BAC 2018. Baremul de notare la română – uman şi pedagogic, clasa a XII-a
BAREM DE EVALUARE ŞI DE NOTARE
Filiera teoretică – Profilul uman; Filiera vocaţională – Profilul pedagogic Clasa a XII-a
· Se punctează orice formulare/modalitate de rezolvare corectă a cerinţelor.
· Nu se acordă fracţiuni de punct. Nu se acordă punctaje intermediare, altele decât cele precizate explicit în barem.
· Se acordă zece puncte din oficiu. Nota finală se calculează prin împărţirea la zece a punctajului total obţinut pentru lucrare.
SUBIECTUL I (50 de puncte)
A. (30 de puncte)
1. indicarea sensului secvenței date (de exemplu: Secvența se referă la muzica
românească/tradițională românească etc.) – 4 puncte; formularea răspunsului în enunț – 1 punct; corectitudinea exprimării, ortografie și punctuație – 1 punct 6 puncte 2. menționarea unei caracteristici a atelierului lui Brâncuși (de exemplu: O caracteristică a atelierului lui Brâncuși este simplitatea/aspectul rustic.) – 4 puncte; formularea răspunsului în enunț – 1 punct; corectitudinea exprimării, ortografie și punctuație – 1 punct 6 puncte
3. precizarea unei atitudini a lui Brâncuși față de oaspetele său, de exemplu: ostilitate, scepticism, precauție, severitate etc. – 2 puncte; justificarea răspunsului cu o secvență adecvată, de exemplu:
„Șiretenie, bănuială și o sclipire de ostilitate”; „mă examina fără indulgență” – 2 puncte; formularea răspunsului în enunț – 1 punct; corectitudinea exprimării, ortografie și punctuație – 1 punct 6 puncte
4. explicarea motivului pentru care Cella Delavrancea face o vizită în atelierul lui Brâncuși (de exemplu: Cella Delavrancea face o vizită în atelierul lui Brâncuși din curiozitate, după ce a văzut o operă realizată de sculptorul român.) – 4 puncte: explicare nuanțată – 4 puncte; încercare de explicare – 2 puncte; formularea răspunsului în enunț – 1 punct; corectitudinea exprimării, ortografie și punctuație – 1 punct 6 puncte
5. prezentarea unei trăsături a Cellei Delavrancea, care se desprinde din ultimele două paragrafe (de exemplu: sensibilitate, inteligență, intuiție artistică etc.): numirea trăsăturii – 1 punct; prezentare adecvată şi nuanţată – 3 puncte; abordare schematică, ezitantă – 1 punct; încercare de prezentare
– 1 punct 4 puncte
– respectarea precizării privind numărul de cuvinte – 1 punct; corectitudinea exprimării, ortografie și punctuație – 1 punct 2 puncte
B. (20 de puncte)
‒ formularea unei opinii față de problematica pusă în discuție 1 punct
– câte 2 puncte pentru enunţarea oricăror două argumente adecvate opiniei formulate 2 x 2 puncte = 4 puncte
‒ câte 2 puncte pentru dezvoltarea corespunzătoare a fiecăruia dintre cele două argumente enunţate: dezvoltare clară, nuanţată – 2 puncte; încercare de dezvoltare, schematism – 1 punct 2 x 2 puncte = 4 puncte
‒ raportarea la text în dezvoltarea oricărui argument – 3 puncte; raportarea la experiența personală sau culturală în dezvoltarea oricărui argument – 1 punct 3 puncte + 1 punct = 4 puncte
‒ formularea unei concluzii pertinente 1 punct
‒ utilizarea corectă a conectorilor în argumentare: utilizare adecvată – 2 puncte; utilizare parţial adecvată – 1 punct 2 puncte
‒ respectarea normelor limbii literare (0–1 greşeli lexicale sau morfo-sintactice – 1 punct; 2 sau mai multe greşeli – 0 puncte) 2 puncte
‒ respectarea normelor de ortografie şi de punctuaţie (0–1 greşeli ortografice şi de punctuaţie – 1 punct; 2 sau mai multe greșeli – 0 puncte) 1 punct
‒ așezarea în pagină, lizibilitatea 1 punct
În vederea acordării punctajului pentru redactare, textul trebuie să aibă minimum 150 de cuvinte şi să dezvolte subiectul propus.
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
Conţinut – 18 puncte
– prezentarea st atutului social, psihologic, moral etc. al personajului ales din romanul psihologicstudiat 6 puncte
· prezentare adecvată şi nuanţată – 6 puncte
· prezentare ezitantă – 3 puncte
· prezentare schematică sau superficială – 1 punct
– evidenţierea unei trăsături a personajului ales prin două scene/secvenţe comentate 6 puncte
· menţionarea oricărei trăsături a personajului ales – 2 puncte
· ilustrarea trăsăturii menţionate prin două scene/secvenţe comentate – 2 puncte + 2 puncte;simpla numire a unor scene/secvenţe sau tendinţa de rezumare – 1 punct + 1 punct
− câte 3 puncte pentru analiza oricăror două elemente de structură, de compoziție şi de limba j aleromanului studiat, semnificative pentru construcția personajului ales 2 x 3 puncte = 6 puncte
· analiza fiecărui element ales, justificând relevanța acestuia pentr u construcția personajului –3 puncte; abordarea schematică, fără justificarea relevanței – 1 punct
Redactare – 12 puncte
− existența părților componente – introducere, cuprins, încheiere 1 punct
– logica înlănțuirii ideilor 1 punct
– abilităţi de analiză şi de argumentare 3 puncte
· relaţie adecvată între idei, între idei şi argumente, formulare de judecăţi de valoare relevante
– 3 puncte
· relaţie parţial ad ecvată între idei, între idei şi argumente, formulare de judecăţi parţialrelevante – 2 puncte
· schematism – 1 punct
− utilizarea limbii literare (stil şi vocabular potrivite temei, claritate a enunţului, varietate a lexicului,sintaxă adecvată – 2 puncte; vocabular restrâns, monoton – 1 punct) 2 puncte
− ortografia (0–1 erori – 2 puncte; 2 erori – 1 punct; 3 sau mai multe erori – 0 puncte) 2 puncte
− punctuaţia (0–1 erori – 2 puncte; 2 erori – 1 punct; 3 sau mai multe erori – 0 puncte) 2 puncte
− așezarea în pagină, lizibilitatea 1 punct
În vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum 400 decuvinte şi să dezvolte subiectul propus.
Citiţi şi:
BAC 2018. Ce s-a dat la română uman şi pedagogic clasa a XII-a
BAC 2018. Ce s-a dat la română real şi tehnologic clasa a XII-a
BAC 2018. Baremul de notare la română – real şi tehnologic clasa a XII-a
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.