ANAF nu ştie deocamdată cum se face amnistia fiscală pentru CASS
Mai multe categorii de contribuabili vor beneficia de anularea contribuţiei de asigurări sociale de sănătate (CASS) datorate începând cu 1 ianuarie 2012 şi până la 30 iunie, potrivit Legii 209/2015, care a intrat de vineri în vigoare. Anularea CASS – care a fost impusă absolut aberant, prin necorelarea Codului Fiscal cu Legea 95/2006 – se va face teoretic din oficiu de către Agenţia Naţională de Administrare Fsicală (ANAF). De asemenea, tot Fiscul ar trebui să restituie sumele încasate fără temei de la asiguraţii care nu aveau obligaţia plăţii contribuţiei. Însă legea nu are deocamdată norme de aplicare, aşa că totul este în ceaţă.
Conform legii menţionate se anulează contribuţia de asigurări sociale de sănătate pentru şapte categorii de contribuabili: a) copiii până la vârsta de 18 ani, tinerii de la 18 ani până la vârsta de 26 de ani, dacă au fost elevi, inclusiv absolvenţii de liceu, până la începerea anului universitar, dar nu mai mult de 3 luni de la terminarea studiilor, ucenici sau studenţi. Dacă au realizat venituri din salarii sau asimilate salariilor, venituri din activităţi independente, venituri din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură, pentru aceste venituri, nu se anulează contribuţia; b) tinerii cu vârsta de până la 26 de ani care au provenit din sistemul de protecţie a copilului. Dacă au realizat venituri din salarii sau asimilate salariilor, venituri din activităţi independente, venituri din activităţi agricole, silvicultură, piscicultură şi pentru cele acordate în baza Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările şi completările ulterioare, pentru aceste venituri, nu se anulează contribuţia; c) soţul, soţia şi părinţii care nu au avut venituri proprii şi care se aflau în întreţinerea unei persoane asigurate, pentru venitul baza de calcul reprezentat de salariul minim brut pe ţară; d) persoanele persecutate politic de fostul regim comunist; e) persoanele cu handicap, pentru veniturile acordate în baza Legii nr. 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, dacă nu au realizat venituri asupra cărora s-a datorat contribuţia; f) bolnavii cu afecţiuni incluse în programele naţionale de sănătate stabilite de Ministerul Sănătăţii, până la vindecarea respectivei afecţiuni, dacă nu au realizat venituri asupra cărora s-a datorat contribuţia; g) femeile însărcinate şi lăuzele, dacă nu au realizat venituri asupra cărora s-a datorat contribuţia sau au avut venituri sub salariul de bază minim brut pe ţară.
De ce a fost nevoie de anularea CASS
Anularea CASS vine în condiţiile în care mii de minori au primit decizii de impunere şi somaţii de plată a 468 de lei (5,5% din salariul minim brut pe ţară) drept contribuţie aferentă anului 2012 pentru veniturile obţinute din dobânzile realizate pentru alocaţiile primite de la stat şi pe care nu le-au ridicat din conturile bancare. Situaţia s-a datorat unor prevederi neclare din Codul fiscal care nu excludeau în mod specific de la plata CASS persoanele care beneficiază de asigurare de sănătate fără plata contribuţiei, cum sunt, spre exemplu, toţi tinerii de până în 18 ani. Practic, Codul fiscal nu era corelat cu Legea 95/2006 privind reforma în Sănătate. Între timp, Codul fiscal a fost modificat pentru corectarea acestor neclarităţi. Astfel, OG nr. 4/2015, care a intrat în vigoare pe 31 ianuarie, stabileşte explicit categoriile de persoane scutite de la plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, precum şi categoriile de venituri pentru care nu vor datora contribuţie. Legea 209 este complementară OG nr. 4/2015, în sensul că ordonanţa acţionează pentru viitor, iar legea vine să remedieze inadvertenţele apărute în trecut, ca urmare a aplicării OUG nr. 125/2011 pentru modificarea şi completarea Codului fiscal, prin care colectarea CASS a fost preluată de către ANAF de la Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS).
