Educaţie

UPDATE BAC 2016. Subiectul şi baremul la română clasa a XI-a real

 

Şi elevii claselor a XI-a au susținut astăzi simularea examenului de Bacalaureat, prima probă fiind la Limba și literatura română.

Subiectele sunt diferenţiate, pentru fiecare profil: unul este pentru cei care studiază la liceu de filieră teoretică –profilul real; filieră tehnologică şi filieră vocaţională – toate profilurile (cu excepţia profilului pedagogic), iar altul pentru cei care frecventează liceul la filiera teoretică – profilul umanist; filiera vocaţională – profilul pedagogic.

Citiţi şi:

UPDATE BAC 2016. Subiectul şi baremul la română clasa a XII-a uman

UPDATE BAC 2016. Subiectul şi baremul la română clasa a XII-a real

BAC 2016. Basm, roman, caracterizare de personaj – la simulare

 Aveţi mai jos subiectul şi baremul pentru filiera teoretică – real, clasa a XI-a:
Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Stiinţifice Centrul Naţional de Evaluare si Examinare
Probă scrisă – Limba si literatura română, clasa a XI-a Simulare
Filiera teoretică – Profilul real; Filiera tehnologică; Filiera vocaţională – Toate profilurile (cu excepţia profilului pedagogic)
Examenul de bacalaureat naţional 2016
Proba E. a) Limba si literatura română Clasa a XI-a Simulare
Filiera teoretică – Profil real; Filiera tehnologică;
Filiera vocaţională – Toate profilurile (cu excepţia profilului pedagogic)
 Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.
• Timpul de lucru efectiv este de 3 ore.

SUBIECTUL I (30 de puncte)
Citeste următorul text:
Nici luna luminoasă, nici stelele din ceri
N-or să pătrunză-n umbra trecutelor dureri
N-or să pătrunz-amarul pierdutei tinereţi,
Măcar să am de-acuma o sută de vieţi,
Căci sufletu-mi de-atuncea e-atât de-ntunecat
Doar ochii tăi de înger în visul meu străbat.
Ca toamna cea târzie e viaţa mea si cad
Iluzii ca si frunza pe undele de vad
Si nicio bucurie în cale-mi nu culeg
Nimic de care-n lume iubirea să mi-o leg
Pustiul si urâtul de-a pururi mă cuprind
Doar braţele-ţi de marmur’ în visul meu se-ntind.
Precum corăbii negre se leagănă de vânt,
Cu pânzele-atârnate, departe de pământ,
Cum între cer si mare trec paserile stol,
Trec gândurile mele a sufletului gol,
Întind ale lor aripi spre negre depărtări
Tu doar răsai în visu-mi, luceafăr peste mări! […](Mihai Eminescu, Nici luna luminoasă, nici stelele din ceri … )
Scrie pe foaia de examen răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinţe cu privire la text.
1. Numeste câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor luminoasă și dureri. 2 puncte
2. Explică rolul cratimei în secvența Cu pânzele-atârnate. 2 puncte
3. Construieste un enunţ în care să folosesti o locuţiune/expresie care să conţină substantivul aripă. 2 puncte
4. Selectează două secvenţe din textul dat care conturează dimensiunea temporală a imaginarului poetic. 4 puncte
5. Precizează două motive literare prezente în textul dat. 4 puncte
6. Transcrie din textul dat două cuvinte/grupuri de cuvinte care sunt mărci lexico-gramaticale ale subiectivităţii. 4 puncte
7. Prezintă semnificaţia a două figuri de stil diferite din ultima strofă a textului dat. 4 puncte
8. Ilustrează, cu câte un exemplu din textul dat, două trăsături ale genului liric. 4 puncte
9. Comentează, în 60 – 100 de cuvinte, prima strofă a textului, prin evidenţierea relaţiei dintre ideea poetică si mijloacele artistice. 4 puncte

SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)

