Autostrada Comarnic-Brașov. Scurtă cronologie a unei bătăi de joc
Octombrie 2017 – premierul de la acea vreme, Mihai Tudose, anunță că a cerut ajutorul Băncii Mondiale pentru realizarea tronsonului de autostradă Ploiești-Comarnic- Brașov: „De la Banca Mondiala am solicitat ajutor tehnic. Tot ceea ce înseamnă management de proiect să fie la un organism întreg la minte. Ei să fie managerii de proiect. Să le spunem – asta-i țara, ăștia-s banii, noi vrem de aici și până aici”.
Iunie 2018 – Guvernul condus de Viorica Dăncilă anunță că renunță la sprijinul Băncii Mondiale, fără a oferi nici o motivare a deciziei, și că va construi tronsonul de autostradă Comarnic-Brașov prin parteneriat public-privat. Era a patra încercare de acest fel în ultimii 15 ani. Tot în iunie 2018, Executivul decide – în baza unei ordonanțe de urgență pe care o emisese în aprilie și a unei hotărâri de Guvern – ca de pregătirea și atribuirea proiectului să se ocupe… Comisia Națională de Strategie și Prognoză, structură aflată în subordinea Secretariatului General al Guvernului, cu zero experiență în lucrări de infrastructură și cu zero parteneriate public-privat gestionate.
21 iulie 2019 – După un an în care nu s-a întâmplat nimic concret în privința mult-lăudatului parteneriat public-privat, premierul Dăncilă anunță, la Ploiești: „ Am avut solicitări din partea unei societăți chinezo-turce. Eu am luat hotărârea, împreună cu colegii mei, s-o scoatem din parteneriat public-privat, iar în prima ședință de CSAT (Consiliul Suprem de Apărare a Țării – n.m.) această autostradă să devină de importanță națională sau de infrastructură critică, astfel încât să putem să demarăm cât mai repede lucrările la această autostradă”.
30 iulie 2019 – Tronsonul de autostradă Ploiești-Comarnic- Brașov a fost aprobat în CSAT ca proiect de importanță națională, urmând să fie finanțat din fonduri naționale.
26 august – ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, afirmă – în pofida declarației premierului Dăncilă și a deciziei CSAT – că asocierea chinezo-turcă are termen până în 16 septembrie să se decidă dacă semnează parteneriatul public-privat. „Dacă chinezii nu se hotărăsc să semneze contractul și să se apuce să lucreze, atunci vom merge pe varianta spusă de doamna prim-ministru, care este mai rapidă. Săptămâna trecută am avut o discuție cu ei împreună cu dl Ghizdeanu (Ion Ghizdeanu, președintele Comisiei Naționale de Strategie și Prognoză) și cu dl Teodorovici (ministrul de Finanțe) și le-am dat termenul de 16 septembrie să se hotărască”, declara Răzvan Cuc.
16 septembrie – nimic de semnalat în privința deciziei privind autostrada
10 octombrie – Guvernul condus de Viorica Dăncilă a picat prin moțiune de cenzură adoptată de Parlament.
13 octombrie – ministrul demis a Transporturilor, Răzvan Cuc, a susținut, într-o conferință de presă, că „firma respectivă (n.m. – asocierea China Communications Construction Company – Makyol Insaat Sanayi Turizm) împreună cu Comisia Națională de Prognoză au ajuns la un consens și săptămâna viitoare vor livra contractul pentru elaborarea parteneriatului public-privat pentru demararea proiectului Ploiești-Brașov. S-au convenit toți parametrii, tot ce ține de partea economică, de partea tehnică, termenul când va fi implementat”.
26 octombrie – președintele Comisiei Naționale de Prognoză, Ion Ghizdeanu, declară că „negocierea clauzelor contractuale nu s-a încheiat” și că „nu se pot cunoaște detalii din procesul de negociere”.
Va urma. Probabil până la Paștele Cailor…
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.