BAC 2015. Subiectul integral la anatomie şi cum se punctează
Citiţi şi:
BAC 2015. Subiectele la geografie, informatică, fizică şi chimie pe myTEX.ro
BAC 2015. Subiectele la biologie, răspunsurile şi notarea lor
BAC 2015. Ultima probă a fost cea mai „stufoasă” – 18 subiecte diferite
Circa 168.000 de absolvenţi de liceu au susţinut astăzi ultima probă la alegere, dintre disciplinele cuprinse în aria curriculară a profilului şi specializării, din cadrul examenului de Bacalaureat. Candidaţii puteau alege între circa 12 discipline, şi acestea
Cei mai mulţi au susţinut examen la Biologie (biologie vegetală şi animală sau anatomie şi genetică) – 68.005 de absolvenţi.
Aveţii mai jos subiectul şi baremul de evaluare şi de notare la anatomie şi fiziologie umană, genetică şi ecologie umană
Ministerul Educaţiei şi Cercetării Ştiinţifice Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare
Probă scrisă la anatomie şi fiziologie umană, genetică şi ecologie umană Varianta 9
Filiera teoretică – profilul real;
Filiera tehnologică – profilurile: tehnic, resurse naturale şi protecţia mediului;
Filiera vocaţională – profilul militar.
· Toate subiectele sunt obligatorii. Se acordă 10 puncte din oficiu.
· Timpul de lucru efectiv este de 3 ore.
SUBIECTUL I (30 de puncte)
A 4 puncte
Scrieţi, pe foaia de examen, noţiunile cu care trebuie să completaţi spaţiile libere din afirmaţia următoare, astfel încât aceasta să fie corectă.
În procesul de eliminare, urina din ………… ajunge în vezica urinară, apoi în ………… .
B 6 puncte
Numiţi două vase de sânge care aparţin circulaţiei mari a sângelui. Asociaţi fiecare vas de sânge numit cu tipul de sânge transportat.
C 10 puncte
Scrieţi, pe foaia de examen, litera corespunzătoare răspunsului corect. Este corectă o singură variantă de răspuns.
1. Capacitatea vitală reprezintă:
a) capacitatea pulmonară (totală) + volumul curent + volumul rezidual
b) capacitatea pulmonară (totală) + volumul rezidual
c) volumul curent + volumul inspirator de rezervă + volumul expirator de rezervă
d) volumul inspirator de rezervă + volumul expirator de rezervă
2. Cauza diabetului zaharat este dereglarea activităţii:
a) ovarului
b) pancreasului endocrin
c) tiroidei
d) testiculului
3. Oasele care aparţin scheletului membrului inferior sunt:
a) carpienele şi metacarpienele
b) clavicula şi radiusul
c) omoplatul şi humerusul
d) tarsienele şi metatarsienele
4. Gonade sunt:
a) ovarele
b) ovulele
c) spermatozoizii
d) suprarenalele
5. Celulele cu bastonaşe:
a) asigură vederea colorată
b) conţin pigmenţi
c) sunt localizate în coroidă
d) sunt stimulate de substanţe chimice
Citiţi, cu atenţie, afirmaţiile următoare. Dacă apreciaţi că afirmaţia este adevărată, scrieţi, pe foaia de examen, în dreptul cifrei corespunzătoare afirmaţiei, litera A. Dacă apreciaţi că afirmaţia este falsă, scrieţi, pe foaia de examen, în dreptul cifrei corespunzătoare afirmaţiei, litera F şi modificaţi parţial afirmaţia pentru ca aceasta să devină adevărată. Nu se acceptă folosirea negaţiei.
1. În timpul unei inspiraţii normale, presiunea aerului din plămâni creşte.
