Educaţie

Update BAC 2017. Subiectul complet la română – uman şi pedagogic

 

Ministerul Educaţiei Naţionale  Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare
Probă scrisă – Limba şi literatura română Varianta 1
Filiera teoretică – Profilul umanist; Filiera vocaţională – Profilul pedagogic
· Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă zece puncte din oficiu.
· Timpul de lucru efectiv este de trei ore.
SUBIECTUL I (30 de puncte)
Citeşte următorul text:
Aștept de când te-ai dus un semn, o veste
de dincolo de palidul hotar
pe care-n vis îl pipăi în zadar
în câte-o de nedeslușit poveste.

Nu cred mereu ce semenii-nțeleg
în mută resemnare și cuminte.
Și-ți împletesc un leagăn de cuvinte
să-ngâne lin destinul tău nentreg.

Ești nicăieri, dar ca-n oglinzi, aproape,
şi nerostit ți-e glasul, dar l-aud
abia simțit, cum se închid pleoape
atinse vag de-un tremur cald din sud.

În timpul nostru fără de orar,
în lumea dezlegată de fruntarii*,
răscruci ne cheamă pasul solitar,
purtat de dor, pe vechi și stranii arii.
Ion Vinea, Vocula
*fruntar – s.n. grindă principală care mărgineşte prispa în partea de sus şi pe care se sprijină grinzile secundare ale casei
Scrie, pe foaia de examen, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinţe cu privire la text:
1. Numeşte câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor destinul şi solitar. 2 puncte
2. Explică rolul cratimei în secvenţa semenii-nțeleg. 2 puncte
3. Construieşte un enunţ în care să ilustrezi sensul conotativ al substantivului oglindă. 2 puncte
4. Selectează două secvenţe din textul dat, care conturează dimensiunea temporală a imaginarului poetic. 4 puncte
5. Precizează tema poeziei și un motiv literar prezent în textul dat. 4 puncte
6. Transcrie, din textul dat, două cuvinte/grupuri de cuvinte care sunt mărci lexico-gramaticale ale subiectivităţii. 4 puncte
7. Prezintă semnificaţia a două figuri de stil diferite din ultimele două strofe ale textului dat. 4 puncte
8. Ilustrează, cu câte un exemplu din textul dat, două trăsături ale genului liric. 4 puncte
9. Comentează, în 60 – 100 de cuvinte, a doua strofă a textului dat, prin evidenţierea relaţiei dintre ideea poetică şi mijloacele artistice. 4 puncte
SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)
Scrie un text de tip argumentativ de 150 – 300 de cuvinte despre utilitatea organizării unor activităţi extraşcolare de educaţie cinematografică.
În elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie:
− să respecţi structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor în scris, utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimării unei aprecieri; 8 puncte
− să ai conţinutul adecvat argumentării pe tema dată: formularea ipotezei/a propriei opinii faţă de problematica pusă în discuţie, enunţarea şi dezvoltarea corespunzătoare a două argumente adecvate ipotezei, formularea unei concluzii pertinente; 16 puncte
− să respecţi normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie şi de punctuaţie) şi precizarea privind numărul de cuvinte. 6 puncte
Notă! În vederea acordării punctajului, textul trebuie să fie în concordanţă cu problematica pusă în discuţie.
Nu sunt obligatorii exemple din opere literare.
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
Redactează un eseu de 600 – 900 de cuvinte în care să prezinţi relaţia dintre două personaje dintr-un text narativ aparţinând lui Marin Preda.
În elaborarea eseului, vei avea în vedere următoarele repere:
– prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al fiecăruia dintre personajele alese;
– evidenţierea evoluției relaţiei dintre cele două personaje prin două scene/secvenţe comentate;
– ilustrarea a patru elemente de structură, de compoziţie şi de limbaj ale textului narativ, semnificative pentru analiza relaţiei dintre cele două personaje (de exemplu: construcția subiectului, incipit, final, conflict, tehnici narative, modalităţi de caracterizare, perspectivă narativă, registre stilistice, limbaj etc.);
– susţinerea unei opinii despre modul în care o idee sau tema textului narativ studiat se reflectă în evoluţia relaţiei dintre cele două personaje.
Notă!
Ordinea integrării reperelor în cuprinsul eseului este la alegere.
Pentru conţinutul eseului vei primi 16 puncte (câte 4 puncte pentru fiecare cerinţă/reper).
Pentru redactarea eseului vei primi 14 puncte (organizarea ideilor în scris – 3 p.; abilităţi de analiză şi de argumentare – 3 p.; utilizarea limbii literare – 2 p.; ortografia – 2 p.; punctuaţia – 2 p.; aşezarea în pagină, lizibilitatea – 1 p.; respectarea precizării privind numărul de cuvinte – 1 p.).
În vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum 600 de cuvinte şi să dezvolte subiectul propus.

Citiţi şi:

BAC 2017. Baremul de notare la română – uman şi pedagogic

Update BAC 2017. Subiectul complet la română – real, tehnologic şi vocaţional

BAC 2017. Baremul de notare la română – real, tehnologic şi vocaţional

BAC 2017. Ce a „picat” la română


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads Whatsapp Channel

Articole asemănătoare

0 0 voturi
Evaluarea articolului
Abonaţi-vă
Anunțați despre
0 Comentarii
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Păreri in linie
Vezi toate comentariile
Back to top button