Expres

Apel disperat: Salvați Teatrul Sică Alexandrescu! / Acuze grave aduse managerului instituției

Apel disperat: Salvați Teatrul Sică Alexandrescu! / Acuze grave aduse managerului instituției

„De ZIUA CULTURII NAȚIONALE vă implorăm SALVAȚI TEATRUL «SICĂ ALEXANDRESCU»!”, se intitulează mesajul primit pe adresa redacției noastre de la un actor, care spune că ne-a scris în numele mai multor colegi, dar dorește să-și păstreze anonimatul, de teama represaliilor la care este convins că ar fi supus de managerul interimar al instituției, Dan Cogălniceanu, actor și el de meserie.
Acestuia îi sunt aduse o serie de grave acuze, de la incompetență și lipsă de viziune managerială, la abuzuri, corupție, ilegalități, stil mafiot și discreționar de conducere a teatrului brașovean.

Posturi cumpărate cu bani sau favoruri sexuale?

Actorii spun că, în lipsa concursurilor, angajarea lor depinde doar de manager, recunoscând că unii dintre ei au dat bani pentru a primi postul, iar unor actrițe li s-au cerut favoruri sexuale. Tot pentru că menținerea lor în teatru depinde de bunăvoința managerului, nu îndrăznesc să spună ceva ce nu ar fi pe placul acestuia.

„Dincolo de festivismul unor evenimente care-și propun să marcheze ZIUA NAȚIONALĂ A CULTURII, există adevărata «dimensiune» a instituțiilor de cultură în România, concretizată uneori în situații aberante, absolut jenante, precum aceea pe care o trăim zi de zi la Teatrul «Sică Alexandrescu» Brașov… Suntem un grup de actori mâhniți și dezamăgiți, care nu mai putem îndura tăcerea la care ne obligă sistemul… Ideea de cultură, arta pe care o slujim ne dau putere să rostim adevărul… Ne revoltă ceea ce se întâmplă în teatru și denunțăm condiția mizerabilă, la care suntem supuși de managerul interimar Dan Cogălniceanu.
Printr-o tehnică ilegală și neprofesională, am fost reduși la tăcerea absolută, de către mafia de regizori și manageri care încearcă să pună stăpânire pe teatrul românesc și care a fost implementată cu «mare succes» la Brașov de către actorul Dan Cogălniceanu, aflat acum pe postul de manager interimar.
Pentru că la Brașov nu se organizează concursuri, ca actor nu ai cum să intri în teatru… Posibilitatea noastră de a ne practica profesia depinde doar de manager și atunci…, da, este adevărat că unii dintre noi am dat bani managerului că să fim angajați, iar unora dintre fete li s-au cerut servicii intime… Dacă am trecut de acest prim pas și… incredibil, am reușit să ne angajăm într-un teatru, noi actorii suntem ținuți cu contract pe perioadă determinată ani de zile…. Dacă la un moment dat îndrăzneșți să spui ceva sau să ai o opinie de natură artistică sau organizatorică, managerul îți găsește un motiv pentru care nu-ți mai prelungește contractul! Singură șansă a actorului pentru a exista în Teatrul «Sică Alexandrescu» este TĂCEREA!!!”

Repertoriul, dictat de interese

Actoriii reclamă lipsa unui repertoriu anual și faptul că nu există un consiliu artistic care să stabilească ce piese se joacă și să-i pună în valoare, distribuindu-i în roluri, pe cei care sunt angajații teatrului.

„Trebuie să te prefaci că nu vezi nimic din ceea ce se petrece în jur… Să nu vezi de pildă, că la Teatrul «Sică Alexandrescu» nu se alcătuiește un repertoriu și un program anual ca la orice teatru normal! Piesele care se pun în scenă sunt rezultatul unor întâmplări… Ele sunt propuse de regizori și după cum ne-au mărturisit aceștia, managerul interimar Dan Cogălniceanu nici măcar nu le citește. Nu avem un Consiliu Artistic care să evalueze proiectele și toate celelalte probleme de această natură, pentru că de fapt, acestea nici nu contează…
Regizorii care sunt aduși să monteze și de altfel toate contractele instituției reprezintă doar «business-ul» managerului interimar acum, Dan Cogălniceanu, poreclit pară-ndărătul, care controlează în totalitate, pe bani publici, destinele instituției!
Programul se face de către un regizor tehnic alcoolic, după preferințele unor colegi angajați și la alte teatre, care cu o butelcuță de vin și cu binecuvântarea managerului interimar, iau de la Teatrul din Brașov un salariu bun, pe degeaba. În felul acesta, pentru ACEIAȘI BANI, unii actori au un spectacol pe lună, iar alții joacă până la epuizare…
Să exiști ca actor în Teatrul «Sică Alexandrescu» Brașov presupune să ai puterea SĂ ÎNCHIZI OCHII, când îl vezi pe managerul tău, singurul care îți conduce destinele artistice și care bate spre 50 de ani, libidinos și cu burtă, în rolul lui Vulpașîn din «Nastasia”… , pentru că el, care nu are bun simț și nici rațiune, vrea să joace rolurile principale în toate spectacolele…

Dezinteres total

Pe actori îi doare faptul că managerul interimar a renunțat la Festivalul de Dramaturgie Contemporană, organizat timp de 50 de ani, că nu reușește să promoveze instituția, care astfel a fost izolată, nemaifiind invitată la festivaluri, și că nu pot să-și realizeze vocația. În plus, ei își exprimă dezamăgirea că nu sunt ajutați de Primăria Brașov.

