Educaţie

UPDATE BAC 2016. Subiectul şi baremul la română clasa a XII-a real

 

Elevii claselor terminale ale liceului (a XII-a şi a XI-a) au susţinut astăzi proba de Limba şi literatura română în cadrul simulării examenului de bacalaureat.

Subiectele sunt diferenţiate, nu doar pe nivel de clasă, a XI-a şi a XII-a, dar şi pentru fiecare profil: unul este pentru cei care studiază la liceu de filieră teoretică –profilul real; filieră tehnologică şi filieră vocaţională – toate profilurile (cu excepţia profilului pedagogic), iar altul pentru cei care frecventează liceul la filiera teoretică – profilul umanist; filiera vocaţională – profilul pedagogic.

Aveţi mai jos subiectele şi baremul pentru clasa a XII-a real:
Ministerul Educaţiei Naţionale si Cercetării Stiinţifice Centrul Naţional de Evaluare si Examinare
Probă scrisă – Limba si literatura română, clasa a XII-a Simulare
Filiera teoretică – Profilul real; Filiera tehnologică; Filiera vocaţională – Toate profilurile (cu excepţia profilului pedagogic)
Examenul de bacalaureat naţional 2016
Proba E. a) Limba si literatura română Clasa a XII-a Simulare
Filiera teoretică – Profil real; Filiera tehnologică;
Filiera vocaţională – Toate profilurile (cu excepţia profilului pedagogic)
• Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.
• Timpul de lucru efectiv este de 3 ore.
SUBIECTUL I (30 de puncte)
Citeste următorul text:
În seara asta blândă, cu frunzele în rază,
Să mergem în tăcere, gândindu-ne-n trecut,
Pe ţărmul gol si negru, când zarea-nmormântează
Un soare care moare, în rosii bălţi căzut.
Privind în ape cerul, ce auru-nverzeste,
Să mai soptim tristeţea cuvântului dintâi,
Când din întunecime blestemul rău pândeste,
Si, asteptând sfârsitul, de braţul meu rămâi.
Văzduhul îsi deschide durerea negrei rane.
Putere strivitoare ameninţă omorul.
Zvâcnesc pe fruntea nopţii întreceri de ciocane,
Si pasări fără nume de fruntea-mi îsi frâng zborul.
Vreau, luna când o trece pe cer ca totdeauna,
Să strângi mâna mea rece, deodată, desclestată,
Apoi să râzi în ţipăt înţelegând minciuna,
Din vesnica iubire căzând în niciodată.
(Adrian Maniu, În seara asta)
Scrie pe foaia de examen răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinţe cu privire la text:
1. Numeste câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor tristeţea si strivitoare.2 puncte
2. Explică rolul cratimei în secvența zarea-nmormântează. 2 puncte
3. Construieste un enunţ în care să folosesti o locuţiune/expresie care să conţină substantivul cer. 2 puncte
4. Selectează două secvenţe din textul dat care conturează dimensiunea temporală a imaginarului poetic. 4 puncte
5. Precizează două motive literare identificate în textul dat. 4 puncte
6. Transcrie din textul dat două cuvinte/grupuri de cuvinte care sunt mărci lexico-gramaticale ale subiectivităţii. 4 puncte
7. Prezintă semnificaţia a două figuri de stil diferite din prima strofă a textului dat. 4 puncte
8. Ilustrează, cu câte un exemplu din textul dat, două trăsături ale genului liric. 4 puncte
9. Comentează, în 60 – 100 de cuvinte, ultima strofă a textului dat, prin evidenţierea relaţiei dintre ideea poetică si mijloacele artistice. 4 puncte
SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)
Scrie un text de tip argumentativ de 150 – 300 de cuvinte despre rolul dezbaterilor publice în adoptarea unor legi.
În elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie:
– să respecţi structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor în scris, utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimării unei aprecieri; 8 puncte
– să ai conţinutul adecvat argumentării pe tema dată: formularea ipotezei/a propriei opinii faţă de problematica pusă în discuţie, enunţarea si dezvoltarea corespunzătoare a două argumente
adecvate ipotezei, formularea unei concluzii pertinente; 16 puncte
– să respecţi normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie si de punctuaţie) si precizarea privind numărul de cuvinte. 6 puncte
Notă! În vederea acordării punctajului, textul trebuie să fie în concordanţă cu problematica pusă în discuţie.
Nu sunt obligatorii exemple din texte literare.
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
Redactează un eseu de 600 – 900 de cuvinte despre particularităţile de construcţie a unui personaj dintr-un text narativ studiat aparținând lui Liviu Rebreanu sau G. Călinescu.
