Expres

Acum și în BRAȘOV! Metoda Feuerstein, care îi învață pe copii cum să învețe și să facă față provocărilor vieții

  • 2_274678.JPG
  • 1_274680.JPG
 

Brașovul este și mai valoros datorită Centrului Internațional de Formare Feuerstein România, care a fost lansat într-un cadru festiv, zilele trecute, în prezența a peste 100 de persoane, printre care nume importante în sistemul educațional național și personalități marcante în psihologie la nivel mondial. Totodată, a fost marcată apariția primului număr al revistei „Jurnal de învățare mediată”.

Evenimentul a fost susținut de conf. univ. dr. Otilia Todor, fondatorul „Centrului tău de dezvoltare personală” și președintele „Asociației Feuerstein Deschide-ți inima”, împreună cu Inspectoratul Școlar Județean Brașov.  

Acum, în România, Metoda Feuerstein este susținută și utilizată de un număr semnificativ de specialiști care activează în multe orașe ale țării și care au realizat cercetări semnificative privind utilitatea Metodei Feuerstein în dezvoltarea umană. Conceptele care stau la baza Metodei și instrumentele de intervenție au fost demonstrate și create de profesorul de origine română Reuven Feuerstein, originar din Botoșani, stabilit ulterior în Isralel, unde a fondat Institutul care îi poartă numele”, a subliniat conf. univ. dr. Otilia Todor, promotorul Metodei Feuerstein în România.

Profesorul Reuven Feuerstein, personalitate marcantă a psihologiei și pedagogiei mondiale, a fost premiat de multe universități din întreaga lume pentru valoroasele sale cercetări, studii și pentru instrumentele de evaluare și intervenție congnitivă pe care le-a creat. Instrumentele profesorului Feuerstein sunt utilizate de mai bine de șapte decenii în peste patruzeci de state ale lumii reabilitând zeci de mii de copii și persoane aflate in situații dificile.

Lansarea institutului înseamnă un număr foarte mare de specialişti formaţi în programul de îmbogăţire instrumental, condiţie ca într-un stat să existe un astfel de centru.

În prezent, în România, există peste 300 de specialişti, care au parcurs formare în programul de îmbogăţire instrumentală, specialişti care lucrează în foarte multe domenii, în psihologie clinică, în psihologia educaţiei, care lucrează cu copii, începând cu vârsta de 5 ani, şi până la persoane adulte. În urmă cu foarte mulţi ani, am avut ocazia să fiu invitată la un curs de formare în această metodă, singura a învăţării instrumentată în instrumente de lucru, care ne oferă caiete şi fişe concrete prin care învăţăm copiii cum să înveţe şi remediem şi structurăm procesele de gândire, mecanismele cognitive. Cu alte cuvinte, dezvoltăm inteligenţa şi capacitatea de adaptare a indivizilor la realităţile concrete”, a explicat prof. dr. Otilia Todor, care este și decanul Facultăţii de Psihologie – Universitatea Spiru Haret Braşov.

Prof. dr. Florian Colceag, expert internaţional „gifted education”, a subliniat că această metodă este absolut remarcabilă, pentru că, în opinia sa, unde lucrează, formează oameni devotaţi, umani, „nu oameni care aleargă după trei lei, ci oameni care contribuie la echilibrare, la salvare”. El a menţionat că introducerea acesteia în şcoli ar fi un lucru benefic, nu doar pentru învăţarea copiilor, ci şi pentru formarea cadrelor didactice.

România este campioană europeană în domeniul inovării Educaţiei, pentru că este prima ţară europeană care are introduse trei metode – Feuerstein, Cira – care este şi ea introdusă în aprilie, şi Soroban. Sunt trei francize care funcţionează şi cine se mai apropie de noi este Anglia, iar celelalte ţări europene sunt în spate. Acesta este un lucru extraordinar, înseamnă că avem sâmburii deja în România. Şi faptul că, în România, în momentul actual, Asociaţia Feuerstein are posibilitatea să formeze profesori este mai mult decât minunat, este salvator. Pentru că nu educăm cunoştinţele, educăm mintea, sufletul, atenţia educăm capacitatea de procesare, educăm calităţile umane, modul de gândire. Altfel, poţi să ţii minte o grămadă de lucruri fără valoare, iar tu eşti un om pierdut, în derivă, dar nu te formezi ca personalitate. Metoda Feuerstein formează ca personalitate. Ar fi benefic să fie să fie introdusă în şcoli. Toate cele trei metode şi de fapt toate celelalte, pentru că mai există şi altele – ar trebui să fie generalizate peste tot, în fiecare şcoală. Nu manualul… acesta este lipsit complet de valoare, e un text… sufletul îi dă valoare şi dacă profesorul are suflet, dar ca să ştie cum să-şi dea sufletul învăţământului, dezvoltării copilului, metoda Feuerstein este bună pentru antrenarea profesorilor în primul rând”, a precizat prof. Colceag.

Reprezentantul IȘJ Brașov prezent la eveniment, inspectorul general adjunct Ion Negrilă, a recunoscut că, după ce a urmat cursurile de formare prin Metoda Feuerstein, i „s-a schimbat modul de gândire”.

