraşului Râşnov au început atunci primele proceduri pentru autostrada Comarnic-Braşov. Peste tot pe unde trecea autostrada avem interdicţii de dezvoltare şi de fiecare dată proprietarii din zonele respective voiau să dezvolte ceva erau nevoiţi să meargă după aviz la Compnia de Drumuri. Au trecut 17 ani de atunci. De aceea avem nevoie de persoane stabile. Avem acum o fluctuaţie foarte mare în toate ministerele şi de cele mai multe ori nu există o continuitate pentru a putea pune în practică acele obiective. De fiecare dată vine cineva nou, începe o nouă reformă, se anulează din procedurile făcute. La nivelul autorităţilor locale există continuitate şi implementează proiecte. Aici dacă nu faci ceea ce promiţi, pierzi încrederea şi eşti eliminat. Acum nu avem o legislaţie care să permită efectuarea de proiecte la nivel regional, doar discuţii şi proiecte asumate. Sunt proiecte la Ministerul Transporturilor care trebuie derulate”, a spus Adrian Veştea, preşedintele Consiliului Judeţean Braşov.
Dezvoltarea județului e limitată de lipsa autostrăzii
Judeţul Braşov este unul dintre cele mai dezvoltate din ţară, însă creşterea acestuia este limitată de infrastructură, judeţul neavând nici o autostradă care să îl conecteze la o altă regiune a ţării.
„La nivel regional Braşovul reprezintă motorul de creştere, dar care din păcate nu are accesibilitate nici dinspre Bucureşti, nici dinspre vestul ţării, pentru că autostrada se opreşte la Sibiu şi nici dinspre Moldova. Dar în ultimii ani s-a lucrat la documentaţii pentru autostrăzi precum Braşov-Bacău, suntem în linie dreaptă cu tronsonul Făgăraş-Sibiu şi Făgărăş-Braşov şi sperăm să avem un proiect pentru Comarnic-Braşov. Aşa cum avea o accesibilitate mai bună, mai ales că în ultimii cinci ani a devenit o importantă destinaţie turistică. Muntele atrage mai mulţi turişti decât marea”, a subliniat preşedintele consiliului judeţean.
În acest context, judeţul Braşov alături de Prahova a demarat proiectul unui nou drum care să mai reducă presiunea de pe DN1 şi DN1A.
„Alături de judeţul Prahova dorim să construim o alternativă la DN1, am predat un teren către CNI pentru a avea o alternativă la DN1 care nu va mai trece prin staţiunile de pe Valea Prahovei. Va Începe de la Săcele, spre Valea Doftanei până la Câmpina şi în doi ani să fie gata. Va fi un drum cu o bandă pe sens. Am realizat exproprieri, scoateri din fond forestier. Era bine să avem două benzi pe sens, dar relieful nu permite. Va fi un drum judeţean, o parte în Braşov, una în Prahova şi va avea 40 km de drum”, a spus preşedintele Consiliului Judeţean.
Teoretic, acest nou drum ar putea fi gata în doi ani şi să reprezinte o rută alternativă la DN1A şi DN1 pentru a ajunge la Braşov, fără a mai trece prin staţiunile de pe Valea Prahovei, reducând astfel timpul până în Poiana Braşov sau mai departe, spre satele săseşti, Târgu-Mureş sau zona Covasna şi Harghita care au de suferit din cauza traficului de pe DN1.
„Pe programul operaţional regional când vine vorba de fonduri europene, autorităţile locale au avut un grad foarte mare de absorbţie cu multe proiecte. Consider că, astăzi, consiliile judeţene din punct de vedere al capacităţii de implementare pot face acest lucru, avem persoane bine pregătite care pot scrie proiecte, le pot aduce la maturitate şi avem capacitatea de a implementa aceste proiecte. este mai bine să fie implicată o autoritatate care doreşte implementarea acestui proiect şi se concentrează să facă acest proiect. Avem nevoie de o descentralizare şi o mai mare implicare a autorităţilor locale”, a subliniat Adrian Veştea.
Primele zboruri, în 2022
Cel mai mare şi important proiect de infrastructură din Braşov derulat în prezent este aeroportul din Ghimbav care ar putea deveni operaţional în 2022.
„Aeroportul va fi gata până la finalul acestui an dacă nu apar probleme cu lucrările. Mai este componenta de radionavigaţie pe care o vom implementa până anul viitor când obiectivul va deveni operaţional. Avem finalizată pista, căile de rulare, balizajul, canalizarea pluvială, terminalul, care este al treilea ca mărime din ţară după Otopeni şi Cluj. Acesta va fi primul aeroport construit în România după 1974. Anul viitor va fi funcţional”, a spus preşedintele Consiliului Judeţean.
El a subliniat că sunt vizate cât mai multe curse aeriene către Germania, având în vedere investitorii locali, dar şi către Israel sau alte destinaţii, în funcţie de cererea din piaţă.
„Avem evaluări făcute, o evoluţie a numărului de pasageri, iar acest aeroport va fi concesionat. Estimările erau pentru a ajunge la un milion de pasageri anual, însă aceste estimări au fost acum influenţate de pandemie. Odată ce vom ajunge la un milion de pasageri, va urma o extindere. Pentru început vom opera în regie proprie aeroportul. Va exista o licitaţie în acest sens iar noi pregătim documentaţia”, a subliniat Adrian Veştea.
Există interes şi pentru un terminal cargo. „Am avut astfel de discuţii şi chiar am proiectat cu ajutorul CFR Infrastructură – avem documentaţie pentru a face o legătură şi pe calea ferată cu aeroportul. Am încercat să îl includem pe PNRR, nu s-a putut, dar sperăm în viitor să fie inclus într-un alt proiect cu fonduri europene”, a subliniat preşedintele CJ Brașov.
Tren metropolitan
Tot pe calea ferată consiliul judeţean are în plan un tren metropolitan pentru a permite reducerea emisiilor de dioxid de carbon dar şi a presiunii pe infrastructura rutieră.
„Proiectul trenului metropolitan se poate realiza uşor deoarece poate beneficia de o infrastructură care deja există spre Sinaia sau Hărman. Acum se lucrează la pregătirea studiului de fezabilitate de către agenţia metropolitană şi după acest studiu se pot accesa fonduri pentru echipamente necesare deplasării. Vor exista gări noi, halte, calea ferată va trebui dublată în anumite locuri”, a spus Adrian Veştea.
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.