În elaborarea eseului, vei avea în vedere următoarele repere:
– prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al personajului ales din textul narativ studiat;
– evidenţierea unei trăsături a personajului ales prin două episoade/citate/secvenţe comentate;
– ilustrarea a patru elemente de structură, de compoziţie si de limbaj ale textului narativ studiat, semnificative pentru construcția personajului ales (de exemplu: acţiune, conflict, relații temporale și spațiale, construcția subiectului, perspectivă narativă, modalităţi de caracterizare, registre stilistice, limbajul personajului etc.);
– susţinerea unei opinii despre modul în care o idee sau tema textului narativ studiat se reflectă în construcţia personajului.
Notă!
Ordinea integrării reperelor în cuprinsul eseului este la alegere.
Pentru conţinutul eseului vei primi 16 puncte (câte 4 puncte pentru fiecare cerinţă/reper).
Pentru redactarea eseului vei primi 14 puncte (organizarea ideilor în scris – 3 puncte; abilităţi de analiză si argumentare – 3 puncte; utilizarea limbii literare – 2 puncte; ortografia – 2 npuncte; punctuaţia – 2 puncte; asezarea în pagină, lizibilitatea – 1 punct; respectarea precizării privind numărul de cuvinte – 1 punct).
În vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum 600 de cuvinte si să dezvolte subiectul propus.
BAREM DE EVALUARE ŞI DE NOTARE Simulare
Filiera teoretică – Profilul real; Filiera tehnologică;
Filiera vocaţională – Toate profilurile (cu excepţia profilului pedagogic)
    Se punctează cerinţa
    Nu se acordă fracţiuni de punct. Nu se acordă punctaje intermediare, altele decât cele precizate explicit în barem.
    Se acordă 10 puncte din oficiu. Nota finală se calculează prin împărţirea la 10
a punctajului total obţinut pentru lucrare.
SUBIECTUL I (30 de puncte)
1. câte 1 punct pentru numirea oricărui sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor date (de exemplu: tristeţea – mâhnirea; strivitoare – zdrobitoare) 2 x 1 p. = 2 puncte
2. explicarea rolului cratimei în secvenţa indicată (de exemplu: marchează pronunţarea legată a două cuvinte; marchează căderea unei vocale) 2 puncte
3. construirea oricărui enunţ în care se foloseşte corect o locuţiune/expresie cu substantivul indicat 2 puncte
4. câte 2 puncte pentru selectarea oricăror două secvenţe care conturează dimensiunea temporală (de exemplu: În seara asta blândă; când zarea-nmormântează/Un soare care moare)
2 x 2 p. = 4 puncte
5. câte 2 puncte pentru precizarea oricăror două motive literare prezente în textul dat (de exemplu: înserarea; amintirea) 2 x 2 p. = 4 puncte
6. câte 2 puncte pentru transcrierea oricăror două cuvinte/grupuri de cuvinte care sunt mărci lexico-gramaticale ale subiectivității, prezente în textul dat (de exemplu: să mergem; meu) 4 puncte
7. – câte 1 punct pentru identificarea oricăror două figuri de stil diferite din prima strofă a textului dat 2 x 1 p. = 2 puncte
– câte 1 punct pentru prezentarea adecvată a semnificaţiei fiecăreia dintre cele două figuri de stil identificate 2 x 1 p. = 2 puncte
8. – câte 1 punct pentru menţionarea oricăror două trăsături ale genului liric, prezente în textul dat (de exemplu: transmiterea în mod direct a unor idei și sentimente; prezența instanței comunicării lirice – eul liric) 2 x 1 p. = 2 puncte
– câte 1 punct pentru ilustrarea, cu câte un exemplu din textul dat, a fiecăreia dintre cele două trăsături menţionate 2 x 1 p. = 2 puncte
9. – comentarea ultimei strofe a textului dat: comentare adecvată şi nuanţată – 3 p.; comentare schematică, ezitantă – 2 p.; încercare de comentare – 1 p. 3 puncte
– respectarea precizării privind numărul de cuvinte 1 punct
SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)
− structura discursului de tip argumentativ:
    formulare adecvată a ideilor în scris: text clar organizat, coerent, cu echilibru între componente – 4 p.; text parţial organizat, fără echilibru între componente – 2 p. 4 puncte
    utilizare adecvată a mijloacelor lingvistice utile exprimării unei aprecieri (de exemplu: verbe de opinie, adverbe/locuţiuni adverbiale de mod folosite ca indici ai subiectivităţii evaluative,
conjuncţii/locuţiuni conjuncţionale cu rol argumentativ, utilizate pentru exprimarea raporturilor de tip cauzal, consecutiv, final, concluziv etc., conectori argumentativi): utilizare adecvată – 4 p.;
utilizare parţial adecvată – 2 p. 4 puncte