2. Cistita, anexita şi glomerulonefrita sunt afecţiuni ale sistemului excretor.
3. Biocenoza şi biotopul sunt componente ale unui ecosistem.
SUBIECTUL al II-lea (30 de puncte)
A 18 puncte
ARN-ul mesager este unul dintre tipurile de ARN implicate în procesul de biosinteză
proteică.
a) Numiţi un alt tip de ARN implicat în procesul de biosinteză proteică, precizând o
caracteristică şi funcţia îndeplinită de acesta.
b) Sinteza unei proteine se realizează pe baza informaţiei unui fragment de ADN bicatenar, alcătuit din 888 nucleotide, dintre care 364 conţin guanină. Stabiliţi următoarele:
– numărul nucleotidelor cu timină conţinute de fragmentul de ADN bicatenar (scrieţi toate etapele necesare rezolvării acestei cerinţe);
– secvenţa de nucleotide din catena de ADN 5’-3’ complementară, ştiind că, pe catena 3’-5’, secvenţa de nucleotide este următoarea: CGAGTT;
– numărul codonilor din catena de ARN mesager sintetizat prin transcripţie;
– numărul legăturilor triple din fragmentul de ADN bicatenar.
c) Completaţi problema de la punctul b) cu o altă cerinţă pe care o formulaţi voi, folosind informaţii ştiinţifice specifice biologiei; rezolvaţi cerinţa pe care aţi propus-o.
B 12 puncte
Două persoane au nevoie de transfuzie cu o cantitate mică de sânge. Știind că, pe
suprafaţa hematiilor unei persoane se află ambele aglutinogene/antigene (A și B), iar pe suprafaţa hematiilor celeilalte persoane se află doar aglutinogenul/antigenul A, stabiliţi următoarele:
a) grupele de sânge ale celor două persoane care au nevoie de transfuzie;
b) un exemplu de grupă de sânge a unui potenţial donator comun pentru cele două persoane;
c) consecinţa în cazul transfuziei cu sânge provenit de la un donator incompatibil din punctul de vedere al sistemului Rh.
d) Completaţi această problemă cu o altă cerinţă pe care o formulaţi voi, folosind informaţii ştiinţifice specifice biologiei; rezolvaţi cerinţa pe care aţi propus-o.
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
1. 14 puncte
Digestia este una dintre funcţiile organismului uman.
a) Caracterizaţi un suc digestiv care participă la transformările chimice ale alimentelor în intestinul subţire precizând: numele sucului digestiv, un exemplu de enzimă din compoziţia acestuia, un exemplu de substanţe asupra cărora acţionează enzima respectivă.
b) Scrieţi un argument în favoarea importanţei cunoaşterii unor noţiuni elementare de igienă şi de patologie în ceea ce priveşte digestia.
c) Construiţi patru enunţuri afirmative, câte două pentru fiecare conţinut, utilizând limbajul ştiinţific adecvat.
Folosiţi, în acest scop, informaţii referitoare la următoarele conţinuturi:
– Transformări fizico-chimice ale alimentelor în cavitatea bucală.
– Absorbţia intestinală.
2. 16 puncte
Sistemul nervos, analizatorii, sistemul muscular, sistemul osos şi glandele endocrine
participă la realizarea funcţiilor de relaţie ale organismului.
a) Enumeraţi cele trei segmente ale unui analizator.
b) Explicaţi în ce constă funcţia reflexă a sistemului nervos somatic.
c) Alcătuiţi un minieseu intitulat „Principalele grupe de muşchi scheletici”, folosind informaţia ştiinţifică adecvată.
În acest scop, respectaţi următoarele etape:
– enumerarea a şase noţiuni specifice acestei teme;
– construirea, cu ajutorul acestora, a unui text coerent, format din maximum trei-patru fraze, folosind corect şi în corelaţie noţiunile enumerate.
BAREM DE EVALUARE ŞI DE NOTARE
· Se punctează oricare altă modalitate de rezolvare corectă a cerinţelor.
· Nu se acordă punctaje intermediare, altele decât cele precizate explicit prin barem. Nu se acordă fracţiuni de punct.
· Se acordă 10 puncte din oficiu. Nota finală se calculează prin împărţirea la 10 a
punctajului total acordat pentru lucrare.
