Autostrada BRAȘOV – Ploiești. Încep lucrările, dar pe o „fundătură”
Cu o întârziere de un an și jumătate, încep lucrările la singurul capăt al Autostrăzii Ploiești-Brașov care are șanse reale de finalizare, în viitorul apropiat. În schimb, principalul tronson al acestei șosele de mare viteză – care ar urma să treacă prin munte și pe care românii îl așteaptă de peste 20 de ani – are toate șansele să rămână, în continuare, doar pe hârtie.
Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, anunța la finele lunii aprilie că pe 20 mai va inaugura șantierul tronsonului de 6,3 kilometri – dintre Râșnov și Cristian – al Autostrăzii A3. Între timp, Asociația Pro Infrastructură (API) a descoperit că pe respectivul șantier, constructorul (societatea Alpenside – n.red.) a început deja să decoperteze terenul (foto).
Înainte să ne bucurăm prea tare că, în sfârșit, au început să se construiască și la noi autostrăzi în ritm alert, ar trebui să țineam seama de câteva lucruri, a explicat pentru Ziare.com directorul executiv al API, Ionuț Ciurea. Mai exact, ar trebui să știm că lucrările la capătul de autostrada încep cu mare întârziere și – chiar dacă, printr-o minune, ar urma să fie gata la timp – va rezolva problemele de trafic doar într-o zona restrânsă din centrul țării. Iată de ce: „În acest caz, contractul de lucrări a fost semnat pe 2 octombrie 2017, adică acum un an și jumătate. Ordinul de începere al lucrărilor s-a dat în aprilie 2018. Deci, în urmă cu un an. Și abia acum încep lucrările… Tot ar fi fost ceva dacă toate problemele care țîn de birocrație s-ar fi rezolvat între timp. Dar nu e cazul… Momentan avem o autorizație de construire pentru numai jumătate din tronson.
De fapt, acolo ar urma să se construiască o porțiune de 6,3 kilometri de autostrada și încă aproximativ 6,5 kilometri de drum național de legătură. Proiectul este unul singur, dar cuprinde două porțiuni de drum cu profil diferit: unul e autostrada, celălalt e drum național.
Iar pe drumul național a apărut, în urmă cu ceva timp, o problemă, în sensul că acolo s-au ridicat niște case, la Cristian, în zona prin care urma să se construiască șosea. Respectivele probleme nu sunt rezolvate nici acum. Iar fără drumul național de legătură, degeaba facem autostrada!”
Chiar și așa, în teorie, tot ar trebui să ne bucurăm de faptul că, în sfârșit, începe construcția mult așteptatei Autostrăzi Ploiești-Brașov. În teorie, doar. „ Aici e, de fapt, o altă discuție. Tehnic vorbind, tronsonul Râșnov-Cristian va face parte din Autostrada Ploiești-Brașov, aceea care trece prin zona de munte. Dar asta se va întâmplă numai după ce autostrada Ploiești-Brașov se va construi. Între timp, Râșnov-Cristian va juca pentru zona Brașovului un rol similar cu cel pe care îl joacă, pentru București, Autostrada Urbană. E un capăt de autostrada și nimic mai mult.
Rolul Autostrăzii Ploiești-Brașov este, printre altele, să rezolve problema traficului aglomerat de pe Valea Prahovei. Și nu văd cum ar putea ajută tronsonul Râșnov-Cristian la asta…”, a punctat Ionuț Ciurea pentru sursa citată.
Tronsonul cel mai așteptat este incert
Construcția Autostrăzii Ploiești-Brașov, care ar urma să treacă munții, este însă incertă. În anii din urmă, statul a încercat de trei ori să găsească o societate cu care să construiască șoseaua de mare viteză, în Parteneriat Public Privat (PPP) . A eșuat de fiecare dată.
În consecință, pe vremea când era premier, Mihai Tudose a cerut sprijinul Băncii Mondiale pentru întocmirea documentației necesare proiectului, până în faza de selecție a unui constructor.
La scurt timp după ce i-a luat locul în fruntea Guvernului, Viorica Dancila a rupt colaborarea cu Banca Mondială și a decis că șoseaua trebuie, totuși, construită în PPP. Asta, deși deja statul mai încercase metodă, fără succes.
În acest moment, Comisia de Strategie și Prognoză – cea care se ocupă de proiect – negociază încheierea contractului de construcție a autostrăzii montane cu o asociere condusă de China Communications Construction Company. Oficial, discuțiile continuă în ciuda faptului că alte state din estul Europei întâmpină deja probleme majore din cauza că au ales să contruiască drumuri cu chinezii…
Potrivit deputatului USR Cătălin Drulă, Autostrada Ploiești-Brașov nu se poate construi în PPP. Motivul e cât se poate de simplu. Regimul PPP prevede că privatul construiește șoseaua în mare parte din banii lui și ulterior își recuperează investiția și obține profit punându-le șoferilor taxe de acces pe autostrada. Or, pe ruta Ploiești-Brașov pur și simplu nu este suficient trafic încât privatul să își poată recupera banii, din taxe de drum, într-o perioada satisfăcătoare. Iar asta înseamnă că parteneriatul cu chinezii – dacă va începe vreodată – are toate șansele să se termine prost pentru țara noastră..
Citiți și:
Autostrada BRAŞOV-Ploieşti, prin PPP, poate fi un eşec scump
Ministrul Transporturilor nu știe cine face autostrada Ploiești-BRAȘOV
Sectorul Predeal – Cristian de pe Autostrada Comarnic-Brașov, cuprins în bugetul pe 2019
Autostrada Ploiești – BRAȘOV. Când va fi gata și cât va fi taxa de folosire
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.