Economic

Cafeaua se va scumpi mult / Cauze / Cât consumă un român într-un an

Cafeaua, a doua marfă din lume ca volum comercializat după petrol, se va scumpi cu peste 30-35%, în următoarele 2-3 luni, ca urmare a creșterii cotațiilor internaționale. Tendința vine pe fondul exploziei costurilor operaționale și a condițiilor meteo nefavorabile din țările producătoare. Pentru români, această creștere de prețuri se va adăuga scumpirilor în lanț din ultimii ani, care au dus inflația la cel mai ridicat nivel din Uniunea Europeană.

Cafeaua – la cel mai mare preţ din 1997

În acest început de an, prețul cafelei, la nivel internațional, a crescut la cel mai ridicat nivel din 1997, din cauza temerilor legate de aprovizionare.

Prețul boabelor Arabica, care reprezintă cea mai mare parte a producției mondiale, a depășit 3,84 dolari pe livră (0,45 kg), după ce a crescut cu peste 80% în 2024. Recordul anterior a fost de 3,75 dolari pe livră, stabilit săptămâna trecută. Arabica este cel mai răspândit tip de cafea.

Costul boabelor Robusta, între timp, a atins un nou maxim în septembrie.

Creșterea spectaculoasă a cotațiilor reflectă temerile comercianțior de cafea privind recoltele slabe din Brazilia și Vietnam, cei doi mari producători internaționali fiind afectați de vremea rea.

Un alt factor de creștere a fost legat de anunțul președintelui american Donald Trump privind instituirea unei posibile taxe suplimentare de 25% pentru importurile din Columbia, una dintre cele mai mari piețe de cafea.

„Ne aflăm într-un moment dificil pentru piața cafelei. Dacă până acum producătorii au încercat să absoarbă creșterile de costuri, pentru a-și menține cotele de piață și a mulțumi clienții, în acest moment s-a ajuns la limita maximă de suportabilitate, după scumpirea cu 80% a boabelor de cafea din ultimul an”, au relatat analiștii de la Frames.

„Efectele le vom vedea direct la raftul magazinelor, pe măsură ce stocurile de cafea existente în piață se vor epuiza. În următoarele 2-3 luni, în funcție de dinamica vânzărilor, cafeaua mai scumpă își va face loc în piață”, au mai punctat experții.

Cafeaua – de la Arabica, la Robusta

„Îngrijorările legate de recolta din 2025 din Brazilia sunt principalul motor al scumpirilor”, a declarat Adrian Negrescu, managerul Frames, el continuând: „Brazilia s-a confruntat cu cea mai gravă secetă din ultimii 70 de ani în lunile august și septembrie, urmată de ploi abundente în octombrie, sporind temerile privind dimensiunea recoltei din acest an”.

O veste proastă nu vine niciodată singură. Dacă plantațiile de cafea Arabica din Brazilia au fost puternic afectate, nici cele de Robusta nu au fost salvate de vremea rea. Plantațiile din Vietnam, cel mai mare producător al acestui soi, s-au confruntat, de asemenea, cu secetă și apoi ploi abundente.

Arabica reprezintă 75 % din producția mondială de cafea și este cultivată în principal în Brazilia (40 % din oferta totală) și Columbia.

Robusta reprezintă restul de 25% și este produsă în principal în Vietnam (15% din oferta mondială) și Indonezia.

Alți exportatori importanți includ: Peru, India, Uganda, Etiopia, Mexic și Coasta de Fildeș.

Boabele de cafea Robusta sunt populare în Europa, în timp ce cele Arabica sunt preferate în Statele Unite.

Cafeaua – mare cerere în China

Dincolo de problemele de producție, creșterea prețului cafelei vine și pe fondul avansului spectaculos al cererii, mai ales din China, acolo unde consumul a crescut de peste două ori în ultimul deceniu.
Consumul mondial de cafea a crescut cu o rată medie anuală de 1,9% in ultimii 50 ani.

