BRAȘOV. De ce AU FOST ABANDONATE lucrările publice în zona Dâmbul Morii – Timișul de Jos?!… PROBLEMĂ ADMINISTRATIVĂ NEREZOLVATĂ
Am primit pe adresa redacției o petiție trimisă de un locuitor din Dâmbul Morii – Timișul de Jos, antreprenor, către Guvernul României, semnalând o problemă spinoasă cu care se confruntă cei ce au domiciliul în acea zonă, dar și turiștii.
„Bună ziuă, Domnule Prim-Ministru,
Domnilor Miniștri și Secretari de Stat,
Mă numesc Ionel Tucmuruz, administrator al unui Complex Turistic din zona Dâmbul Morii, jud. Brașov. Prin prezenta, doresc să semnalez o situație privind drumurile publice din zona Dâmbul Morii – Timișul de Jos care afectează grav buna desfășurare a activității turistice cât și cea a locuitorilor din întreaga zonă, inclusiv orașul Predeal.
Arăt faptul că drumurile din zona Dâmbul Morii care aparțin de UAT Predeal nu au fost niciodată amenajate, respectiv neavând apă, canal, asfalt, ceea ce nu este o normalitate, deoarece această zonă este cotată ca fiind una din cele mai importante destinații turistice ale României, cu Canionul 7 Scări, Peștera de Gheață, Peștera Ursului etc., toate acestea fiind în imediata apropiere a orașului Brașov, centru cultural și industrial al țării.
În ultimii zece ani, mulți investitori au contribuit la dezvoltarea zonei prin construirea de hoteluri, pensiuni, restaurante la standarde europene, creând locuri de muncă pentru sute de persoane, dar, totodată, și locuri de recreere și odihnă pentru turiștii care vin să viziteze această regiune minunată a țării.
Din păcate, în toți acești ani, statul, prin reprezentanții locali, nu a investit nici un leu în infrastructura zonei, nici cel puțin în iluminatul public. Ani de zile drumurile au arătat ca un teren minat, plin de gropi, deși în sezon zona era vizitată de zeci de mii de turiști români și străini, creând o imagine nefavorabilă turismului românesc.
Eu, personal, în acești ani, am făcut diverse petiții și sesizări în vederea amenajării drumurilor prin investiții în apă, canal, asfalt, ceea ce ar fi o normalitate într-o țară dezvoltată a secolului 21. De fiecare dată mi s-a răspuns că nu sunt bani și că procedurile sunt greoaie pentru licitații.
Într-un final, anul trecut, în luna februarie 2019, am fost anunțat oficial că în mai 2019 vor demara lucrările de asfaltare a zonei, ca urmare a câștigării licitației publice de către o societate ofertantă, respectiv SC MORANI SRL.
Lucrările au început cu întârziere, respectiv în luna octombrie 2019, printr-o soluție tehnică defectuoasă din punctul meu de vedere, prin decopertarea în adâncime de aproximativ 50-60 cm a balastrului existent din anii ’60, ce avea un grad de compactare foarte mare. Prestatorul a înlocuit cu balastru de râu de suprafață, plin de pământ, necompactat, care nu a făcut decât să blocheze traficul pe aceste străzi, devenind necirculabile.
Nu ar fi fost nici o problemă dacă se ajungea la faza finală a lucrărilor prin compactare și asfaltare a acestor drumuri, dar – spre neșansa noastră și a locuitorilor din zonă – au venit ploile și înghețul și lucrările au fost sistate, urmând a fi reluate în primăvară.
În perioada sărbătorilor de iarnă, drumurile au devenit impracticabile; nu se putea circula decât cu mașini de mare tonaj sau jeep-uri.
În continuarea petiției, aș vrea să vă prezint problemele administrative care au survenit în ultima perioadă, ceea ce a dus la blocarea lucrărilor privind amenajarea și asfaltarea drumurilor prezentate mai sus, dar și a tututor investițiilor din orașul Predeal.
În urma unor probleme interne din Consiliul Local al Primăriei Predeal, majoritatea consilierilor locali și-au dat demisia, nemaiexistand majoritate de jumătate plus unu, pentru a-și alege un viceprimar (primarului ales în 2016 i-a încetat mandatul ca urmare a unei condamnări definitive). Consiliul Local a fost dizolvat prin hotărâre judecatorească, iar conducerea Primăriei este asigurată de către secretarul acesteia, conform art. 147 alin. 1 din OUG 57/2019.
Problema pe care doresc să o prezint este aceea că secretarul Primăriei nu poate efectua plățile facturilor serviciilor prestate de către societățile care au efectuat lucrări la drumurile prezentate mai sus, motiv pentru care antreprenorii au lăsat drumurile nefinalizate.
Situația gravă este că drumurile sunt nepracticabile, astfel cum am prezentat.
Nu este posibil ca dintr-o problemă administrativă creată de înșiși cei care ne-au condus să fie afectate comunități întregi prin nepracticarea acestor drumuri, să fie blocat traficul pentru turiști și, nu în ultimul rând, să fie blocat accesul către unitățile turistice, cele care produc venituri, locuri de muncă și bani la bugetul de stat.
Mai mult decât atât, cei care deținem afaceri în domeniul turismului suntem afectați dă pandemia de COVID-19, iar după relaxarea măsurilor și reînceperea activității ne vom lovi și de aceasta problemă creată de administrația publică locală, prin nedeblocarea fondurilor în vederea finalizării lucrărilor, ceea ce va duce la închiderea efectivă a unităților turistice din alte motive decât cele rezultate din situația de urgență actuală.
În vederea deblocării și rezolvării acestei situatii, propun:
– modificarea și completarea art. 147 alin. 1 din OUG nr. 57/2019, după cum urmează: «Până la constituirea noului Consiliu Local, primarul sau, în absența acestuia, secretarul general al unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale rezolvă problemele curente ale comunei, orașului sau municipiului, asigurând inclusiv continuitatea contractelor de infrastructură, aflate în derulare, cu respectarea competențelor și atribuțiilor ce îi revin, potrivit legii».
În cazul in care nu se vor lua aceste masuri, banii care sunt la dispoziția UAT-ului Predeal prin POR 2014-2020 vor fi pierduți, iar drumurile despre care am făcut vorbire vor rămâne distruse ani de zile, până se vor aloca alte fonduri. Astfel, în loc sa progresăm, vom ajunge ca în Evul Mediu”.
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.