Proiectul autostrăzii Ploieşti – Comarnic – Braşov, la… ANALIZĂ!!!
Proiectul autostrăzii Ploieşti – Comarnic – Braşov este, în momentul de faţă, sub semnul întrebării din cauza schimbărilor apărute pe scena politică, potrivit unei analize realizate de Economica.net.
Deşi Guvernul PSD demis a dorit ca acesta să fie realizat de chinezi, noul Executiv PNL nu susţine varianta asocierii cu partenerii asiatici. Recent, ministrul desemnat al Transporturilor din partea PNL, Lucian Bode, a afirmat că va trebui făcută o analiză urgentă pe proiectul autostrăzii Comarnic-Braşov.
„Pe Comarnic-Braşov va trebui să facem o analiză urgentă să vedem unde au ajuns, în ce stadiu au ajuns cu acest PPP, pe care eu am spus public că nu-l susţin deoarece generează, aşa cum am văzut rapoarte ale Comisiei Europene, generează costuri suplimentare duble în multe situaţii, reducerea numărului de kilometri, perioadă de implementare foarte-foarte mare, dublă faţă de cât estimau iniţial. Această formă de PPP nu o susţin. Am spus, pe Comarnic-Braşov vom cere un punct de vedere din partea Comisiei Europene şi aprobarea Comisiei, iar dacă BEI, BERD, Banca Mondială, instituţiile financiare internaţionale vor dori să intre ca parteneri în a susţine acest proiect eu cred că se poate realiza şi în PPP, dar împreună cu partenerii europeni, nu aşa cum au vrut, lipsit de orice transparenţă, cei de la PSD să promoveze acest proiect”, a explicat Lucian Bode.
De altfel, acesta a spus că nu vrea să-şi asume 180 de kilometri de autostradă, cum au făcut social-democraţii, ci vrea să facă o evaluare pe fiecare lot în parte, cu stadiu fizic şi cu stadiu financiar.
Ce prevede programul de guvernare al PNL?
Programul de guvernare al PNL privind autostrada Ploieşti – Comarnic – Braşov, care ar trebui să preia din traficul de pe unul dintre cele mai aglomerate drumuri naţionale şi să traverseze Carpaţii prin Valea Prahovei, prevede numai construirea secţiunii de 58 kilometri de la Comarnic la Braşov, fără tronsonul de la Ploieşti la Comarnic. Proiectul ar urma să fie realizat tot prin parteneriat public – privat, doar după obţinerea acordului Comisiei Europene.
„Autostrada Comarnic – Braşov în lungime de 58 km şi costuri 997,75 milioane de euro (preţuri 2014 MPGT) se va promova ca proiect pilot în PPP, prin dialog competitiv. Decizia se va lua doar dacă vom obţine sprijinul Comisiei Europene şi dacă IFI (Instituţiile Financiare Internaţionale), Banca Mondială, BEI şi BERD vor fi de acord să participe la finanţarea proiectului. Se va utiliza Studiul de fezabilitate (SF) din 2015, pe un traseu şi soluţii tehnice moderne şi prietenoase cu mediul ambiant (ex. tuneluri)”, se arată în document.
În varianta promovată de PSD, proiectul includea şi tronsonul Ploieşti – Comarnic.
Primul proiect PPP lansat de Guvernul Dăncilă
Autostrada Ploieşti – Comarnic – Braşov a reprezentat primul proiect prin parteneriat public – privat (PPP) lansat de Guvernul Viorica Dăncilă. Proiectul este coordonat de către Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză (CNSP), iar statul român este reprezentat de către Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).
Anunţul privind parteneriatul public-privat pentru realizarea acestui obiectiv, estimat la 1,36 miliarde euro, a fost publicat pe platforma de achiziţii publice SICAP pe 19 octombrie 2018.
Asocierea chino – turcă CCCC – Makyol este singurul participant rămas în cursa pentru realizarea prin PPP a autostrăzii Ploieşti – Braşov. Iniţial, cinci investitori şi-au depus candidaturile pentru realizarea acesteia. Deocamdată, Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză (CNSP) nu a primit încă o ofertă finală din partea asocierii chino – turce CCCC – Makyol pentru construirea autostrăzii, astfel că nu a fost încă atribuit contractul, potrivit unor surse oficiale consultate de Economica.net.
În cadrul acestui contract, partenerul public contribuie cu 25% din costul investiţiei şi costurile de întreţinere şi operare, iar partenerul privat contribuie cu 75%. Autostrada are o durată de proiectare şi execuţie de patru ani şi de 20 de ani pentru operare, iar şoferii care vor merge de la Bucureşti la Braşov vor achita o taxă de 6,3 euro/100 km.
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.