Educaţie

BAC 2019. Cum se punctează răspunsurile la Istorie – clasa a XII-a

 

Citiți și:

BAC 2019. Subiectul complet la istorie – clasa a XII-a

BAC 2019. Subiecte grele, cu chichiţe şi de tip „ghici”, la Matematică şi Istorie

Ministerul Educaţiei Naţionale  Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare
Probă scrisă la istorie      Simulare pentru clasa a XII-a
Istorie
BAREM DE EVALUARE ŞI DE NOTARE
Clasa a XII-a
Simulare
Filiera teoretică, profil umanist, toate specializările; Filiera vocaţională – profil artistic, toate specializările; – profil sportiv, toate specializările; – profil pedagogic, specializările: bibliotecar-documentarist, instructor-animator, instructor pentru activităţi extraşcolare, pedagog şcolar; – profil teologic, toate specializările.
· Se punctează orice modalitate de rezolvare corectă a cerinţelor.
· Nu se acordă fracţiuni de punct. Nu se acordă punctaje intermediare, altele decât cele precizate explicit în barem.
· Se acordă 10 puncte din oficiu. Nota finală se calculează prin împărţirea la 10 a
punctajului total obținut pentru lucrare.
SUBIECTUL I (30 de puncte)
1. 2 puncte pentru răspunsul: Partidul Comunist/P.C.R. Se punctează orice mod de redactare a răspunsului corect (prin precizare/menționare sau în enunț).
2. 2 puncte pentru oricare dintre răspunsurile: Sub directa supraveghere a Securității au loc toate arestările şi detențiile din închisori, Securitatea supraveghează detențiile din închisori și de pe șantierele Canalului Dunăre-Marea Neagră. etc. Se punctează orice mod de redactare a răspunsului corect (prin citat din sursă/menționare sau în enunț).
3. câte 3 puncte pentru fiecare răspuns: Gheorghe Gheorghiu-Dej/Gheorghiu-Dej, România. Se punctează orice mod de redactare a răspunsului corect (prin precizare/menționare sau în enunț). (3px2=6p)
4. 3 puncte pentru scrierea, pe foaia de examen, a literei A, corespunzătoare sursei care susţine că statul intervine în economie prin măsuri de dirijare și control
5. 7 puncte pentru scrierea oricărei relații cauză-efect stabilită între două informații selectate din sursa B, precizând rolul fiecăreia dintre aceste informaţii (cauză, respectiv efect) Exemple: Cauză: În cultură se aplică acelaşi model de la răsărit, ca și în toate celelalte domenii. și efect: Ca urmare, se distrug sau se rescriu valorile tradiţionale. SAU Cauză: pentru a controla presa, radioul, cinematografia, teatrul și efect: Ministerul Propagandei este transformat în Ministerul Informaţiilor etc.
6. câte 1 punct pentru menţionarea oricăror două constituții adoptate în România, în perioada regimului politic totalitar (1px2=2p)
Exemple: Constituția din 1948, Constituția din 1952, Constituția din 1965
câte 2 puncte pentru prezentarea fiecărei constituții menționate – o scurtă expunere în care sunt precizate două informații referitoare la constituție (2px2=4p)
7. 4 puncte pentru menţionarea oricărei caracteristici a democrației din Europa, în a doua jumătate a secolului al XX-lea
Exemple: se bazează pe organizarea alegerilor libere, este reinstaurată în Europa de Est după înlăturarea regimurilor comuniste etc. Se punctează orice mod de redactare a răspunsului corect (prin precizare/menționare sau în enunț).
SUBIECTUL al II – lea (30 de puncte)
1. 2 puncte pentru răspunsul: Maramureș Se punctează orice mod de redactare a răspunsului corect (prin precizare/menționare sau în enunț).
2. 2 puncte pentru răspunsul: al XIV-lea Se punctează orice mod de redactare a răspunsului corect (prin precizare/menționare sau în enunț).
3. 3 puncte pentru răspunsul: Valahia
3 puncte pentru menționarea modalității întemeierii Valahiei
Exemple: reunirea diferitelor formaţiuni politice dintre Dunăre şi Carpaţi sub un conducător local; printr-un proces intern, prin unificarea formațiunilor politice dintre Dunăre şi Carpaţi sub conducerea voievodului de la Câmpulung şi Argeş etc. Se punctează orice mod de redactare a răspunsului corect (prin citat din sursă/menționare sau în enunț).
4. câte 3 puncte pentru menţionarea, din sursa dată, a oricăror două informaţii referitoare la Dragoș (3px2=6p) Exemple: este voievodul românilor din Maramureş; participă, în calitate de voievod al românilor, la expediția antitătară organizată de regele Ungariei; conduce marca de apărare întemeiată de regele Ungariei în estul Carpaților etc. Se punctează orice mod de redactare a răspunsului corect (prin citat din sursă/menționare sau în enunț).
