Expres

Avocatul Poporului a sesizat Curtea Constituțională din cauza OUG 51 care afectează transportul metropolitan

 

Eliminarea transportului rutier de persoane interjudețean din sfera serviciilor publice, prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 51/28.06.2019, încalcă voința Parlamentului și denaturează trăsătura de stat, este concluzia Avocatului Poporului (AP), care invocă excepția de neconstituționalitate, sesizând în acest sens Curtea Constituțională.

Instituția citată motivează prin faptul că adoptarea ordonanţei de urgenţă analizate încalcă dispoziţiile art. 61 alin. (1) din Constituţia României, conform cărora „Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului român şi unică autoritate legiuitoare a ţării”, precum şi principiul separaţiei puterilor consacrat prin art. 1 alin. (4) din Constituţie, texte constituționale care stabilesc interdicția alterării sau contracarării voinţei exprimate prin adoptarea unei legi de către Parlament.

Amintim că, la sfârșitul lunii decembrie 2018, Parlamentul a adoptat Legea  nr. 328/2018 pentru modificarea şi completarea Legii serviciilor de transport public local nr. 92/2007, întărind regimul juridic al transportului public județean de persoane și oferind mai multe garanții care să satisfacă interesul public. Prin aceeasi lege a fost corelat dreptul pozitiv cu dreptul Uniunii Europene.

AP apreciază că Parlamentul a urmărit „delimitarea mai clară a serviciilor în ceea ce privește transportul public local și extinderea acestui serviciu și la nivel județean”. Astfel, în tot cuprinsul legii, s-a înlocuit sintagma „transport public local” cu cea de „transport public local și județean”. Satisfacerea unui interes general reprezintă motivația primordială a înființării și organizării unui serviciu public.

În opinia AP, transporturile rutiere de persoane sunt și trebuie să rămână în continuare servicii publice până când Parlamentul, ca unică autoritate legiuitoare, își va asuma responsabilitatea unei schimbări de paradigmă în ceea ce privește obligația statului de a asigura transportul rutier județean de persoane, organizat ca serviciu public.

De asemenea, AP a subliniat că eliminarea serviciilor de transport rutier județean de persoane, contra cost, din sfera serviciilor publice, pe calea unei ordonanțe de urgență, echivalează cu renunțarea statului la una din trăsăturile sale fundamentale și anume statul social, precum și la obligația acestuia de a asigura cetățenilor săi un nivel de trai decent, având implicații, în cascadă, asupra întregului cadru de reglementare referitor la actele normative cu caracter social și bazate pe solidaritatea socială.

„În aceste condiții, în care statul, prin autoritățile sale, nu se implică concret în stabilirea unor criterii care să permită echilibrul între interesele private ale operatorilor economici și interesul public determinat de asigurarea transportului rutier de persoane în toate localitățile, noțiunea de stat social, în care demnitatea omului, drepturile și libertățile omului reprezintă valori supreme, devine un deziderat golit de conținut. Mai mult, lipsa unei rețele de transport între localitățile interjudețene poate aduce atingeri circulației în siguranță a persoanelor pe drumurile publice, cu repercusiuni grave în planul respectării de către stat a obligației constituționale de garantare a dreptului la viață, precum și a dreptului la integritate fizică și psihică”, se arată în comunicatul AP.

În susținerea criticii de neconstituționalitate, Avocatul Poporului a amintit că statul, în cursul existenţei sale, poate opta pentru diverse modele de securitate socială, de la o intervenţie minimală la una maximală, dar nu poate renunța la funcţia sa socială.

„Obligaţia constituţională impusă prin art. 1 alin. (3) este aceea de a interveni în favoarea cetăţeanului, deci acest text constituţional obligă la o atitudine pozitivă, la o acţiune din partea statului. Avocatul Poporului consideră că, prin eliminarea expresă a transportului rutier de persoane din sfera serviciilor publice ale statului, O.U.G. 51/2019 afectează satisfacerea nevoilor comunitare ale cetățenilor săi, cu implicații grave în sfera protecției drepturilor unor categorii vulnerabile: elevi, studenți, persoane cu dizabilități și pensionari, dar și a tuturor categoriilor de cetățeni din comunitățile izolate”, a adăugat sursa citată.

Întreaga motivație pe care se bazează opinia Avocatului Poporului se regăsește pe site-ul instituției, la secțiunea „Contencios Constituțional – Excepții de neconstituționalitate-2019”.  

Din cauza acestei ordonanței, la nivelul județului Brașov s-a creat o întreagă polemică, ajungându-se chiar în instanță, părțile fiind Asociația Metropolitană Brașov și operatori privați. 

Începând cu 1 ianuarie 2019 a fost introdus transportul metropolitan în Cristian, iar de la 1 iulie 2019 au devenit funcţionale liniile RATBV 210 (Braşov – Ghimbav) și 420 (Braşov – Sânpetru – Bod), pentru care procedurile legale au fost încheiate înainte de aprobarea OUG 51. Totul s-a făcut în baza Legii 328 din decembrie 2019. 

citiți și

 Motiv de scandal la BRAȘOV. Transportul metropolitan ar putea fi pus în pericol de cel mai recent OUG care ar trebui să reglementeze licențele de transport în județ


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads Whatsapp Channel

Articole asemănătoare

0 0 voturi
Evaluarea articolului
Abonaţi-vă
Anunțați despre
0 Comentarii
Păreri in linie
Vezi toate comentariile
Back to top button