Aeroportul Brașov. „Și pe acest orar poate să acomodeze foarte mulți pasageri”
Aeroportul Brașov. „Și pe acest orar poate să acomodeze foarte mulți pasageri” . Adrian Veștea, ministrul Dezvoltării, fostul președinte al Consiliului Județean Brașov, în care calitate a dus la îndeplinire deschiderea Aeroportului Brașov, a vorbit în ultimele zile despre această investiție și despre criticile care se aduc proiectului: în primul rând programul de 12 ore, de la 7.00 la 19.00, dar și destinațiile considerate de unii insuficiente sau nu la îndemână.
„Mi-am dorit ca pentru început să dăm drumul cu 12 ore”
Aeroportul Brașov. Adrian Veștea a reiterat ceea ce a spus la Brașov (detalii aici), că orarul era cunoscut de mult timp, fiind astfel stabilit și din pricina războiului din Ucraina, având în vedere că aeronavele care tranzitau Republica Moldova şi Ucraina au fost deviate în spaţiul aerian al României.
„În urmă cu un an, exact pe vremea aceasta, am avut o discuție cu reprezentanții instituțiilor din aviație, de la Ministerul Transporturilor, și am convenit cu ei încă de la vremea respectivă, fiindcă voiau să amâne deschiderea aeroportului pentru luna septembrie, neavând controlor de trafic și posibilitatea de a asigura funcționarea acestei instituții. Voiau să amâne fiindcă în perioada de vară sunt foarte multe agenții de turism care organizează zboruri charter și de la Târgu Mureș, și de la Oradea, și de la Satu Mare, de la Arad, și asta înseamnă o suprasolicitare a controlorilor de trafic de la ROMATSA. Mai mult decât atât, trebuie știut un lucru: spațiul aerian de deasupra Ucrainei este închis, toate culoarele aeriene zboară pe deasupra României, același lucru se întâmplă, parțial, și în zona Republicii Moldova, iar asta înseamnă o suprasolicitare a controlorilor de trafic. Eu i-am înțeles din acest punct de vedere și mi-am dorit ca, pentru început, să ne formăm, să dăm drumul cu 12 ore”, a spus ministrul Dezvoltării, Adrian Veștea, potrivit weradio.ro.
Extinderea orarului presupune costuri mari
Aeroportul Brașov. Au existat și speculații că autoritățile de la București sabotează Brașovul prin impunerea acestor limitări de orar, pentru a se asigura că aeroportul nu se va dezvolta. ROMATSA a fost acuzată că nu a inițiat din timp pregătirea controlorilor de trafic, deși se știa de câțiva ani despre planurile de deschidere a unui nou aeroport. Compania a anunțat că nu există suficienți controlori de trafic aerian și, mai ales, nu unii de nivel instructor, controlori experimentați, dată fiind tehnologia nouă de control de la distanță, prima din România. Iar pregătirea acestora durează doi ani.
„Brașovul demonstrează că pe acest orar poate să acomodeze foarte mulți pasageri. Cu 1.000 de pasageri, dacă ne raportăm la 365 de zile, dintr-un foc în primul an de funcționare, poți să ajungi să ai o poziționare în primele 5-6 la nivelul României (…) Mă bucură foarte mult că am dat drumul la aeroport. Trebuie să vedem ce înseamnă primul an de funcționare, am adus oameni noi, unii dintre ei nu au mai lucrat în aviație, trebuiau să se formeze. Gândiți-vă că trebuie să suplimentezi (programul – nota red.) și pentru schimburi și totul înseamnă alocare bugetară din partea Consiliului Județean Brașov”, a mai spus Adrian Veștea, care a explicat și faptul că Aeroportul de la Ghimbav este primul din țară pentru care serviciile de navigație aeriană au fost plătite prin bugetul CJ.
