Care criză, d-le? Vine Revelionul
Criza economică nu i-a determinat pe brașoveni să-și schimbe obiceiul cumpărăturilor pentru petrecerea de sfârșit de an. Cele mai căutate produse sunt cele alimentare și băuturile. La polul opus se află obiectele vestimentare.
De câteva zile a început febra cumpărăturilor de Revelion! Practic, de luni după-amiaza marile centre comerciale din apropierea și de la marginea orașului au avut clienți pe bandă rulantă. Luni, marți, miercuri, același tablou. Oarecum surpinzător oameni au cheltuit fără nici o restricție, de parcă înaintea Crăciunului nici nu ar fi trecut pe la casele de marcat cu coșurile doldora.
Ca și în urmă cu o săptămână, cum era de așteptat de altfel, majoritatea clienților s-au orientat spre sectorul food, în special carne și dulciuri, dar și spre rafturile garnisite cu tot felul de băuturi alcoolice și răcoritoare.
Mâncarea și băutura, la putere
Și cum coșurile erau destul de încăpătoare, iar românului îi place să aibă masa plină mai ales de Sărbători nu este greu de ghicit ce a urmat. Pe banda rulantă a caselor de marcat au „defilat” cârnați, salam, pastramă, tobă, mici, carne macră, cașcaval, brânzeturi, ciocolată și bomboane de ciocolată, napolitane, alune, produse de patiserie și nu în ultimul rând cozonaci apetisanți. În ceea ce privește raioanele de băuturi, cele mai căutate produse au fost berea, apa minerală și sucurile, care s-au vândut la discreție.
În schimb, băuturile spirtoase și vinurile, prin definiție mai scumpe,
și-au găsit mai puțini clienți. În aceste condiții nici nu este de mirare că în cazul multor raioane din sectorul food aprovizionarea s-a făcut pe bandă rulantă, în unele cazuri fără nici un pic de repaos. Unii clienții își făceau cumpărăturile printre stivuitoarele colorate care le tăiau calea, în timp ce angajații magazinelor abia își mai trăgeau sufletul.
Și la raioanele de îmbrăcăminte și încălțăminte au fost clienți, însă numărul acestora a fost mult mai mic decât în anii precedenți, iar produsele cele mai solicitate au fost cele aflate la promoții. De cele de firmă și prin urmare foarte scumpe nu prea s-au apropiat mulți cumpărători. Criza asta, fir-ar să fie! Cele mai pustii au fost raioanele de electronice și electrocasnice, unde numai câte un curios și-a mai aruncat ochii peste ultimele discount-uri care nu mai atrag cumpărătorii așa cum o făceau în anii precedenți. Mai mult, departamentele de creditare au fost cam pustii, semn că ultimii ani de economie de piață i-au învățat pe brașoveni să „traiască bine” doar cu banii din portofel nu și cu cei pe cardul de credit. Asta nu înseamnă că au lipsit clienții, însă aceștia au căutat produse „albe” mici și destul de ieftine. S-au vândut mix-erele electrice, filtrele de cafea, prăjitoarele de pâine și foen-urile.
Prea puține locuri de parcare
Și clienții supermarketurilor se așteptau ca magazinele să fie foarte aglomerate la sectorul food. Daniel, în vârstă de 22 de ani, ne-a spus că „Sărbătorile de iarnă nu trebuie petrecute cu farfuria goală. Ce este mai bun în casă trebuie să pui pe masă. Așa că românii au venit la «datorie». E cam scump, dar astăzi nimic nu mai este ieftin”. Nici doamna Catinca, în vârstă de 52 de ani, nu a venit la cumpărături decât pentru mâncare. „Păi asta este «baza» de Sărbători. Nu prea mai sunt bani pentru altfel de cumpărături”. La rândul lui, domnul Nicu, în vârstă de 50 de ani, era nemulțumit de faptul că „parcările magazinelor sunt neîncăpătoare. Am căutat mai mult de un sfert de oră un loc liber în subteran. Nu are lumea bani? Mă mai gândesc la chestia asta”. Clienți mai puțini au fost în piețele orașului, spre magazinele de aici orientându-se consumatorii care au cumpărat o gamă restrânsă de produse.
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.