Economic

Autostrăzile Braşovului între promisiuni şi realitate – ce se întâmplă cu A3, A13 şi Braşov – Făgăraş

Iată o sinteză cu principalele proiecte de autostradă în zona judeţului Braşov, precum şi principalele provocări şi blocaje cu care se confruntă acestea.

Proiecte majore, relevante pentru Braşov

Autostrada A3 Ploieşti – Braşov

Acest proiect are o lungă istorie. Traseul ar conecta Ploieşti cu Braşov, pe Valea Prahovei, şi este unul dintre cele mai aşteptate din ţară pentru a se înfăptui.

În februarie 2025, Compania Naţională de Investiţii Rutiere (CNIR) a preluat de la Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) contractul pentru completarea studiului de fezabilitate şi completarea proiectului tehnic pentru acest traseu.

Estimările de cost au variat foarte mult. În unele variante, în urmă cu câţiva ani, costul era de aproximativ 8-9 miliarde de euro/traseu.

Mai nou, ministrul Transporturilor, Ciprian Şerban, a spus la DC News că parteneriatul public-privat reprezintă soluţia pentru deblocarea proiectelor de autostrăzi în România, referindu-se în special la Ploieşti – Braşov. El a precizat că acest proiect, Autostrada Ploieşti – Braşov, atrage investitori din Turcia, Italia, chiar şi SUA.

Provocări principale:

– Costuri foarte ridicate, teren montan dificil care implică tuneluri, viaducte, curbe strânse.

– Întârzieri de studii de fezabilitate: contracte suspendate, revizuite, schimbări de proiectanţi.

– Lipsa unui orizont clar pentru începerea efectivă a construcţiei.

Autostrada A13 Braşov – Bacău

Traseul ar conecta Braşov cu Bacău, traversând Carpaţii, şi adesea este menţionat ca singura autostradă fezabilă a străbate Carpaţii în acea zonă.

Proiectul este în stadiul de studii. De exemplu, pentru partea de studiu de fezabilitate şi proiect tehnic au fost efectuate sondaje geotehnice.

Între timp s-a constatat un regres. Un proiectant a renunţat la contract, motivând că nu poate acoperi costurile studiilor geotehnice.

Provocări principale:

– Traseul traversează munţii, deci teren dificil, cost mare, logistic greu.

– Studiile sunt încă în fază incipientă, iar progresul este mai redus decât s-ar dori.

– Necesită avize de mediu, investigaţii elaborate, etc.

Autostrada Braşov – Făgăraş

Acest traseu are o lungime estimată de circa 50 de kilometri.

Provocări principale:

– Arii protejate / mediu sensibil: documentaţii mai complexe, avize stricte.

– Mai mult în fază de documentaţie decât de execuţie.

Factori generali de provocare pentru zona Braşovului

Geografia: Munţii Carpaţi, curbe, tuneluri, zone greu accesibile – cost ridicat, logistică dificilă.

Finanţare: Estimări mari de cost, presupuneri de bugete care nu sunt întotdeauna disponibile.

Documentaţie şi avize: Studii de fezabilitate care durează, proiectanţi care renunţă, contracte suspendate.

Mediu şi arii protejate: Mai ales în zonele Braşov – Făgăraş şi Braşov – Bacău.

Legătura cu reţeaua existentă / impact local: cum se conectează la oraşul Braşov, infrastructura de acces, noduri rutiere, etc.

– Termene neclare şi amânări repetate.

De ce contează pentru Braşov

Braşovul ar deveni un nod rutier important: mai multe autostrăzi planificate să treacă prin sau în jurul judeţului.

O infrastructură de mare viteză ar sprjini economia locală, turismul (zona Bran, Predeal, Sinaia) şi logistica.

Întârzierea acestor proiecte înseamnă oportunităţi pierdute, trafic greu continuu pe DN-urile existente, blocaje şi ambuteiaje.


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads Whatsapp Channel

Articole asemănătoare

Back to top button