Elicopterul UH-1Y Venom, produs de compania Bell Helicopter, ar putea fi asamblat la Brașov!
Elicopterul UH-1Y Venom, folosit de pușcașii marini, una dintre forțele de elită ale armatei SUA, și produs de compania Bell Helicopter, ar putea fi asamblat în viitor la Brașov.
Autoritățile române și-au exprimat intenția de a cumpăra 21 de astfel de aparate de zbor, dar până acum nu a fost trimisă nicio scrisoare oficială către Guvernul SUA.
Cert este faptul că americanii vor să deschidă o linie de asamblare în România pentru elicoptere de atac și de transport. Peste o săptămână, reprezentanții Guvernului se vor întâlni cu oficialii Bell Helicopter pentru a discuta despre posibilitatea ca țara noastră să cumpere elicoptere produse în Statele Unite.
„Ne vom întâlni la Washington cu vicepremierul Ana Birchall, cu ministrul Fifor, cu secretarul de stat pentru armament. Sunt acolo pentru un eveniment organizat de «Center for European Policy Analysis» (CEPA). Noi vom rămâne interesați de România până când ne vor spune să plecăm acasă”, a declarat Joel Best, directorul pentru Europa al companiei Bell Helicopter, pentru „Libertatea”.
Armata Română are nevoie de elicoptere de atac și de transport, iar programul de achiziție de aparate de zbor este unul prioritar.
Capabil de performanțe extraordinare
Recent, elicopterul UH-1Y Venom a fost prezentat pentru prima dată în Europa în cadrul evenimentului „Zilele NATO” din Cehia. Pușcașii marini au adus elicopterul cu un avion militar de transport uriaș, așa cum procedează atunci când merg în zone de război.
Aparatul de zbor este capabil de performanțe extraordinare. „Este un elicopter capabil să facă foarte multe lucruri. Poate să participe la misiuni de asalt sau de asistență aeriană. Are un echipaj de patru persoane și poate să transporte încă opt pasageri. Am zburat pentru prima dată cu el în 2012. E ca o mașină sport puternică. Îl poți pune în mișcare rapid și e foarte ușor de manevrat”, a explicat pilotul elicopterului, pentru „Libertatea”.
Unitatea de elită a armatei americane are în dotare peste 200 de elicoptere și plănuiește să le folosească cel puțin 30 de ani. „Este un elicopter făcut special pentru armată. Are capacitatea să integreze rapid sisteme de armament și noi capabilități. Poate să opereze în zone cu un climat diferit, pe mare, în deșert, în zone cu temperaturi scăzute, în zone montane. Noi suntem o forță relativ mică și avem nevoie de elicopterele noastre 24/7. De aceea e foarte important ca mentenanța să se facă rapid”, a arătat colonelul David Walsh.
Prețul unui astfel de elicopter, care a putut fi văzut în filmele americane cu Rambo sau în cele despre războiul din Vietnam, este estimat la 25 de milioane de euro.
Competiție acerbă
La ora actuală, mai multe companii internaționale – Airbus, Bell, Boeing și Lockheed Martin – se luptă să câștige un contract exclusiv în România pentru înzestrarea Armatei cu aparate de zbor.
Competitorul direct pentru UH-1Y Venom, produs de Bell, este elicopterul H215 M, pe care Airbus vrea să-l producă la Brașov.
La începutul lunii septembrie 2018, Serge Durand, responsabil pentru România al companiei Airbus, a declarat într-un interviu acordat Agenției Agerpres că a fost încheiat un acord care prevede că IAR Brașov va fi prim-contractor pentru ministerul român al Apărării, pentru furnizarea de elicoptere H215M.
„Airbus este un partener puternic iar în aceşti 15 ani avem un acord exclusiv pentru elicoptere multirol de gabarit mediu H215M. Am văzut în unele interviuri, competitori de-ai noştri spunând: «Vom construi, cu IAR elicoptere multirol în Braşov». Nu! Este legal imposibil. Întrebaţi partenerul meu, IAR. Este un contract semnat în faţa a doi preşedinţi. Un contract este un contract. Timp de 15 ani, cu IAR…”, a explicat Serge Durand.
Prin urmare, Airbus are exclusivitate pe acest tip de aparate.
„Este exclusivitate pe elicopterele medii multirol. Deci, cuvântul dat este cuvântul dat. Puteţi să îl întrebaţi pe partenerul nostru, pentru că avem o relaţie foarte bună. Lucrăm în fiecare zi, la nivel local. Avem aceeaşi tehnologie, avem, cotidian, schimburi de personal. Facem schimb de tehnologie, de mai multe tipuri de procese, instrumente, studenţi. Este un cluster. Şi, dacă ne vizitaţi la Braşov, veţi găsi acolo un cluster al industriei aeronautice, anume IAR, Airbus Helicopters România, Airbus Helicopters Industries, ce nu a demarat şi Premium Aerotec, ce face parte din Airbus. În concluzie, Airbus Helicopters, Premium Aerotec şi Airbus Defence and Space, care are un birou mare de design, în Bucureşti – Airbus aduce o contribuţie în ţară 6.300 de locuri de muncă, directe şi indirecte. Întrebaţi competiţia ce fac ei”, a subliniat oficialul.
În acest context, Serge Durand a amintit că Airbus este în România de cinci decenii şi, dacă țara își doreşte, poate rămâne aici încă 50 de ani.
Citiți și:
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.