BAC 2016. Subiectul complet la română – profil real, tehnologic, vocaţional
Absolvenţii de liceu au susţinut astăzi proba scrisă la Limba şi literatura română din cadrul examenului de Bacalaureat, sesiunea de vară 2016.
La fel cum s-a întâmplat din 2013 încoace subiectele probei la Limba şi literatura română au fost diferenţiate pe filiere şi pe profiluri, unul pentru filiera teoretică, profil real, pe filiera tehnologică şi filiera vocaţională – toate profilurile, mai puţin pedagogic, altul pentru filiera teoretică, profilul umanist şi filiera vocaţională, profil pedagogic.
Aveţi mai jos subiectul pentru real, cum este cunoscut.
Citiţi şi:
BAC 2016. Cum se punctează subiectele la română – real
Ministerul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice
Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare
Filiera teoretică – Profilul real; Filiera tehnologică; Filiera vocaţională – Toate profilurile (cu excepţia profilului pedagogic)
Proba E. a) Limba şi literatura română Varianta 7
· Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.
· Timpul de lucru efectiv este de 3 ore.
SUBIECTUL I (30 de puncte)
Citeşte următorul text:
ACTUL III
TABLOUL V
DANNY (cu tristeță sinceră. E schimbat, slăbit, parcă maturizat): Azi e o săptămână de când n-am primit nimic. Ce-o fi cu ea? Ce i s-o fi întâmplat?
MADONA (aer fericit, care o înfrumusețează și o întinerește. E coafată frumos și fardată bine și discret): Știu și eu?
DANNY: De patru luni, de la prima noastră întâlnire, scrisoarea ei nu mi-a lipsit în nicio săptămână. Și acum, așa deodată, tace!
MADONA: Poate reflectează la ce ți-a spus în ultima scrisoare.
DANNY: Că în ziua când se va convinge c-o iubesc cu adevărat va ieși din anonimat?
MADONA: Da.
DANNY: Dar n-a avut timp destul să se convingă până acuma? Ce fac de patru luni decât s-o iubesc?Ce dovezi mai mari vrea să-i dau? Am renunțat la căsătoria cu Zuc, la prieteni. Nu trăiesc decât cu gândul și cu scrisorile ei. Părinții mei nu mai știu ce e cu mine. Doctorii la fel.
MADONA: Toți sunt convinși că suferi din cauza lui Zuc, fiindcă s-a logodit cu Turi …
DANNY: Niște imbecili toți. Sufăr numai pentru „Ea”!
MADONA: Cred că e și un pic de literatură la mijloc, în afară de suferință … Idila voastră e un fel de roman …
DANNY: Atunci și viața e un roman …
MADONA: Fără îndoială. […] (Se așază.) Mai cuminte ar fi să renunți.
DANNY: E prea târziu acuma! O iubesc prea mult.
MADONA: Și dacă ar renunța ea?
DANNY: Nu știu ce-aș face. […] Ah! Și măcar dacă i-aș putea scrie! Aș convinge-o că dragostea mea e o realitate și că viața mea fără ea e un chin. Joc tenis ca un disperat, numai cu antrenorul, ca să obosesc și să mă pot odihni noaptea câteva ceasuri. Am slăbit patru kilograme.
MADONA: Câte unul pe lună.
DANNY: Nu mai râde! … Tu nu știi ce înseamnă să iubești.
MADONA: De unde știi tu?
DANNY: Fiindcă n-ai iubit niciodată.
MADONA: Și dacă totuși aș fi iubit?
DANNY: Tu ești prea tare și dragostea, în fond, e o slăbiciune.
MADONA: Poate că am iubit stăpână pe mine?
DANNY: Hm! Și crezi tu că n-aș fi băgat eu de seamă?
MADONA (cu un surâs personal): Adevărat! Față de tine, nu pot avea niciun secret.
DANNY: Eu cred, Dona, că dacă tu ai fi iubit pe cineva, l-ai fi putut face într-adevăr fericit.
MADONA: Ce te face să crezi asta?
DANNY: Tot.
MADONA (cu teamă, ca un criminal care revine la locul crimei): Și crezi că pe mine m-ar putea iubi cineva? […]
DANNY: Sunt absolut convins. Și – dacă îmi dai voie să-ți dau și un sfat în viața mea – iată-l: iubește, Dona. Chiar dacă ai suferi cum sufăr eu acuma, totuși să știi că dragostea e cel mai bun lucru din viață …
E aroma ei.