Scrie un text de tip argumentativ de 150 – 300 de cuvinte despre utilitatea telefoanelor mobile pentru omul contemporan.
În elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie:
– să respecţi structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor în scris, utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimării unei aprecieri; 8 puncte
– să ai conţinutul adecvat argumentării pe tema dată: formularea ipotezei/a propriei opinii faţă de problematica pusă în discuţie, enunţarea si dezvoltarea corespunzătoare a două argumente
adecvate ipotezei, formularea unei concluzii pertinente; 16 puncte
– să respecţi normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie si de punctuaţie) si precizarea privind numărul de cuvinte. 6 puncte
Notă! În vederea acordării punctajului, textul trebuie să fie în concordanţă cu problematica pusă în discuţie.
Nu sunt obligatorii exemple din texte literare.
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
Redactează un eseu de 600 – 900 de cuvinte în care să prezinţi tema si vizunea despre lume într-un basm cult studiat.
În elaborarea eseului, vei avea în vedere următoarele repere:
– evidenţierea a două trăsături ale basmului cult identificate în textul ales;
– prezentarea a două episoade/citate/secvențe comentate din basmul cult studiat, relevante pentru tema si viziunea despre lume;
– ilustrarea a patru elemente de structură, de compoziţie si de limbaj ale basmului cult studiat,
semnificative pentru tema si viziunea despre lume (de exemplu: acţiune, conflict, relaţii temporale si spaţiale, construcţia subiectului, perspectivă narativă, modalităţi de caracterizare, registre stilistice, limbajul personajelor etc.);
– susţinerea unei opinii despre modul în care tema si viziunea despre lume se reflectă în basmul cult studiat.
Notă!
Ordinea integrării reperelor în cuprinsul eseului este la alegere.
Pentru conţinutul eseului vei primi 16 puncte (câte 4 puncte pentru fiecare cerinţă/reper).
Pentru redactarea eseului vei primi 14 puncte (organizarea ideilor în scris – 3 puncte; abilităţi de analiză si argumentare – 3 puncte; utilizarea limbii literare – 2 puncte; ortografia – 2 puncte;
punctuaţia – 2 puncte; asezarea în pagină, lizibilitatea – 1 punct; respectarea precizării privind numărul de cuvinte – 1 punct).
În vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum 600 de cuvinte si să dezvolte subiectul propus.

BAREM DE EVALUARE ŞI DE NOTARE
Simulare
Filiera teoretică – Profilul real; Filiera tehnologică;
Filiera vocaţională – Toate profilurile (cu excepţia profilului pedagogic)
   Se punctează cerinţa
   Nu se acordă fracţiuni de punct. Nu se acordă punctaje intermediare, altele decât cele precizate explicit în barem.
    Se acordă 10 puncte din oficiu. Nota finală se calculează prin împărţirea la 10 a punctajului total obţinut pentru lucrare.
SUBIECTUL I (30 de puncte)
1. câte 1 punct pentru numirea oricărui sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor date (de exemplu: luminoasă – strălucitoare; dureri – suferințe) 2 x 1 p. = 2 puncte
2. explicarea rolului cratimei în secvenţa indicată (de exemplu: marchează pronunțarea legată a două cuvinte) 2 puncte
3. construirea oricărui enunţ în care se foloseşte corect o locuţiune/expresie cu substantivul indicat 2 puncte
4. câte 2 puncte pentru selectarea oricăror două secvenţe care conturează dimensiunea temporală a imaginarului poetic (de exemplu: să am de-acuma o sută de vieţi; sufletu-mi de-atuncea)
2 x 2 p. = 4 puncte
5. câte 2 puncte pentru precizarea oricăror două motive literare prezente în textul dat (de exemplu: luna; visul) 2 x 2 p. = 4 puncte
6. câte 2 puncte pentru transcrierea oricăror două cuvinte/grupuri de cuvinte care sunt mărci lexico-gramaticale ale subiectivităţii, prezente în textul dat (de exemplu: să am; -mi) 2 x 2 p. = 4 puncte
7. – câte 1 punct pentru identificarea oricăror două figuri de stil diferite din ultima strofă a textului dat 2 x 1 p. = 2 puncte
– câte 1 punct pentru prezentarea adecvată a semnificaţiei fiecăreia dintre cele două figuri de stil identificate 2 x 1 p. = 2 puncte
8. – câte 1 punct pentru menţionarea oricăror două trăsături ale genului liric prezente în textul dat (de exemplu: transmiterea în mod direct a unor idei și sentimente; prezența instanței comunicării lirice – eul liric) 2 x 1 p. = 2 puncte
– câte 1 punct pentru ilustrarea, cu câte un exemplu din textul dat, a fiecăreia dintre cele două trăsături menţionate 2 x 1 p. = 2 puncte
9. – comentarea primei strofe a textului dat: comentare adecvată şi nuanţată – 3 p.; comentare schematică, ezitantă – 2 p.; încercare de comentare – 1 p. 3 puncte
– respectarea precizării privind numărul de cuvinte 1 punct

SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)
− structura discursului de tip argumentativ:
   formulare adecvată a ideilor în scris: text clar organizat, coerent, cu echilibru între componente – 4 p.; text parţial organizat, fără echilibru între componente – 2 p. 4 puncte
 utilizare adecvată a mijloacelor lingvistice utile exprimării unei aprecieri (de exemplu: verbe de opinie, adverbe/locuţiuni adverbiale de mod folosite ca indici ai subiectivităţii evaluative,
conjuncţii/locuţiuni conjuncţionale cu rol argumentativ, utilizate pentru exprimarea raporturilor de tip cauzal, consecutiv, final, concluziv etc., conectori argumentativi): utilizare adecvată – 4 p.;
utilizare parţial adecvată – 2 p. 4 puncte
− conţinutul argumentării:
    formularea ipotezei/a propriei opinii faţă de problematica propusă 2 puncte
    câte 3 puncte pentru enunţarea fiecăruia dintre cele două argumente adecvate ipotezei 2 x 3 p. = 6 puncte
    câte 3 puncte pentru dezvoltarea corespunzătoare a fiecăruia dintre cele două argumente enunţate:
dezvoltare clară, nuanţată – 3 p.; încercare de dezvoltare, schematism – 1 p. 2 x 3 p. = 6 puncte
   formularea unei concluzii pertinente 2 puncte
− respectarea normelor limbii literare şi a precizării privind numărul de cuvinte:
    registrul stilistic adecvat cerinţei 1 punct
    respectarea normelor de exprimare (0 – 1 greşeli lexicale sau morfo-sintactice: 2 p.; 2 greşeli:1 p.;
3 sau mai multe greşeli: 0 p.) 2 puncte
    respectarea normelor de ortografie şi de punctuaţie (0 – 1 greşeli ortografice şi de punctuaţie: 2 p.;
2 greşeli: 1 p.; 3 sau mai multe greşeli: 0 p.) 2 puncte
    respectarea precizării privind numărul de cuvinte 1 punct
Notă! În vederea acordării punctajului, textul trebuie să fie în concordanţă cu problematica pusă în discuţie.
Nu sunt obligatorii exemple din texte literare.
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
Conţinut – 16 puncte

– evidenţierea oricăror două trăsături ale basmului cult, identificate în textul ales: 4 puncte
    câte 1 punct pentru precizarea oricăror două trăsături ale basmului cult – 2 x 1 p. = 2 p.
    câte 1 punct pentru evidențierea celor două trăsături precizate, prin referire la basmul cult ales – 2 x 1 p. = 2 p.
– prezentarea a două episoade/citate/secvențe relevante pentru tema și viziunea despre lume în basmul cult studiat 4 puncte
    menţionarea temei şi a viziunii despre lume – 1 p.
    ilustrarea temei şi a viziunii despre lume prin comentarea a două episoade/citate/secvențe – 3 p.;
ilustrarea printr-un episod/citat comentat sau printr-o secvență comentată – 2 p.; tendință de rezumare – 1 p.;
− câte 1 punct pentru ilustrarea fiecăruia dintre cele patru elemente de structură, de compoziţie şi de limbaj ale basmului cult studiat, semnificative pentru tema şi viziunea despre lume
4 x 1 p. = 4 puncte
− susţinerea unei opinii despre modul în care tema şi viziunea despre lume se reflectă în basmul cult studiat: susţinere adecvată şi nuanţată – 4 p.; încercare de susţinere sau schematism – 2 p.;
simplă formulare a opiniei – 1 p. 4 puncte
Redactare – 14 puncte
− organizarea ideilor în scris 3 puncte
    text clar, organizat, coerent, cu echilibru între introducere, cuprins şi încheiere, în care construcţia paragrafelor subliniază ideile în succesiune logică: 3 p.
   text parţial organizat, cu dezechilibru între componente, în care construcţia paragrafelor nu subliniază ideile în succesiune logică: 2 p.
    text vag organizat, fără evidenţierea trecerii de la o idee la alta: 1 p.
− abilităţi de analiză şi de argumentare 3 puncte
    relaţie adecvată între idee şi argument, utilizare de argumente convingătoare, formulare de judecăţi de valoare relevante: 3 p.
    relaţie parţial adecvată între idee şi argument, utilizare de argumente insuficient de convingătoare, formulare de judecăţi parţial relevante: 2 p.
    relaţie nerelevantă între idee şi argument, schematism: 1 p.
− utilizarea limbii literare (stil şi vocabular potrivite temei, claritate a enunţului, varietate a lexicului,
sintaxă adecvată: 2 p.; vocabular restrâns, monoton: 1 p.) 2 puncte
− ortografia (0 – 1 erori: 2 p.; 2 erori: 1 p.; 3 sau mai multe erori: 0 p.) 2 puncte
− punctuaţia (0 – 1 erori: 2 p.; 2 erori: 1 p.; 3 sau mai multe erori: 0 p.) 2 puncte
− aşezarea în pagină, lizibilitatea 1 punct
− respectarea precizării privind numărul de cuvinte 1 punct
În vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum 600 de cuvinte şi să dezvolte subiectul propus.


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads Whatsapp Channel

Articole asemănătoare

0 0 voturi
Evaluarea articolului
Abonaţi-vă
Anunțați despre
0 Comentarii
Păreri in linie
Vezi toate comentariile
Back to top button
Creare Site Web Optimizare SEO Creare Site Prezentare