Autostrada Ploiești-BRAȘOV crește ca Făt-Frumos. La costuri
Primele calcule actualizate la nivelul anului 2022 pentru Autostrada Ploiești – Brașov arată un cost uriaș, de aproape 8 miliarde de euro, pentru traseul de aproximativ 120 de kilometri dintre Ploiești și intersecția de la Râșnov, potrivit unor surse din Compania de Drumuri, citate de Economedia. Prima estimare, făcută de fosta CNADNR în 2010, prevedea un cost de numai 1,2 miliarde de euro.
Costul, exorbitant la prima vedere este explicat prin lucrările de artă, pasaje și tuneluri prin munte cu o lungime de aproximativ 35 de kilometri și valoarea terenurilor pe care statul trebuie să le exproprieze.
În prezent, cel mai scump lot de autostradă este pe A1 Sibiu – Pitești, lotul 4 Tigveni – Curtea de Argeș unde lucrează PORR (Austria), un lot cu o lungime de 10 kilometri și un cost contractat de 34 milioane de euro/km, față de valoarea estimată a CNAIR de 40 de milioane euro/km (valorile valabile pentru 2019).
De asemenea, CNAIR a semnat luni, cu Astaldi pentru un cost de aproape 30 de milioane de euro/kilometru, lotul 3 având un singur tunel clasic de 1,7 kilometri și fiind mai ușor de construit decât Lotul 2 (Mapa-Cengiz).
Ultima raportare oficială a CNAIR privind situația proiectului A3 Ploiești – Brașov este din ianuarie 2022, iar site-ul autostrăzii nu a mai fost actualizat.
Așadar, primele calcule care includ prețurile din 2022 arată 66 milioane de euro/kilometru de autostradă între Ploiești și Brașov și 80 de milioane de euro/kilometru, dar la profil de autostradă cu viteză proiectată de 140 km/h.
Tronsoane ca drum expres, varianta mai ieftină
Costurile pot fi semnificativ reduse dacă pe tronsoanele de munte mai mult de o treime din traseu va fi profil apropiat de drum expres, o viteză de 100 km/h și viraje nu atât de largi ca la o autostradă clasică.
Totuși, valori mai actualizate pot fi prezentate doar după ce se alege varianta de traseu pe care CNAIR o va propune spre aprobare Jaspers/Comisiei Europene în cadrul etapei de Analiză Multi Criterială (AMC 1).
Teoretic, autostrada de pe Valea Prahovei va primi finanțare prin POT (Programul Operațional Transporturi), dar, spre deosebire de POIM, unde contribuția UE este de 85%, prin POT România va suporta un procent mult mai mare din costul total. În acest sens, România și-ar dori ca prin POT să construiască Autostrada pe Valea Oltului (parțial), Autostrada Unirii (cu excepția capetelor prin PNRR) și Autostrada pe Valea Prahovei. Poate nu întâmplător, CNAIR are în proiectare pasaje pietonale și rutiere în stațiuni, iar la Ministerul Dezvoltării s-a scos la licitație alternativa pe Valea Doftanei.
Foto: arhivă
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.