(Tudor Mușatescu, Madona)
Scrie pe foaia de examen răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinţe cu privire la text:
1. Numește câte un sinonim potrivit pentru sensul din text al cuvintelor deodată şi teamă. 2 puncte
2. Explică rolul cratimei în secvenţa n-am primit. 2 puncte
3. Construieşte un enunţ în care să foloseşti o locuţiune/expresie care să conţină substantivul viață. 2 puncte
4. Precizează o temă a discuţiei dintre personajele din textul dat. 4 puncte
5. Transcrie, din textul dat, două cuvinte/grupuri de cuvinte care sunt mărci ale adresării directe. 4 puncte
6. Menţionează o modalitate de caracterizare a personajului feminin, exemplificând-o cu o secvenţă semnificativă din textul dat. 4 puncte
7. Prezintă rolul notaţiilor autorului în textul dat. 4 puncte
8. Ilustrează, cu câte un exemplu din textul dat, două trăsături ale genului dramatic. 4 puncte
9. Comentează, în 60 – 100 de cuvinte, următoarea secvenţă din text:
DANNY: Sunt absolut convins. Și – dacă îmi dai voie să-ți dau și un sfat în viața mea – iată-l: iubește, Dona. Chiar dacă ai suferi cum sufăr eu acuma, totuși să știi că dragostea e cel mai bun lucru din viață … E aroma ei. 4 puncte
SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)
Scrie un text de tip argumentativ de 150 – 300 de cuvinte despre rolul jocurilor pe dispozitive electronice (calculator, tabletă, telefon inteligent etc.) în viața tinerilor.
În elaborarea textului de tip argumentativ, trebuie:
− să respecţi structura discursului de tip argumentativ: formularea ideilor în scris, utilizarea mijloacelor lingvistice adecvate exprimării unei aprecieri; 8 puncte
− să ai conţinutul adecvat argumentării pe tema dată: formularea ipotezei/a propriei opinii faţă de problematica pusă în discuţie, enunţarea şi dezvoltarea corespunzătoare a două argumente adecvate ipotezei, formularea unei concluzii pertinente; 16 puncte
− să respecţi normele limbii literare (registrul stilistic adecvat, normele de exprimare, de ortografie şi de punctuaţie) şi precizarea privind numărul de cuvinte. 6 puncte
Notă! În vederea acordării punctajului, textul trebuie să fie în concordanţă cu problematica pusă în discuţie.
Nu sunt obligatorii exemple din opere literare.
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
Redactează un eseu de 600 – 900 de cuvinte în care să prezinţi tema și viziunea despre lume într-un roman interbelic studiat.
În elaborarea eseului, vei avea în vedere următoarele repere:
− evidenţierea a două trăsături care fac posibilă încadrarea romanului interbelic studiat în perioadă, într-un curent cultural/literar sau într-o orientare tematică;
− prezentarea a două scene/secvenţe relevante pentru tema şi viziunea despre lume din romanul interbelic studiat;
− ilustrarea a patru elemente de structură, de compoziţie şi de limbaj ale romanului interbelic studiat, semnificative pentru tema şi viziunea despre lume (de exemplu: acţiune, titlu, conflict, relații temporale și spațiale, incipit, final, perspectivă narativă, modalități de caracterizare a personajelor, registre stilistice, limbaj etc.);
− susţinerea unei opinii despre modul în care tema şi viziunea despre lume se reflectă în romanul interbelic studiat.
Notă!
Ordinea integrării reperelor în cuprinsul eseului este la alegere.
Pentru conţinutul eseului vei primi 16 puncte (câte 4 puncte pentru fiecare cerinţă/reper).
Pentru redactarea eseului vei primi 14 puncte (organizarea ideilor în scris – 3 puncte; abilităţi de analiză şi argumentare – 3 puncte; utilizarea limbii literare – 2 puncte; ortografia – 2 puncte; punctuaţia – 2 puncte; aşezarea în pagină, lizibilitatea – 1 punct; respectarea precizării privind numărul de cuvinte – 1 punct).
În vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum 600 de cuvinte şi să dezvolte subiectul propus.
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.