„Fără să dea explicații nimănui, managerul interimar Dan Cogălniceanu a pus pe butuci și celebrul Festival de Dramaturgie Contemporană, care aproape 50 de ani, reunea la Brașov, în luna noiembrie, elita teatrului românesc!!!
Nu mai există niciun criteriu sau standard în privința calității artistice a spectacolului, iar actorul nu are dreptul la opinie, în această muncă de creație în echipă, în care comunicarea este foarte importantă! La Brașov nu există critică sau presă de specialitate, iar din pricina incapacității managerului de a promova Teatrul «Sică Alexandrescu» și de a întreține relații cordiale cu instituții similare, teatrul nostru nu mai este invitat la festivaluri, cronicarii nu sunt invitați la premierele noastre și astfel Teatrul «Sică Alexandrescu” este izolat de lumea teatrului românesc, funcționând la nivelul unei case de cultură… Pentru că, de fapt Dan Cogălniceanu – omul USR-ului, a transformat Teatrul «Sică Alexandrescu» din Brașov în Coreea de Nord a teatrului românesc.
Uneori, nouă ne este jenă de spectacolele în care jucăm, iar asta este pentru un actor durerea cea mai mare…! Dar acest lucru nu interesează și nu deranjează pe nimeni. Pentru administrația USR de la Primăria Brașov contează doar numărul de premiere și încasările… Oricum lipsa de implicare a doamnei viceprimar Flavia Boghiu, care are răspunderea bunei organizări a instituțiilor din subordine, este de neînțeles!!!
Dar noi, ca actori, în felul acesta nu putem vibra la unison cu această profesie vocațională, pentru care unii dintre noi am făcut sacrificii uriașe, mâncând în facultate pâine cu muștar până la intoxicație și multe altele, apoi…
Nu acesta este Teatrul, nu aceasta este arta pentru care am dorit să trăim!”

„Suntem la cheremul acestui fanatic”

Actorii mai spun că își doresc ca publicul să afle adevărul, dar se tem să-l spună, pentru că și-ar pierde posturile, cum s-a întâmplat cu actrița Viorica Geantă Chelbea, căreia Dan Cogălniceanu nu i-a prelungit contractul, pe motiv că „așa vreau eu” (detalii aici).

De aceea vrem ca dumneavoastră spectatorii să cunoașteți ADEVĂRUL din sufletele noastre, atunci când ne aplaudați la finalul fiecărui spectacol, iar noi vă privim prin halourile create de lumina reflectoarelor…
De aceea, astăzi de ZIUA CULTURII NAȚIONALE solicităm înțelegere pentru păstrarea identității noastre… Avem colegi care au mai reclamat anumite nereguli, dar noi ca actori nu putem să ieșim, să spunem public ce ne doare, pentru că după aceea urmează negreșit represaliile… Nu mai ești distribuit, nu mai joci, ești marginalizat și îndepărtat. Suntem însă gata să dăm mărturie despre toate acestea, atunci când Dan Cogălniceanu nu va mai fi manager interimar… Până atunci, abandonați de administrația locală, suntem la cheremul acestui fanatic, căruia dacă nu-i cânți în strună, se leapădă de tine ca de o măsea stricată… așa cum, la finalul anului trecut, managerul interimar Dan Cogălniceanu a îndepărtat-o din Teatru chiar și pe actrița Viorica Geantă Chelbea, datorită căreia a ajuns el manager…
Pentru cine nu știe, Viorica Geantă Chelbea are un palmares absolut impresionant, cu numeroase premii, cronici elogioase, o filmografie bogată și care, nu în ultimul rând, este cetățean de onoare al Brașovului.
Dacă pe Viorica Geantă Chelbea a dat-o afară, oricare dintre noi contăm cu mult mai puțin…
Când actrița l-a întrebat pe Dan Cogălniceanu de ce nu-i mai prelungește contractul, singurul argument al acestuia a fost: «așa vreau eu»!
În aceste zile repetăm ca niște nebuni pentru a o înlocui pe Viorica Geantă Chelbea în toate spectacolele în care juca. Dar să înlocuieșți o actriță cunoscută și iubită de public, cu o actriță de care nu a auzit nimeni, adusă de la București, pe banii comunității, doar din ambiția unui manager nebun, lăsat singur la butoane, așa cum spunea un coleg, e un demers împotriva teatrului, împotriva intereselor instituției și a culturii pe care o celebrăm în aceste zile!
Dar cultura, teatrul și arta în general sunt incompatibile cu Dan Cogălniceanu, managerul mediocrității, al conflictelor, managerul ciubucurilor și în final managerul subculturii…
De aceea, astăzi, când celebrăm cultura națională, cerem Primăriei Municipiului Brașov și Consiliului Local să ne elibereze de „binecuvântarea» manageriatului lui Dan Cogălniceanu!!! Vrem să ne întoarcem în lumea teatrului românesc, în lumea competițiilor și festivalurilor din România, acolo unde ne este locul!
Rugăm mass media, UNITER, spectatorii și opinia publică să ne susțină în acest demers!
ELIBERAȚI ACTORII CAPTIVI ÎN ÎMPĂRĂȚIA LUI DAN COGĂLNICEANU !
SALVAȚI TEATRUL «SICĂ ALEXANDRESCU»!


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads Whatsapp Channel

Articole asemănătoare

0 0 voturi
Evaluarea articolului
Abonaţi-vă
Anunțați despre
1 Comentariu
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Păreri in linie
Vezi toate comentariile
Paul
10 luni în urmă

Este evident că Brașovul are doar o clădire de teatru, activitatea teatrală este la pământ.
De ce la Opera și Filarmonica din Brașov se poate dar la Teatrul Sică Alexandrescu nu se poate?
Primarul/primăria de ce nu se implică??

Back to top button