Este o metodă care, din punctul meu de vedere, schimbă gândirea, ajută la dezvoltarea inteligenţei, ajută la schimbarea comportamentală a copiilor, la o învăţare cât mai eficace, nu numai la o anumită materie, ci la toate din curriculum. Cred că este utilă mai ales pentru copiii care nu sunt organizaţi, pentru cei care vin din diferite medii sociale, care nu au ajutor şi susţinere. Dacă ne gândim la conexiunile pe care această metodă le realizează, poate să ajute foarte mult la rezolvarea unor probleme în domeniul matematicii, să creeze o logică, să ajute la structurarea literaturii, poate să ajute la dezvoltarea în artă. Feuerstein a încercat să transforme oameni care nu se puteau integra în societate în oameni funcţionali. Tocmai de aceea se foloseşte şi în cadrul armatei israeliene, pentru că partea cazonă este foarte complicate. Cred că se pot face foarte multe lucruri şi mai toţi profesorii ar putea să înţeleagă această metodă şi să o aplice. Eu însumi am făcut cursurile acestei metode, primul stagiu, şi am descoperit lucruri extraordinare, pe care le folosesc în relaţia cu copilul meu şi pe care eu, pe propria-mi piele, le-am simţit şi mi-au schimbat modul de gândire”, a afirmat Negrilă.

El a subliniat că metoda Feuerstein se detaşează de celelalte prin faptul că o dezvoltare a inteligenţei poate exista la orice vârstă.

Până acum s-a spus că, în dezvoltarea cognitivă, până la 24-25 de ani, inteligenţa este în creştere, apoi începe să tot scadă, iar de la 50 de ani se atrofiază cu totul şi nu mai putem vorbi de o dezvoltare neuronală. Metoda aceasta ne învaţă că la orice vârstă există dezvoltare a inteligenţei. Mai mult, studiile au arătat că chiar această creştere neuronală se poate realiza dacă îţi activezi mintea, dacă o foloseşti, dacă nu o laşi să adoarmă. Întotdeauna i-am încurajat pe colegii mei dascăli – şi în primul rând m-am încurajat pe mine să mă formez în tot ceea ce se poate, pe mine, ca om şi ca profesor. Această formare trebuie să fie continuă. Diferenţa între inteligenţă şi înţelepciune este că inteligenţa o ai şi începi să judeci nişte lucruri, să le treci printr-un filtru al gândirii, iar înţelepciunea este acumularea experienţelor şi este mai importantă câteodată decât inteligenţa, pentru că eu, tot acumulând experienţe în fiecare zi, am şi răspunsul la experienţele respective, sunt conştient de lucrurile respective”, a remarcat reprezentantul IȘJ Brașov.

Prof. dr. Otilia Todor este de părere că utilizarea Metodei Feuerstein, de învăţare la copiii de clasă pregătitoare, ar face mai uşoară trecerea acestora de la grădiniţă la şcoală şi de aceea ar fi benefică introducerea ei, pe scară mai largă, în sistemul educaţional. Dar ea poate fi utilă şi pentru copiii mai mari, dacă ar fi introdusă între materiile opţionale, pe care i-ar ajuta în dezvoltarea personală.

Deja demersul a fost făcut, în şcolile braşovene şi, mai nou, şi în alte şcoli din oraşele ţării, metoda a fost introdusă ca opţional şi se foloseşte foarte mult în orele de dezvoltare personală. Din perspectiva mea, această metodă este extrem de eficientă pentru integrarea şcolară şi dezvoltarea emoţională a copiiilor de clasă pregătitoare. Mult mai simplă ar fi trecerea de la grădiniţă la şcoală a acestor copii dacă, începând cu vârsta de 5 ani şi jumătate, ar parcurge acest curs de îmbogăţire instrumental”, a mai spus psihologul brașovean.

Otilia Todor a mărturisit că îşi doreşte ca acest centru deschis la Brașov să ofere servicii de psihologie în cadrul unei clinici de sănătate mintală – cum este, în prezent, în Marea Britanie, implementată tot de un român – dar şi de consiliere pentru copii şi, bineînţeles, să continue activitatea de formare.

Proiectul meu este de a construi fizic un centru Feuerstein aici, la Braşov, în următorii doi ani, care va avea o clinică de psihologie cu specialişti de marcă, pentru a oferi servicii de terapie, de diagnoză şi remediale pentru copii şi adulţi. De asemenea, va avea un afterschool un centru de formare aşa cum a fost, de fapt, lansat astăzi“, ne-a mai spus prof. Todor.

De asemenea, au trimis mesaje video de susținere a proiectului chiar președintele Institutului Feuerstein Israel, Rafi Feuerstein, cel care duce mai departe demersurile tatălui său, profesorul Reuven Feuerstein, și directorul Departamentului internațional de formare al Institutului Feuerstein, universitar și doctor în psihologie, prof. Alex Kozulin.


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads Whatsapp Channel

Articole asemănătoare

0 0 voturi
Evaluarea articolului
Abonaţi-vă
Anunțați despre
0 Comentarii
Păreri in linie
Vezi toate comentariile
Back to top button
Creare Site Web Optimizare SEO Creare Site Prezentare