Update BAC 2025. Subiectele și baremele de evaluare și notare la română / Ce a fost dificil

Update BAC 2025. Subiectele și baremele de evaluare și notare la română / Ce a fost dificil
Citiți și:
BAC 2025. În premieră, subiecte diferențiate la română, pentru elevii din minoritatea maghiară
Ministerul Educației a publicat subiectele și baremele de evaluare și notare a lucrărilor pe care elevii de clasele a XII-a și a XIII-a le-au avut astăzi la proba scrisă a simulării la Limba și literatura română – Bacalaureatul 2025.
Subiectele sunt diferenţiate pe filiere şi profiluri, doar la cel de-al treilea – un eseu pe o temă dată, fiind un subiect pentru real, tehnologic şi vocaţional (cu excepţia pedagogicului), altul pentru umanist şi pedagogic.
Astfel, la subiectul al III-lea, elevii de la real, tehnologic şi vocaţional (cu excepţia pedagogicului) au avut de redactat un eseu de minimum 400 de cuvinte, în care să prezinte particularitățile unui roman psihologic sau al experienței studiat.
Cei de la umanist şi pedagogic au avut de redactat un eseu de minimum 400 de cuvinte, în care să prezinte particularitățile de construcție a unui personaj dintr-un roman psihologic sau al experienței studiat.
Ceea ce a făcut dificil subiectul de anul acesta. Pentru că romanele pe care le puteau alege erau, printre altele, „Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război!, de Camil Petrescu; „Patul lui Procust”, de același autor, „Maitreyi” și „Nuntă în cer” de Mircea Eliade, dar și „Pădurea spânzuraților” de Liviu Rebreanu.
În primul rând, deși este în programa de Bac, Mircea Eliade este mai puțin spre deloc studiat, dar nici alegerea lui Camil Petrescu sau a lui Liviu Rebreanu nu e ușoară.
În al doilea rând, e posibil ca elevii să se fi îndreptat, din confuzie, spre „Moara cu noroc” sau „Alexandru Lăpușneanu”, care deși sunt texte narative psihologice, sunt nuvele.
Și subiectul al II-lea a fost perceput ca fiind mai dificil, pentru că aparține genului liric: de comentat o poezie la prima vedere – „Iarna” de Adrian Maniu. Comentariul trebuia să fie de minimum 50 de cuvinte și să evidențieze „relația dintre ideea poetică și mijloacele artistice”.
Subiectele pentru probele scrise ale acestei simulări sunt elaborate de profesori din cadrul Centrului Național de Politici și Evaluare în Educație (CNPEE), având o structură asemănătoare cu a celor care vor fi elaborate pentru examenul național de bacalaureat.
Subiectele și baremele de evaluare și notare
Subiectul pentru filiera teoretică – profilul real; filiera tehnologică și filiera vocaţională – toate profilurile (cu excepţia profilului pedagogic)
Baremul de evaluare și de notare pentru filiera teoretică- profilul real; filiera tehnologică și filiera vocaţională – toate profilurile (cu excepţia profilului pedagogic)
Subiectul pentru filiera teoretică – profilul umanist; filiera vocațională – profilul pedagogic
Baremul de evaluare și de notare pentru filiera teoretică – profilul umanist; filiera vocațională – profilul pedagogic
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.


[…] Source link […]