„Nu este vorba doar despre controlorii de trafic, pentru că în interiorul Aeroportului sunt mai multe instituții ale statului, fie că vorbim despre Poliția de Frontieră, fie că vorbim de Vamă, de Serviciul Român de Informații. Toate aceste instituții trebuie să-și delege persoane pe toată perioada funcționării, și este foarte important să privim tot timpul latura de rentabilitate. Noi, Brașovul, suntem primul aeroport din România care plătim serviciile de navigație aeriană. Cu cât soliciți mai mult, cu atât ai mai mult de plată. Celorlalți, care au fost construiți acum 50 de ani, li s-au făcut investiții în echipamente de navigație aeriană – noi ni le-am cumpărat singuri, tocmai pentru a nu mai sta la mâna unora sau altora, și le-am bugetat. Noi am fost cei care ne-am dus și am discutat cu cei de la ROMATSA și i-am asigurat că suntem dispuși să plătim serviciile de dirijare a traficului aerian, ca să nu intrăm iar într-un blocaj în care sindicatele să spună că nu au resursă umană. Toate acestea sunt niște costuri”, a mai explicat ministrul.
Provocare pentru brașoveni: Cumpărați măcar un bilet!
Aeroportul Brașov. În ceea ce priveşte destinaţiile, acestea sunt dictate de piaţă, spune ministrul Dezvoltării. El i-a îndemânat pe brașoveni, în primul rând, să achiziționeze bilete pentru destinațiile disponibile, precizând că piața este una liberă, iar modelul de business al companiilor aeriene e dictat de cererea pasagerilor.
„Destinaţiile sunt dictate de solicitarea şi piaţa care există în judeţul Braşov. . Degeaba ne-am dori noi să zburăm în anumite destinaţii. Companiile aeriene fac business în funcție de modul în care încarcă aeronavele și modul în care devin eficiente, urmăresc să aibă profitabilitate şi să nu subvenţioneze această activitate, aleg toate destinațiile și le fac și de două ori pe zi, dacă e cazul și sunt aeronave pline. Trebuie să înțelegem că de fapt este o piață liberă, care până la urmă va fi dictată de pasageri, de cei care sunt interesați să zboare de pe Aeroportul din Brașov. Cred că sunt foarte mulți, mai ales în mediul online, care mă ceartă, dar de fapt nu și-au cumpărat bilet, să contribuie măcar cu un leu. Le-aş recomanda celor care au astăzi astfel de supărări să cumpere cel puţin un bilet. Să vedem că există o provocare din partea fiecărui braşovean”, a subliniat Veştea.
Este deja în top 10
Ministrul Dezvoltării mai spune că acest aeroport este comparabil cu alte aeroporturi din România şi chiar se situează într-un top 10 al aeroporturilor din ţară.
„Este un proiect extrem de ambiţios, un proiect care de multe ori a născut foarte multe discuţii. Mulţi spuneau că nu o să fim lăsaţi să îl implementăm, datorită faptului că vom crea concurenţă aeroportului din Sibiu sau celui din Bucureşti. Iată că este un aeroport pe care l-am pus în practică, un aeroport care s-a bazat în mare parte pe o strategie de bugetare locală, iar ceea ce cred că ar trebui să înţelegem cu toţii este că e un aeroport la început care din primele săptămâni deja a depăşit foarte multe aeroporturi ale României care sunt înfiinţate acum 50 de ani”, a declarat Adrian Veştea, luni seară, la TVR Info.
„Putem să comparăm aeroportul din Braşov cu aeroportul din Târgu Mureş, chiar cu aeroportul din Sibiu, cu aeroportul din Baia Mare, aeroportul din Oradea. Este un aeroport care a avut un parcurs foarte bun. (…) În prezent avem funcţionare 12 ore şi funcţionează datorită alocărilor de la Consiliul Judeţean Braşov, astfel că avem o performanţă foarte bună. După primele săptămâni de funcţionare se poziţionează între primele 7-8 aeroporturi pe care le are România”, a mai spus fostul președinte al CJ Brașov.
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.