Educaţie

EN 2019. Subiectul complet la limba și literatura română

 

Update

EN 2019. Care sunt răspunsurile corecte la română și cum se punctează

 

Ministerul Educaţiei Naţionale              Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare

EVALUAREA NAŢIONALĂ PENTRU ABSOLVENŢII CLASEI A VIII-A
Anul şcolar 2018 – 2019
Probă scrisă – Limba şi literatura română Varianta 1
· Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă zece puncte din oficiu.
· Timpul de lucru efectiv este de două ore.
SUBIECTUL I 40 de puncte
Citeşte următorul text:
Acţiunea se petrece în Bucureşti, în holul casei lui Sergiu. […]
MIHAI (care a urmărit atent toată conversația): Ce-ar fi să mergem după-masă la un film? (Nu răspunde nimeni.)
ZAMFIR (lui Sergiu): Știu că nu admiți să mă mai amestec în pregătirea ta, dar cu nopțile pierdute ai putea s-o lași mai moale totuși.
SERGIU: Ai dreptate, nu-mi place să te amesteci.
CLAUDIA: Dacă nu te porți ca un băiețel cuminte, domnul Zamfir o să te tragă de urechi. […]
SERGIU (enervat, ridicându-se): Eu nu sunt […] un petrecăreț. Și mai terminați odată cu dădăceala și cu pretențiile astea. (Intră în apartamentul lui, trântind violent ușa.)
CLAUDIA (încearcă să deschidă ușa, dar e încuiată): Sergiu, deschide și cere-ți imediat scuze. (Pauză.) Altfel plec. (Niciun răspuns. Claudia își culege poșeta de pe masă și se îndreaptă spre ieșire.) […]
ZAMFIR: Am impresia că nu prea merg grozav lucrurile între ei. […]
MIHAI: Nu știu. […] Trebuie să fie altceva.
ZAMFIR: Ce vrei să spui?
MIHAI: Că și eu sunt îngrijorat pentru el. S-a schimbat mult de Ia întoarcere și-i sare țandăra din orice. Ca să-ți spun drept, nici nu știu cum să mă mai port cu el.
ZAMFIR: Nu cumva are dreptate când bănuiește că-l menajezi?
MIHAI: Nu, asta nu-i adevărat, dar…
ZAMFIR: Ascultă, băiatule, pe mine n-are rost să-ncerci să mă duci cu vorba. Și eu mi-am dat seama că atunci când ți-a făcut semn să-l depășești puteai s-o faci. (Mihai tace.) De ce taci? […] Sportul e sport și ceea ce faci tu o fi frățesc, dar e nesportiv și neserios.
MIHAI: Zău, nene Zamfir, că n-o fac anume. Deși e limpede că nu-i în forma lui cea mai bună, nu mă pot pune cu Sergiu. (Pauză.) Și acum are nevoie mai mult ca oricând de încredere în el.
ZAMFIR: Pentru asta trebuie ambiționat, nu înșelat. Făgăduiește-mi că la antrenamentele următoare ai să dai tot ce poți. Să vezi cum îl dezmorțim!
MIHAI: Bine, o să încerc.
SERGIU (intrând): De ce tăceți? Tot despre mine vorbeați? Alt subiect de conversație nu mai găsiți? (Se înfurie treptat.) Terminați odată să vă holbați la mine. […] (Lui Mihai. Are un ton rece, profesoral, dar sub care se ascunde o mare solicitudine*.) Te-am urmărit foarte atent zilele astea. Ești în progres
vizibil. Ai câștigat un fuleu* remarcabil și un ritm de ceasornic. Dar nu trebuie să uiți că pentru alergătorul de cursă lungă instalarea într-un stil fix poate fi primejdioasă. Mai ales când ai adversari de talie. Cred că ar trebui să ajungi la o alternanță care să-ți permită… (Pe această replică neterminată se stinge încet lumina. E seară. Scena e luminată discret. […])
Horia Lovinescu, Ultima cursă
*solicitudine – atitudine plină de grijă, de bunăvoință
*fuleu – alergare în pas mare, mâinile mișcându-se în ritmul picioarelor
A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos.
1. Notează câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor subliniate: făgăduiește, primejdioasă. 4 puncte
2. Menţionează un rol al cratimei în secvența n-are rost. 4 puncte
3. Explică modul de formare a cuvintelor subliniate din secvența:
ZAMFIR (lui Sergiu): Știu că nu admiți să mă mai amestec în pregătirea ta […].
CLAUDIA: Dacă nu te porți ca un băiețel cuminte, domnul Zamfir o să te tragă de urechi. 4 puncte
4. Transcrie două cuvinte care conţin diftong din secvenţa: Și mai terminați odată cu dădăceala și cu pretențiile astea. (Intră în apartamentul lui, trântind violent ușa.) 4 puncte
5. Formulează, în câte un enunț, două idei principale/secundare din textul dat. 4 puncte
6. Precizează, într-un enunţ, un motiv pentru care Zamfir crede că Sergiu trebuie ambiţionat. 4 puncte
B. Redactează o compunere de minimum 150 de cuvinte, în care să motivezi apartenenţa la genul dramatic a textului dat. 16 puncte
În compunerea ta, trebuie:
‒ să precizezi două trăsături ale genului dramatic;
‒ să prezinţi detaliat două trăsături ale genului dramatic, valorificând fragmentul dat;
‒ să ai un conținut adecvat cerinței;
‒ să respecți precizarea privind numărul minim de cuvinte.
SUBIECTUL al II-lea 36 de puncte
Citeşte următorul text:
La peste o sută de ani de când a fost scrisă, cartea lui Kenneth Grahame, „Vântul prin sălcii”, apare într-o variantă electronică accesibilă şi gratuită, tradusă integral, cu talent, duioşie şi multă dragoste de Gabriela Monica Rusu, ilustrată cu la fel de multă dragoste şi plăcere a jocului de actriţa Adela Lazăr. Cartea lui Grahame este un minunat cadou pentru copii – dar şi pentru cei mari. Cel dintâi
care a descoperit acest lucru a fost, nici mai mult nici mai puţin decât preşedintele de la vremea aceea (1908) al Statelor Unite, Theodore Roosevelt (primul dintre cei doi Roosevelt, cum se ştie).
Scoţianul Grahame, care credea în poveşti (că doar de-asta le scria), era şi extrem de încăpățânat şi, fiindcă nu a reuşit să găsească un editor în Regatul Unit (al Marii Britanii, Irlandei şi Scoţiei, cum se numea Anglia pe-atunci), s-a hotărât, plin de obrăznicie, să îi trimită cartea – direct – celui mai puternic
om din lume, cu rugămintea să o recomande. Dar preşedinţii… sunt oameni ocupaţi, aşa că dl. Roosevelt, la fel de ursuz ca dl. Bursuc, aruncă într-un colţ cartea şi uită de ea. Lucrurile ar fi rămas aşa dacă Roosevelt n-ar fi avut copii – curioşi, insistenţi, care voiau tot timpul poveşti noi – şi o mamă care să le citească, într-o doară, istorisirile […]. Glasul doamnei Roosevelt şi farmecul nostalgic al poveştii l-au prins pe ilustrul om de stat în timp ce medita, în camera lui ovală de alături, la lucrurile serioase şi foarte importante pe care oamenii mari – şi cei foarte mari – le au de făcut.
Aşa s-a stârnit „Vântul prin sălcii”, care a ajuns, prin studiourile Disney, scenariu şi film de desene animate, apoi piesă de teatru, musical pe Broadway, marele bulevard teatral din New York, apoi s-a transformat în scenariu de film […] cu mare succes. A ajuns un titlu atât de cunoscut, încât nu se mai ştie exact cine a scris cartea, care rămâne, totuşi, inegalabilă şi unică în literatura pentru copii. Este cartea preferată a lui A. A. Milne, […] care a fost primul dintre cei care au adaptat-o pentru scenă în Anglia.
Alina Nelega, A fost odată un scriitor foarte încăpățânat,
text publicat pe www.liternet.ro
A. Scrie răspunsul pentru fiecare dintre cerinţele de mai jos.
1. Formulează câte un enunţ în care să precizezi următoarele aspecte din textul dat:
– originea autorului cărţii „Vântul prin sălcii”;
– numele celui care a adaptat pentru scenă, în Anglia, cartea „Vântul prin sălcii”. 4 puncte
2. Scrie numele autoarei și titlul articolului din care a fost extras fragmentul de mai sus. 4 puncte
3. Menţionează modul şi timpul verbelor subliniate în textul dat. 4 puncte
4. Precizează funcţia sintactică a cuvintelor subliniate, menţionând partea de vorbire prin care se exprimă:Glasul doamnei Roosevelt şi farmecul nostalgic al poveştii l-au prins pe ilustrul om de stat. 4 puncte
5. Transcrie, din fraza următoare, propoziţia principală şi o propoziție subordonată, precizând felul acesteia: A ajuns un titlu atât de cunoscut, încât nu se mai ştie exact cine a scris cartea, care rămâne, totuşi, inegalabilă şi unică în literatura pentru copii. 4 puncte
6. Construieşte o frază alcătuită din două propoziţii, în care să existe o propoziţie subordonată completivă directă, introdusă prin conjuncția subordonatoare dacă. 4 puncte
B. Redactează o naraţiune de 150 – 300 de cuvinte, în care să prezinți o întâmplare petrecută acasă sau la şcoală, în timpul unei activităţi de lectură. 12 puncte
În compunerea ta, trebuie:
– să relatezi o întâmplare, respectând succesiunea logică a faptelor;
– să precizezi două elemente ale contextului spaţio-temporal;
– să ai un conţinut adecvat cerinţei;
– să respecţi precizarea privind numărul de cuvinte.
Notă! Respectarea, în lucrare, a ordinii cerinţelor nu este obligatorie.
Vei primi 14 puncte pentru redactarea întregii lucrări (unitatea compoziţiei – 2 puncte; coerenţa textului – 2 puncte; registrul de comunicare, stilul şi vocabularul adecvate conţinutului – 2 puncte; respectarea normelor de ortografie – 3 puncte; respectarea normelor de punctuaţie – 3 puncte; aşezarea corectă a textului în pagină – 1 punct; lizibilitatea – 1 punct).

Citiți și:

EN 2019. Subiecte ușoare la proba de Limba și literatura română

Evaluarea Națională pentru absolvenții claselor a VIII-a începe mâine. Modele de subiecte


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads Whatsapp Channel

Articole asemănătoare

0 0 voturi
Evaluarea articolului
Abonaţi-vă
Anunțați despre
0 Comentarii
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Păreri in linie
Vezi toate comentariile
Back to top button