BAC 2025. Ce a picat la română

BAC 2025. Ce a picat la română
Actualizare
Elevii de clasele a XII-a și a XIII-a tocmai au încheiat prima probă scrisă la Limba și literatura română a Bacalaureatului 2025 simulat (detalii aici).
Ei au avut în partea dedicată eseului, la subiectul al III-lea, un roman psihologic sau al experienței studiat, potrivit subiectelor obținute de EduPedu.
De șapte ani, la limba și literatura română, subiectele sunt diferenţiate pe filiere şi profiluri, însă, doar la acesta, cel de-al treilea.
E vorba despre un eseu pe o temă dată, fiind un subiect pentru real, tehnologic şi vocaţional (cu excepţia pedagogicului), altul pentru umanist şi pedagogic.
Astfel, la subiectul al III-lea, elevii de la real, tehnologic şi vocaţional (cu excepţia pedagogicului) au avut de redactat un eseu de minimum 400 de cuvinte, în care să prezinte particularitățile unui roman psihologic sau la experienței studiat.
Cei de la elevii de la umanist şi pedagogic au avut de redactat un eseu de minimum 400 de cuvinte, în care să prezinte particularitățile de construcție a unui personaj dintr-un roman psihologic sau al experienței studiat.
În rest, subiectele I și II sunt comune și structurate pe aceleași cerințe ca în anii precedenți, având texte suport, la prima vedere.
Subiectul I A – text suport un fragment la prima vedere despre Liviu Rusu, din volumul „Evocări” de Ștefan Augustin Doinaș. Liviu Rusu a fost unul dintre profesorii săi de la Facultatea de Litere și Filosofie a Universității Regele Ferdinand de la Sibiu.
Elevii au avut de explicat sensul unor cuvinte și expresii din text, apoi de identificat localitatea în care a funcționat Universitatea „Regele Ferdinand” în timpul războiului, pe baza textului, și încă două cerințe a câte 6 puncte fiecare.
La Subiectul I, punctul 5 cerința a fost să redacteze un text de 30–50 de cuvinte despre efectul muzicii simfonice asupra autorului.
Subiectul I, B – de elaborat un text argumentativ de 150–300 de cuvinte cu tema „dacă profesorii contribuie sau nu la îmbogățirea experienței culturale a tinerilor”, prin raportare atât la textul primit cât și la experiența personală sau culturală
Subiectul al II-lea – de comentat o poezie la prima vedere – „Iarna” de Adrian Maniu. Comentariul trebuia să fie de minimum 50 de cuvinte și să evidențieze „relația dintre ideea poetică și mijloacele artistice”.
Simularea continuă mâine, 25 martie, cu proba la alegere în funcție de profil – Matematică sau Istorie și, miercuri, 26 martie, cu proba la alegere a profilului și specializării. Pe 27 martie este proba de limba maternă pentru elevii care au studiat în limbile minorităților naționale (maghiară sau germană, în cazul județului Brașov).
Lucrările sunt evaluate digitalizat. Rezultatele vor fi comunicate individual în 8 aprilie.
Notele nu se trec de regulă în catalog, doar prin excepție, la solicitarea scrisă a elevului/a părintelui.
Vom reveni cu subiectele complete și baremele de evaluare și de notare, după ora 15.00.
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