SUBIECTUL I (30 de puncte)
A 4 puncte
Se acordă câte 2p. pentru fiecare noţiune corectă. 2 x 2p.= 4 puncte
B 6 puncte
– numirea a două vase de sânge care aparţin circulaţiei mari a sângelui; 2 x 1p.= 2 puncte
– asocierea fiecărui vas de sânge numit cu tipul de sânge transportat. 2 x 2p.= 4 puncte
C 10 puncte
Se acordă câte 2p. pentru fiecare răspuns corect: 1c; 2b; 3d; 4a; 5b. 5 x 2p.= 10 puncte
D 10 puncte
Se acordă câte 2p. pentru fiecare răspuns corect: 1F; 2F; 3A. 3 x 2p.= 6 puncte
Se acordă câte 2p. pentru modificarea corectă a fiecărei afirmaţii false. 2 x 2p.= 4 puncte
SUBIECTUL al II -lea (30 de puncte)
A 18 puncte
a) numirea unui alt tip de ARN implicat în procesul de biosinteză proteică; 1 punct
– precizarea unei caracteristici a ARN-ului numit; 1 punct
– funcţia îndeplinită de ARN-ul numit; 2 puncte
b) – numărul de nucleotide cu timină conţinute de fragmentul de ADN bicatenar – etapele rezolvării:
– stabilirea numărului de nucleotide care conţin citozină (364); 1 punct
– stabilirea numărului de nucleotide care conţin citozină + guanină (728); 1 punct
– stabilirea numărului de nucleotide care conţin adenină + timină (160); 1 punct
– stabilirea numărului de nucleotide care conţin timină (80); 1 punct
– secvenţa de nucleotide din catena de ADN 5’-3’ complementară: GCTCAA; 2 puncte
– numărul codonilor din catena de ARN mesager sintetizat prin transcripţie (148); 2 puncte
– numărul legăturilor triple din fragmentul de ADN bicatenar (364). 2 puncte
Notă
Pentru raţionamentul corect, neînsoţit de calcule, se acordă jumătate din punctajul
repartizat etapelor calculării numărului de nucleotide cu timină.
c) – formularea cerinţei; 2 puncte
– rezolvarea cerinţei. 2 puncte
B 12 puncte
a) grupele de sânge ale celor două persoane care au nevoie de transfuzie (AB; A);
2 x 2p.= 4 puncte
b) un exemplu de grupă de sânge a unui potenţial donator comun pentru cele două persoane; 2 puncte
c) consecinţa în cazul transfuziei cu sânge provenit de la un donator incompatibil din punctul de vedere al sistemului Rh; 2 puncte
d) formularea cerinţei; 2 puncte
– rezolvarea cerinţei. 2 puncte
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
1. 14 puncte
a) caracterizarea unui suc digestiv care participă la transformările chimice ale alimentelor în intestinul subţire:
– numele sucului digestiv; 1 punct
– un exemplu de enzimă din compoziţia sucului digestiv; 1 punct
– un exemplu de substanţe asupra cărora acţionează enzima respectivă; 1 punct
b) scrierea unui argument; 3 puncte
c) construirea a patru enunţuri afirmative, utilizând limbajul ştiinţific adecvat, folosind, în acest scop, informaţii referitoare la conţinuturile indicate. 4 x 2p. = 8 puncte
2. 16 puncte
a) enumerarea celor trei segmente ale unui analizator; 3 x 1p.= 3 puncte
b) explicarea corectă; 3 puncte
c) alcătuirea minieseului, folosindu-se informaţia ştiinţifică adecvată, respectându-se cerinţele:
– pentru fiecare noţiune enumerată, specifică temei, se acordă câte 1p. 6 x 1p.= 6 puncte
– pentru coerenţa textului, de maximum trei-patru fraze, în alcătuirea căruia fiecare noţiune este folosită corect, în corelaţie cu celelalte noţiuni, se acordă 4 p. 4 puncte
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.