Educaţie

BAC 2025. În premieră, subiecte diferențiate la română, pentru elevii din minoritatea maghiară

BAC 2025. În premieră, subiecte diferențiate la română, pentru elevii din minoritatea maghiară

Liceenii care studiază în limba maghiară au susținut, în premieră, proba la Limba română din cadrul examenului de Bacalaureat, cu subiecte diferențiate, inclusiv pentru tehnologic.
În ultimii ani, doar elevii/absolvenții de clasa a VIII-a au avut subiecte diferențiate pentru Evaluarea Națională la limba română.

Subiectele și baremele de evaluare și notare, cu răspunsurile corecte pentru proba de limba și literatura română – minoritatea maghiară, simulare BAC 2025, sunt mai jos.
Elevii din școlile/secțiile cu predare în limba maghiară, din sesiunea de vară 2025, vor avea o probă diferențiată la limba și literatura română față de majoritate și celelalte minorități.
Mai exact, este vorba de trei tipuri de subiecte la limba și literatura română pentru elevii din minoritatea maghiară: un subiect pentru profil Real și Vocațional non-pedagogic (R1), unul pentru Uman și Pedagogic (R2) și unul pentru Tehnologic (R3).

Elevii au avut de rezolvat trei subiecte, primele două cu câte un text suport și cerințe pe marginea acestora, precum o întrebare cu răspuns tip grilă, un item lacunar etc.
La subiectul al treilea, indiferent de profil, au avut de realizat la simularea de BAC 2025 un eseu despre „experiențe fundamentale ale existenței”.

Subiectul I pornește de la un text argumentativ de tip eseistic, semnat de Lidia Trofăilă și centrat pe tema timidității la adolescenți. Elevii trebuie să răspundă la cerințe de înțelegere a textului, de tip grilă și de tip A/F, să completeze un text lacunar, să corecteze forme gramaticale greșite și să demonstreze înțelegerea și capacitatea de a lucra cu sensurile textului.
Subiectul al II-lea le cere elevilor să analizeze un fragment narativ semnat de Ana Blandiana, extras din volumul Povești de dragoste la prima vedere. Prima parte (A) presupune identificarea unei teme literare și determinarea tipului de narator, iar partea a doua (B) solicită redactarea unui text argumentativ de minimum 100 de cuvinte, cu tema autocontrolului în viață.
La subiectul al III-lea, elevii de la uman au avut să se raporteze obligatoriu la textul literar, de Ana Blandiana, și la unul la alegere din experiența lor culturală. Elevii de la real au putut alege între textele Anei Blandiana și Lidiei Trofăilă și să completeze cu unul la alegere din studiul lor, iar cei de la tehnologic au avut să se raporteze la textul nonliterar, al Lidiei Trofăilă, și unul relevant din experiența lor de lectură.

Subiectul pentru filiera teoretică profil real

Baremul de evaluare și de notare pentru filiera teoretică profil real – minoritatea maghiară

Subiectul pentru filiera tehnologică

Baremul de evaluare și de notare pentru filiera tehnologică – minoritatea maghiară

Subiectul pentru filiera teoretică profil umanist și pedagogic – minoritatea maghiară

Baremul de evaluare și de notare pentru filiera teoretică profil umanist și pedagogic – minoritatea maghiară


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads Whatsapp Channel

Articole asemănătoare

0 0 voturi
Evaluarea articolului
Abonaţi-vă
Anunțați despre


0 Comentarii
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Păreri in linie
Vezi toate comentariile
Back to top button