− conţinutul argumentării:
    formularea ipotezei/a propriei opinii faţă de problematica propusă 2 puncte
    câte 3 puncte pentru enunţarea fiecăruia dintre cele două argumente adecvate ipotezei 2 x 3 p. = 6 puncte
    câte 3 puncte pentru dezvoltarea corespunzătoare a fiecăruia dintre cele două argumente enunţate:
dezvoltare clară, nuanţată – 3 p.; încercare de dezvoltare, schematism – 1 p. 2 x 3 p. = 6 puncte
    formularea unei concluzii pertinente 2 puncte
Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice
Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare
Probă scrisă – Limba şi literatura română, clasa a XII-a Simulare
Barem de evaluare şi de notare
Filiera teoretică – Profilul real; Filiera tehnologică; Filiera vocaţională – Toate profilurile (cu excepţia profilului pedagogic)
− respectarea normelor limbii literare şi a precizării privind numărul de cuvinte:
    registrul stilistic adecvat cerinţei 1 punct
    respectarea normelor de exprimare (0-1 greşeli lexicale sau morfo-sintactice – 2 p.; 2 greşeli – 1 p.;
3 sau mai multe greşeli – 0 p.) 2 puncte
    respectarea normelor de ortografie şi de punctuaţie (0-1 greşeli ortografice şi de punctuaţie – 2 p.;
2 greşeli – 1 p.; 3 sau mai multe greşeli – 0 p.) 2 puncte
    respectarea precizării privind numărul de cuvinte 1 punct
Notă! În vederea acordării punctajului, textul trebuie să fie în concordanţă cu problematica pusă în discuţie.
Nu sunt obligatorii exemple din texte literare.
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
Conţinut – 16 puncte
– prezentarea statutului social, psihologic, moral etc. al personajului ales din textul narativ studiat 4 puncte
    prezentare adecvată şi nuanţată – 4 p.
    prezentare ezitantă – 2 p.
    încercare de prezentare, schematism – 1 p.
– evidenţierea unei trăsături a personajului ales prin două episoade/citate/secvenţe comentate 4 puncte
    menţionarea oricărei trăsături a personajului ales – 1 p.
    ilustrarea trăsăturii prin două episoade/citate/secvenţe comentate – 3 p.; ilustrarea printr-un episod/citat sau printr-o secvenţă comentată – 2 p.; simpla numire a unor episoade/secvenţe, simpla transcriere a citatului sau tendinţa de rezumare – 1 p.
– câte 1 punct pentru ilustrarea fiecăreia dintre cele patru elemente de structură, de compoziţie şi de limbaj ale textului narativ studiat, semnificative pentru construcţia personajului ales
4 x 1 p. = 4 puncte
− susţinerea unei opinii despre modul în care o idee sau tema textului narativ se reflectă în construcția personajului ales: susţinere adecvată şi nuanţată – 4 p.; încercare de susţinere sau
schematism – 2 p.; simplă formulare a opiniei – 1 p. 4 puncte
Redactare – 14 puncte
− organizarea ideilor în scris 3 puncte
    text clar, organizat, coerent, cu echilibru între introducere, cuprins şi încheiere, în care construcţia paragrafelor subliniază ideile în succesiune logică: 3 p.
    text parţial organizat, cu dezechilibru între componente, în care construcţia paragrafelor nu subliniază ideile în succesiune logică: 2 p.
    text vag organizat, fără evidenţierea trecerii de la o idee la alta: 1 p.
− abilităţi de analiză şi de argumentare 3 puncte
    relaţie adecvată între idee şi argument, utilizare de argumente convingătoare, formulare de judecăţi de valoare relevante: 3 p.
    relaţie parţial adecvată între idee şi argument, utilizare de argumente insuficient de convingătoare, formulare de judecăţi parţial relevante: 2 p.
    relaţie nerelevantă între idee şi argument, schematism: 1 p.
− utilizarea limbii literare (stil şi vocabular potrivite temei, claritate a enunţului, varietate a lexicului,
sintaxă adecvată: 2 p.; vocabular restrâns, monoton: 1 p.) 2 puncte
− ortografia (0 – 1 erori: 2 p.; 2 erori: 1 p.; 3 sau mai multe erori: 0 p.) 2 puncte
− punctuaţia (0 – 1 erori: 2 p.; 2 erori: 1 p.; 3 sau mai multe erori: 0 p.) 2 puncte
− aşezarea în pagină, lizibilitatea 1 punct
− respectarea precizării privind numărul de cuvinte 1 punct
În vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum 600 de cuvinte şi să dezvolte subiectul propus.

 


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads Whatsapp Channel

Articole asemănătoare

0 0 voturi
Evaluarea articolului
Abonaţi-vă
Anunțați despre
0 Comentarii
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Păreri in linie
Vezi toate comentariile
Back to top button