Deciziile de impunere au fost stopate
Legea a fost publicată în Monitorul Oficial şi a intrat în vigoare de vineri, 31 iulie. Chestionaţi asupra modului în care aceasta va fi transpusă în realitate, mai ales cum se va face restituirea în cazul celor care au plătit, deşi nu aveau această obligaţie, reprezentanţii Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice (DGRFP) Braşov au explicat că legea nu are deocamdată norme metodologice, deci nu ne pot oferi asemenea detalii. „În lege scrie că în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare vor fi elaborate normele de aplicare ce vor fi aprobate prin ordin al preşedintelui ANAF. Aşa că nu ştim acum nici cum se face anularea deciziilor de impunere deja emise şi trimise sau nu contribuabililor, nici cum se va face restituirea sumelor deja plătite, unde este cazul”, ne-a declarat Laura Oltianu, purtător de cuvânt al instituţiei. Potrivit datelor DGRFP Braşov, în judeţul Braşov, doar Serviciul Fiscal Orăşenesc Râşnov a emis şi transmis 5.265 decizii de impunere anuală pentru stabilirea contribuţiei de asigurări de sănătate aferente anului 2012: „Pentru 4.206 contribuabili, contribuţia a fost stabilită la nivelul salariului minim pe economie din anul 2012, respectiv 700 lei/lună, 8.400 lei/an (contribuţie stabilită 468 lei); dintre aceşti contribuabili, unui număr de 3.920 contribuabili li s-a stabilit contribuţie pentru venituri din cedarea folosinţei, din investiţii, din premii şi câştiguri din jocuri de noroc şi din alte surse; 314 decizii s-au emis pentru persoane cu vârste sub 18 ani la 31.12.2012”. Nimeni nu a fost însă executat silit pentru acestea, dă asigurări Laura Oltianu. Emiterea şi expedierea deciziilor de impunere pentru 2012 a fost stopată acum câteva luni printr-o circulară a preşedintelui ANAF, ştiindu-se de modificările legislative ce urma să fie operate.
Sumele achitate vor fi restituite
Conform prevederilor din noua lege, ANAF va emite şi va comunica din oficiu decizii de anulare a plăţii contribuţiei de asigurări sociale de sănătate pentru cazurile în care a emis şi comunicat decizii de impunere pentru persoanele fizice care, potrivit prevederilor Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii şi evidenţelor transmise de CNAS către ANAF, aveau calitatea de asigurat, fără plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate. Reglementarea se va aplica indiferent dacă împotriva deciziei de impunere s-au exercitat ori nu căi de atac (acţiuni în instanţă). În cazul în care ANAF a emis, dar nu a comunicat decizia de impunere prin care a fost stabilit cuantumul CASS, organul fiscal nu va mai comunica decizia de impunere, iar în cazul în care nu a emis-o, nu va mai emite o astfel de decizie. Persoanele fizice care beneficiau de calitatea de asigurat fără plata CASS şi au efectuat plata acestei contribuţii ca urmare a deciziilor de impunere emise şi comunicate de ANAF vor avea dreptul la restituirea sumelor achitate. Acelaşi act normativ prevede că persoanele fizice care se încadrează într-una dintre categoriile menţionate mai sus şi care au primit decizii de impunere, dar nu au primit decizia de anulare de la ANAF, beneficiază de acest drept, la cerere, după obţinerea documentului justificativ care atestă calitatea de asigurat fără plata contribuţiei, eliberat de Casa Naţională de Asigurări de Sănătate.
Cum se solicită restituirea CASS
Conform noii legi, persoanele fizice care beneficiau de calitatea de asigurat fără plata CASS şi au efectuat plata acestei contribuţii că urmare a deciziilor de impunere emise şi comunicate de ANAF vor avea dreptul la restituirea sumelor achitate. Noile prevederi stabilesc că restituirea se va face potrivit art. 117 din Codul de procedură fiscală, cel care stabileşte şi regulile pentru restituirea sumelor plătite către stat. Potrivit acestui articol, restituirea se face la cerere, însă, dacă persoana care trebuie să îşi recupereze banii are datorii restante la bugetul de stat, mai întâi vor fi stinse acele obligaţii de plată, urmând să îi fie restituită numai diferenţa, dacă aceasta există. În cazul în care suma de rambursat sau de restituit este mai mică decât obligaţiile fiscale restante ale debitorului, se va efectua compensarea până la concurenţa sumei de rambursat sau de restituit. În cazul în care suma de rambursat sau de restituit este mai mare decât suma reprezentând obligaţii fiscale restante ale debitorului, se va efectua compensarea până la concurenţa obligaţiilor fiscale restante, diferenţa rezultată restituindu-se debitorului.
Detaliile acestor proceduri urmează să fie stabilite prin normele aşteptate pentru finele acestei luni.
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.