Cât va dura această criză? „La cum arată piața, la cum arată estimările meteorologilor privind efectele încălzirii globale, mă tem că tendința ascendentă a prețurilor la cafea este de așteptat să persiste pentru o perioadă de timp”, a declarat Negrescu.

„Cafeaua de calitate va deveni, din păcate, un produs tot mai scump. Tendința scumpirilor și creșterea producției vor putea fi atenuate doar prin măsuri concertate de sprijin pentru industria cafelei, pentru dezvoltarea unor culturi rezistente la problemele de mediu și prin eficientizarea costurilor logistice pe întreg lanțul, de la producător la raftul magazinului”, a mai spus acesta.

Cafeaua în Uniunea Europeană

Datele Eurostat arată că, per ansamblu, în 2023, UE a importat 2,7 milioane de tone de cafea din țări din afara UE, în valoare de 10,6 miliarde euro.

Cantitatea a rămas aproape stabilă în comparație cu 2013 (tot 2,7 milioane de tone), dar valoarea a crescut semnificativ de la 7,3 miliarde în 2013 la 10,6 miliarde în 2023.

Cea mai mare parte a cafelei importate în 2023 a provenit din 2 țări: Brazilia (921 900 tone, adică 34% din totalul importurilor extracomunitare) și Vietnam (652 000 tone, adică 24%). Acestea au fost urmate de Uganda (206 500 tone, 8%), Honduras (168 800 tone, 6%), India (118 100 tone, 4%), Columbia (112 700 tone, 4%), Peru (83 000 tone, 3%) și Indonezia (68 300 tone, 2%).

Aproximativ o treime din aceste importuri au fost realizate de Germania (911 300 tone importate, adică 33% din totalul importurilor extracomunitare), urmată de Italia (624 600 tone, 23%), Belgia (278 200 tone, 10%), Spania (249 500 tone, 9%) și Franța (184 000 tone, 7%).

Cafeaua la români

Consumul de cafea din România a crescut în ultimii cinci ani, de la 2,2 la 2,5 kilograme per capita conform Euromonitor. Spre comparație, în Austria consumul este de 7,96 kg pe cap de locuitor, în Germania de 6,95 kg, în Polonia de 3,19 kg, iar in Bulgaria este de 2,9 kg.

Potrivit European Coffee Report 2022/2023, importurile de cafea în România au crescut de la 11.542 de tone în 2022 la aproximativ 27.000 de tone în prezent.

82% din cafeaua vândută în România este comercializată în magazine și numai 18% în zona restaurantelor și altor forme de vânzare.

Datele Euromonitor arată că consumul de cești de cafea per cap de locuitor în Romania se situează pe locul 30 la nivel mondial, cu 0,5 cești pe zi, în fruntea clasamentului găsindu-se Olanda cu 2,4 cești pe zi, Finlanda cu 1,8 cești pe zi și Suedia cu 1,3 cești pe zi.

„Dacă privim în ansamblul ultimilor 30 de ani, evoluția consumului de cafea în România este una semnificativă, în ton cu evoluția economică și pe fondul creșterii nivelului de trai. De la celebrul nechezol dinainte de 1989, de la penuria de cafea din piață, volumele de vânzări au crescut de la an la an, cu focus pe cafeaua pentru acasă”, arată analiza Frames.

„Explozia consumului a venit odată cu creșterea ofertei de espressoare, râșnițe și alte aparate de cafea la prețuri decente, fapt care a dus la o diversificare semnificativă a consumului, de la cafeaua boabe la cafeaua de tip capsule, preferată tot mai mult de clienți”, au completat experții.

Cele mai noi date disponibile, din luna noiembrie 2024, arată că cea mai vândută cafea de pe piață, din perspectivă financiară, este cea măcinată (59% din vânzări – 19.000 de tone), urmată de cafeaua capsule (21% – 1.817 tone) și cafeaua boabe (20% – 5.525 tone ).


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads Whatsapp Channel

Articole asemănătoare

0 0 voturi
Evaluarea articolului
Abonaţi-vă
Anunțați despre
0 Comentarii
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Păreri in linie
Vezi toate comentariile
Back to top button