Evaluarea Naţională 2017. Subiecte nu tocmai pe placul elevilor, la proba de română
Elevii claselor a VIII-a, a XI-a şi a XII-a au început, astăzi, simulările examenelor naţionale (pentru prima dată, simultan Evaluarea Naţională şi Bacalaureat) cu proba la Limba şi literatura română, urmând ca mâine o parte din ei să susţină proba la Limba maternă. Proba la Matematică (sau la Istorie) va fi susţinută joi, iar vineri elevii din ultimul an de liceu dau proba la alegere a profilului şi specializării.
Elevii clasei a VIII-a au avut la dispoziţie două ore pentru redactarea lucrării scrise, începând din momentul în care s-a încheiat distribuirea subiectelor fotocopiate pentru fiecare candidat. Subiectul I, ce are la bază un text la prima vedere dintr-o poezie (text liric) de Ion Pillat, nu este tocmai pe gsutul elevilor.
Aveţi mai jos subiectele şi baremul de evaluare şi de notare:
Ministerul Educaţiei Naţionale Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare
EVALUAREA NAŢIONALĂ PENTRU ELEVII CLASEI A VIII-A
Anul şcolar 2016 – 2017
Probă scrisă Limba şi literatura română Simulare
· Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.
· Timpul de lucru efectiv este de 2 ore.
SUBIECTUL I (40 de puncte)
Citeşte următorul text:
Peste dealuri, peste ape, pretutindenea se lasă
O lumină învelită în marame de mătasă.
Vin iar carele-ncărcate şi cu spice şi cu vis …
Şi pe ceruri liniştite şi în suflet şi-au deschis
Unghiul dorului de ducă stolurile de cucoare.
Mori de vânt nostalgic nalţă aripile călătoare
Şi se lasă în durere să zdrobească grâul nou.
Paşii tinereţii mele mă urmează în ecou,
Umbra mea de altădată umblă-n miezul umbrei mele. […]
În grădina aurită de lumină și de frunză ‒
Rodu-n care o dulceață înțeleaptă să se-ascunză.
Poate-un om atunci să vină să-mi culeagă câte-un vers
Cum din prun culegi o prună fără-a te opri din mers,
Însetat mi-o soarbe poate din cuvinte alinarea,
O să-i pară ‒ cine știe ‒ mai puțin amară sarea
Lacrimelor sale-n drumul de dureri și dor ascuns …
Binecuvântarea asta de mi-o dai, va fi de-ajuns.
Ion Pillat, Toamnă la Miorcani
A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos.
1. Notează câte un antonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate: pretutindenea, au deschis. 4 puncte
2. Menționează rolul cratimei din secvenţa carele-ncărcate. 4 puncte
3. Explică modul de formare a unui cuvânt obținut prin conversiune și a unui cuvânt obținut prin compunere din versul: Umbra mea de altădată umblă-n miezul umbrei mele. 4 puncte
4. Precizează cuvintele care conţin diftong din versul: Unghiul dorului de ducă stolurile de cucoare. 4 puncte
5. Numeşte tipul de rimă şi măsura primelor două versuri din text. 4 puncte
6. Transcrie două figuri de stil diferite din primele şapte versuri ale textului dat, precizând felul lor. 4 puncte
B. Redactează o compunere de minimum 150 de cuvinte, în care să motivezi apartenenţa la genul liric a poeziei Toamnă la Miorcani de Ion Pillat. 16 puncte
În compunerea ta, trebuie:
– să precizezi două trăsături ale genului liric;
– să prezinți detaliat două trăsături ale genului liric, valorificând textul dat;
– să respecți structura specifică tipului de compunere cerut;
– să ai obligatoriu numărul minim de cuvinte precizat.
SUBIECTUL al II-lea (36 de puncte)
Citeşte următorul text:
Sute de figurine de șah create în zeci de țări de pe glob pot fi văzute într-o expoziție inedită deschisă la Muzeul de Istorie a Transilvaniei. Expoziţia aduce în atenţia publicului 88 de jocuri de şah, piese care fac parte din colecţia
particulară Emil Sitaru. Piesele sunt aduse de profesorul Sitaru din zeci de ţări vizitate de Domnia Sa de-a lungul turneelor la care a participat împreună cu jucătorii Academiei SITAS şi reprezintă, fiecare, o parte din tradiţiile sau specificul ţării respective, fie prin materialul din care sunt confecţionate […], fie prin motivele tradiţionale ale tablei sau ale pieselor […]. O altă caracteristică o reprezintă tematica istorică a pieselor (piese şi tablă cu motive din Egiptul antic, cu motive mitologice greceşti sau ilustrând bătăliile dintre Napoleon şi austrieci ori pe cea de la Grunwald, dintre polonezi şi cavalerii teutoni etc.). O altă sursă de inspiraţie pentru jocul de şah o reprezintă literatura, astfel că putem vedea tabla şi piesele reprezentându-i pe Robin Hood, Don Quijote de la Mancha sau tabla şi piesele inspirate din filme („Star Trek”, „Familia Simpson” etc). O altă categorie o reprezintă piesele ce folosesc „simboluri” din epoca modernă (ale clubului Real Madrid, piese de la Muzeul „Mercedes” din Stuttgart). Din colecţie nu lipsesc nici şahurile cu tematică specifică pentru copii (şah cu păpuşi Matrioşka, şah din Lego).