5. 4 puncte pentru formularea, pe baza sursei date, a oricărui punct de vedere referitor la rolul lui Bogdan în evenimentele desfășurate în estul Carpaților
câte 3 puncte pentru selectarea, din sursa dată, a oricăror două informaţii care susţin punctul de vedere formulat (3px2=6p)
Exemple: Bogdan are un rol esențial în procesul de constituire a statului medieval Moldova.
Informațiile care susțin punctul de vedere sunt: Bogdan […] a asigurat prin luptă independenţa [statului moldovean] faţă de unguri și Bogdan […] i-a dat o dinastie. SAU Bogdan este conducătorul acțiunilor militare prin care s-a întemeiat Moldova. Informațiile care susțin punctul de vedere sunt: Bogdan […] a asigurat prin luptă independenţa [statului moldovean] faţă de unguri și Cu sabia a ocupat Bogdan ţinuturile peste care avea să domnească apoi etc.
Punctajul total (10 puncte) sau cel parțial (7 puncte) se acordă răspunsului care
cuprinde atât punctul de vedere, cât și informațiile/informația. Nu se punctează doar punctul de vedere sau doar informațiile/informația.
6. 4 puncte pentru argumentarea afirmaţiei date – prezentarea oricărui fapt istoric relevant (de exemplu: existența Domniei ca instituție politică centrală; constituirea Mitropoliei Țării Românești (1359) etc. ) prin precizarea a două informații referitoare la acest fapt și prin utilizarea conectorilor care exprimă cauzalitatea (deoarece, pentru că etc.) şi concluzia (aşadar, ca urmare etc.)
SUBIECTUL al III – lea (30 de puncte)
Informaţia istorică – 24 de puncte distribuite astfel:
– 2 puncte pentru precizarea oricărei cauze a elaborării proiectelor politice referitoare la statul român modern în secolul al XVIII-lea (de exemplu: necesitatea modernizării vieții politice/a
societății, pentru modificarea statutului politico-juridic internațional etc.)
– câte 3 puncte pentru menţionarea oricăror două proiecte politice referitoare la statul român modern, elaborate în prima jumătate a secolului al XIX-lea (de exemplu: Cererile norodului românesc -1821, Prinţipiile noastre pentru reformarea patriei-1848, Proclamația de la Islaz etc.) (3px2=6p)
câte 3 puncte pentru menţionarea oricărei caracteristici a fiecărui proiect politic menționat (de exemplu: solicită numirea în funcții după merit, constituirea unei armate naționale; prevede unirea Moldovei cu Țara Românească, propune o soluție pentru rezolvarea problemei agrare; solicită alegerea domnului pe cinci ani din toate categoriile sociale, libertatea tiparului etc.) (3px2=6p)
– 2 puncte pentru menţionarea faptului istoric prin care s-a întemeiat statul român în a doua jumătate a secolului al XIX-lea (de exemplu: dubla alegere a domnitorului Al. I. Cuza, în anul 1859, unirea Moldovei cu Țara Românească-1859 etc.)
3 puncte pentru prezentarea faptului istoric menționat – o scurtă expunere în care sunt precizate două informații referitoare la faptul istoric și se utilizează relația cauză-efect
1 punct pentru precizarea doar a unei informații referitoare la faptul istoric
– 1 punct pentru formularea oricărui punct de vedere referitor la evoluția României în a doua jumătate a secolului al XIX-lea (de exemplu: În a doua jumătate a secolului al XIX-lea, România evoluează ca stat modern guvernat pe baza principiului separării puterilor. Evoluția României,
în a doua jumătate a secolului al XIX-lea, vizează consolidarea statului. etc.)
4 puncte pentru susținerea punctului de vedere formulat printr-un argument istoric – prezentarea oricărui fapt istoric relevant, prin precizarea a două informații referitoare la acest fapt și utilizarea conectorilor care exprimă cauzalitatea (deoarece, pentru că etc.) şi concluzia (așadar, ca urmare etc.)
Ordonarea şi exprimarea ideilor menţionate – 6 puncte distribuite astfel:
– 2 puncte pentru utilizarea limbajului istoric adecvat
1 punct pentru utilizarea parţială a limbajului istoric adecvat
– 1 punct pentru structurarea eseului (introducere – cuprins – concluzie)
– 2 puncte pentru respectarea succesiunii cronologice/logice a faptelor istorice
1 punct pentru respectarea parţială a succesiunii cronologice/logice a faptelor istorice
– 1 punct pentru respectarea limitei de spaţiu


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads Whatsapp Channel

Articole asemănătoare

0 0 voturi
Evaluarea articolului
Abonaţi-vă
Anunțați despre
0 Comentarii
Păreri in linie
Vezi toate comentariile
Back to top button