Autostrada Comarnic-BRAŞOV NU se mai face cu Banca Mondială
Update. Autostrada Comarnic-BRAȘOV e „indezirabilă”: ar fugi multinaționalele
Guvernul Dăncilă renunţă la proiectul Autostrăzii Comarnic-Braşov în colaborare cu Banca Mondială, intenţionând să realizeze drumul în parteneriat public-privat, sub coordonarea lui Narcis Neaga, directorul Companiei Naţionale de Adrministrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a mai eşuat de trei ori până acum în implementarea acestui proiect.
Anunţul a fost făcut de deputatul USR Cătălin Drulă. Acesta a participat joi, la Sinaia, la ședința Comisiei Transporturi din Camera Deputaților pe tema autostrăzii Comarnic-Brașov. „Vin cu o veste, probabil în premieră. Din păcate, o veste proastă pentru proiect. Ministrul Şova ne-a anunţat că renunţă la pregătirea proiectului cu Banca Mondială. Cu asta se duce pe Apa Sâmbetei orice şansă de profesionalism pe care o avea această investiţie. Reamintesc că pregătirea proiectului cu Banca Mondială a fost anunţată cu surle şi trâmbiţe, anul trecut, de anteriorul Guvern PSD. Acum, actualul Guvern PSD se răzgândeşte. Ne distrugem orice credibilitate, ca ţară, în relaţia cu instituţiile financiare internaţionale”, scrie Drulă pe pagina sa de Facebook.
Potrivit acestuia, soluţia a mai fost încercată de trei ori până acum. „În mod incredibil, soluţia PSD este aceeaşi încercată de 3 ori până acum, în 2003-2005, 2007-2009 şi 2013-2015: magicul parteneriat public-privat (PPP). Mai mult, cel care se va ocupa este acelaşi om care s-a ocupat de anterioarele trei eşecuri – Narcis Neaga. E halucinant că dl. Neaga, care a participat la şedinţă, recunoaşte senin că proiectul nu se poate susţine din taxele de trafic (o iluzie care a fost vândută românilor de politicieni ani de-a rândul). Aşa este. Ceea ce înseamnă, cum am tot spus, că statul trebuie să acopere rata anuală pe zeci de ani – aşa-numita plată de disponibilitate”, mai spune Drulă. Deputatul USR afirmă că, la ultima încercare, era vorba de 300 de milioane de euro/an timp de 26 de ani. „Ca termen de comparaţie, anul trecut toată contribuţia de la buget pentru toate proiectele CNAIR, autostrăzi, drumuri naţionale, centuri, etc a fost mai mică de atât. Dar dincolo de efortul bugetar, problema fundamentală este că clasificarea conform regulilor Eurostat a acestui tip de proiect este «on the balance sheet». Adică, pe româneşte, toată suma se marchează în deficitul bugetar. Or, deficitul deja este la limita de 3% sau chiar peste după cum a gestionat PSD economia în ultimii doi ani”, mai spune deputatul USR. Acesta precizează că în 2003-2005, proiectul a eşuat pentru că nu avea studii geotehnice de detaliu, iar Narcis Neaga a admis că ele nu există nici în prezent. „Or, fără aceste studii serios făcute, nu se poate face proiectul. Avem fonduri europene disponibile pentru acest coridor – nu e nevoie de PPP, s-ar putea scoate la licitaţie ca un proiect realizat cu finanţare din fonduri de coeziune. Dacă am avea acea pregătire care trebuia făcută în cooperare cu Banca Mondială, dar care se anulează. Am plecat de la această întâlnire cu un gust amar. Mai toată lumea de faţă – primarii localităţilor din zonă, reprezentanţii consiliilor judeţene (majoritatea tot din PSD), membrii din Comisie – toţi scuturau din cap a lipsă de încredere că acest proiect se va realiza”, povesteşte Drulă. „Ar fi atât de uşor cu profesionalism şi cu lucrurile făcute în ordinea lor firească”, a scris Cătălin Drulă pe Facebook după ședința de joi a Comisiei pentru Transporturi din Camera Deputaților.
Proiect abandonat după nouă luni
Reamintim că fostul premier Mihai Tudose a anunțat în septembrie 2017 o premieră în construcția de autostrăzi: a trecut de la Ministerul Transporturilor un proiect eșuat direct în subordinea sa, urmând să fie gestionat împreună cu Banca Mondiala. A fost pentru prima oară când un Guvern a delegat practic gestionarea unui proiect atât de important unui organism extern, după ce Ministerul Transporturilor și CNAIR au demonstrat că sunt incapabile să construiască autostrăzi.
O lună mai târziu, ministrul Fondurilor Europene de la acel moment, Marius Nica, anunța oficial că Banca Mondială a acceptat să intre în proiect. Se constituise chiar și o unitate de proiect administrată împreună cu Banca Mondială pentru pregătirea documentației autostrăzii Comarnic-Brașov în vederea organizării licitației de execuție! Acum proiectul va fi oprit și reînceput sub forma unui parteneriat public-privat. Reamintim că România a mai încercat să construiască Comarnic – Brașov în PPP de trei ori, eșuând de fiecare dată.
„Acest acord cu Banca Mondială, anunțat de fostul premier Tudose în 2017 , ca fiind soluția salvatoare identificată pentru concretizarea acestui proiect major de infrastructură rutieră determină ca proiectul autostrăzii să fie reluat de la zero într-o formulă de parteneriat public-privat. În acest context, sunt foarte curios cu privire la perspectivele acestui proiect, dar mai ales la șansele lui de implementare într-un orizont de timp cât mai apropiat!”, a declarat deputatul PNL, Lucian Bode, președintele comisiei. În opinia deputatului liberal, singura șansă ca termenul avansat de guvernanți pentru acest tronson de autostradă, anul 2025, să fie unul realist, este atragerea de fonduri europene și numai contractul de mentenanță să facă obiectul unui parteneriat public-privat.
„Potrivit studiilor de trafic, se pot atrage din taxe doar 30 de milioane de euro anual. În condițiile în care valoarea investiției este de 1,8 miliarde de euro, numai accesarea fondurilor europene rămâne o soluție viabilă pentru realizarea autostrăzii Comarnic-Brașov”, a completat deputatul Bode.
Acesta susține că va iniția și un proiect de lege prin care primăriile să se poată asocia cu consiliile județene pentru a putea repara drumurile naționale care traversează localitățile.
Vestea lansată de Lucian Șova joi nu e chiar o noutate. Vicepremierul Viorel Ștefan anunțase acum o lună că Guvernul a găsit soluția (acelaşi parteneriat public-privat) pentru construirea celei mai importante autostrăzi pentru brașoveni și bucureșteni, care brusc s-a transformat din Comarnic-Brașov în Ploiești-Râșnov.
Citiți și:
Autostrada Comarnic-BRAȘOV devine Ploiești-Râșnov, în Parteneriat Public-Privat
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.