Expoziţia aduce în atenţia publicului şi o colecţie de ceasuri de şah, de la cele mai vechi până la cele digitale, precum şi cărţi de şah deosebite. Evenimentul se doreşte a fi şi o pledoarie pentru învăţarea şi practicarea jocului de şah, cunoscute fiind beneficiile pe care acest sport al minţii le are în dezvoltarea personalităţii copiilor şi în îmbunătăţirea performanţelor şcolare. În acest scop,
exponatele vor fi însoţite şi de postere care să prezinte beneficiile învăţării şi practicării şahului, povestea şahului, proiecţii cu micuţii jucători de şah la competiţiile Academiei SITAS sau în taberele internaţionale organizate de aceasta.
După „O călătorie în jurul lumii” prin intermediul pieselor de şah, www.historia.ro
A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos.
1. Formulează câte un enunţ în care să precizezi următoarele aspecte din textul dat:
– organizatorul expoziţiei pieselor de şah;
– un scop al organizării expoziţiei. 4 puncte
2. Scrie titlul articolului şi sursa de unde a fost preluat acesta. 4 puncte
3. Menţionează diateza şi modul verbelor subliniate în textul dat. 4 puncte
4. Precizează funcţia sintactică a cuvintelor subliniate, menționând partea de vorbire prin care se exprimă: O altă categorie o reprezintă piesele ce folosesc „simboluri” din epoca modernă. 4 puncte
5. Transcrie propoziţiile din fraza următoare, precizând felul subordonatei: Expoziţia aduce în atenţia publicului 88 de jocuri de şah, piese care fac parte din colecţia particulară Emil Sitaru. 4 puncte
6. Construiește o frază alcătuită din două propoziții în care să existe o propoziţie subordonată predicativă, introdusă prin conjuncţia subordonatoare dacă. 4 puncte
B. Redactează o naraţiune de 150 – 300 de cuvinte, în care să prezinţi o întâmplare petrecută în timpul practicării unui joc. 12 puncte
În compunerea ta, trebuie:
– să relatezi o întâmplare, respectând succesiunea logică a evenimentelor;
– să precizezi două elemente ale contextului spaţio-temporal;
– să ai un conţinut adecvat cerinţei;
– să respecţi precizarea referitoare la numărul de cuvinte.
Notă! Respectarea, în lucrare, a ordinii cerinţelor nu este obligatorie.
Vei primi 14 puncte pentru redactarea întregii lucrări (unitatea compoziţiei – 2 p.; coerenţa textului – 2 p.; registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului – 2 p.; ortografia – 3 p.; punctuaţia – 3 p.; aşezarea corectă a textului în pagină – 1 p.; lizibilitatea – 1p.).
BAREM DE EVALUARE ŞI DE NOTARE
· Se punctează oricare alte formulări/modalităţi de rezolvare corectă a cerinţelor.
· Nu se acordă fracţiuni de punct. Nu se acordă punctaje intermediare, altele decât cele precizate explicit în barem.
· Se acordă 10 puncte din oficiu. Nota finală se calculează prin împărţirea la 10 a
punctajului total obținut pentru lucrare.
SUBIECTUL I (40 de puncte)
A.
1. câte 2 puncte pentru notarea oricărui antonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor date (de exemplu: pretutindenea – nicăieri; au deschis – au închis) 2 x 2 p. = 4 puncte
2. menționarea rolului cratimei din secvenţa dată (de exemplu: marchează rostirea legată a două cuvinte; marchează căderea unei vocale) 4 puncte
3. câte 2 puncte pentru explicarea modului de formare a oricărui cuvânt obținut prin conversiune și a cuvântului obținut prin compunere din versul dat 2 x 2 p. = 4 puncte
· câte 1 p. pentru identificarea cuvintelor – 2 x 1 p. = 2 p.
· câte 1 p. pentru explicarea modului de formare a celor două cuvinte (de exemplu: mea, mele –
adjectiv pronominal posesiv obținut prin conversiune din pronume posesiv; altădată – format prin compunere prin subordonare a adjectivului altă şi a substantivului dată) – 2 x 1 p. = 2 p.
Notă! Punctajul se acordă pentru răspunsul complet.
4. câte 2 puncte pentru precizarea cuvintelor care conţin diftong din versul dat (dorului; cucoare) 2 x 2 p. = 4 puncte
5. câte 2 puncte pentru numirea tipului de rimă (împerecheată) şi a măsurii primelor două versuri (16 silabe) 2 x 2 p. = 4 puncte
6. – câte 1 punct pentru transcrierea oricăror două figuri de stil (de exemplu: marame de mătasă; ceruri liniştite) 2 x 1 p. = 2 puncte
– câte 1 punct pentru precizarea felului celor două figuri de stil transcrise (de exemplu: marame de
mătasă – metaforă; ceruri liniştite – epitet) 2 x 1 p. = 2 puncte
B.
– câte 2 puncte pentru precizarea oricăror două trăsături ale genului liric 2 x 2 p. = 4 puncte
– câte 4 puncte pentru prezentarea detaliată a oricăror două trăsături ale genului liric, valorificând textul dat 2 x 4 p. = 8 puncte
(Punctele pentru prezentarea fiecărei trăsături a genului liric se acordă astfel:
· prezentare adecvată, detaliată a trăsăturii – 4 p.;
· prezentare superficială a trăsăturii/schematism – 2 p.)
– respectarea structurii specifice tipului de compunere cerut 2 puncte
– respectarea precizării privind numărul minim de cuvinte 2 puncte
SUBIECTUL al II-lea (36 de puncte)
A.
1. câte 2 puncte pentru formularea corectă a fiecăruia dintre cele două enunţuri cerute (de exemplu: Muzeul de Istorie a Transilvaniei este organizatorul expoziţiei pieselor de şah.; Un scop al organizării expoziţiei este prezentarea beneficiilor jocului.) 2 x 2 p. = 4 puncte
2. câte 2 puncte pentru scrierea titlului articolului („O călătorie în jurul lumii” prin intermediul pieselor de şah) şi a sursei de unde a fost preluat acesta (www.historia.ro) 2 x 2 p. = 4 puncte
3. – câte 1 punct pentru menţionarea diatezei fiecărui verb subliniat (sunt aduse – diateza pasivă; să prezinte – diateza activă) 2 x 1 p. = 2 puncte
– câte 1 punct pentru menţionarea modului fiecărui verb subliniat (sunt aduse – indicativ; să prezinte – conjunctiv) 2 x 1 p. = 2 puncte
4. – câte 1 punct pentru precizarea fiecărei funcţii sintactice (altă – atribut adjectival; ce – subiect) 2 x 1 p. = 2 puncte
– câte 1 punct pentru menționarea fiecărei părți de vorbire (altă – adjectiv pronominal nehotărât;
ce – pronume relativ) 2 x 1 p. = 2 puncte
Notă! Punctajul se acordă pentru răspunsul complet.
5. – câte 1 punct pentru transcrierea integrală a celor două propoziţii (Expoziţia aduce în atenţia publicului 88 de jocuri de şah, piese; care fac parte din colecţia particulară Emil Sitaru.)
2 x 1 p. = 2 puncte
– precizarea felului propoziţiei subordonate: care fac parte din colecţia particulară Emil Sitaru – propoziţie subordonată atributivă 2 puncte
6. construirea unei fraze alcătuite din două propoziţii în care să existe o propoziţie subordonată predicativă, introdusă prin conjuncţia subordonatoare dacă 4 puncte
· construirea unei fraze alcătuite din două propoziţii, în care să existe o propoziţie subordonată predicativă – 1 p.
· construirea corectă a propoziţiei subordonate indicate, introduse prin conjuncţia subordonatoare dacă – 3 p.
B.
– relatarea unei întâmplări: cu respectarea succesiunii logice a faptelor – 6 p.; fără respectarea succesiunii logice a faptelor – 3 p. 6 puncte
– câte 1 punct pentru precizarea fiecăruia dintre cele două elemente ale contextului spaţio-temporal 2 x 1 p. = 2 puncte
– adecvarea conţinutului la cerinţă – 2 p.; conţinut parţial adecvat – 1 p. 2 puncte
– respectarea precizării privind numărul de cuvinte 2 puncte
Notă!
Cele 14 puncte se acordă pentru redactare, astfel:
– unitatea compoziţiei: câte 1 punct pentru fiecare compunere 2 x 1 p. = 2 puncte
– coerenţa textului: câte 1 punct pentru fiecare compunere 2 x 1 p. = 2 puncte
– registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului: total – 2 p.; parţial – 1 p. 2 puncte
– ortografia (0 erori: 3 p.; 1 – 2 erori: 2 p.; 3 – 4 erori: 1 p.; 5 sau mai multe erori: 0 p.) 3 puncte
– punctuaţia (0 erori: 3 p.; 1 – 2 erori: 2 p.; 3 – 4 erori: 1 p.; 5 sau mai multe erori: 0 p.) 3 puncte
– aşezarea corectă a textului în pagină 1 punct
– lizibilitatea 1 punct
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.