Autoritățile vor să reintroducă supraacciza la carburanți, din cauza încasărilor scăzute
Autoritățile intenționează să reintroducă, în perioada următoare, supraacciza la carburanți, din cauza încasărilor scăzute înregistrate în ultima vreme, potrivit unui proiect de ordonanță privind modificarea Codului Fiscal, publicat pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice (MFP).
„Pentru menținerea prețurilor produselor petroliere competitive în regiune, se propune revenirea, pentru benzină și motorină, la nivelurile accizelor practicate în anul 2016, respectiv la benzină cu plumb – 3.022,43 lei/tonă, 2.327,27 lei/1.000 de litri, la cea fără plumb – 2.643,39 lei/tonă, 2.035,40 lei/1.000 de litri și la motorină – 2.245,11 lei/tonă, respectiv 1.897,08 lei/1.000 de litri”, arată Ministerul Finanțelor în nota de fundamentare a proiectului de ordonanţă.
Deși în semestrul I al anului 2017 consumul de motorină a crescut față de semestrul I al anului 2016 cu 253,07 milioane litri, iar cel de benzină fără plumb cu 58,854 milioane litri, încasările au scăzut cu 634,348 milioane lei, respectiv 223,661 milioane lei, motivele principale fiind scăderea, de la 1 ianuarie 2017, a nivelului accizelor prevăzut pentru motorină, de la 1.897,08 lei/1000 litri, la 1.518,04 lei/1000 litri, respectiv a nivelului accizelor prevăzut pentru benzina fără plumb de la 2.035,4 lei/1000 litri, la 1.656,36 lei/1000 litri, precum și scăderea cu un punct procentual a taxei pe valoarea adăugată.
Țara noastră are printre cele mai scăzute niveluri ale accizelor, aproape de nivelurile minime prevăzute de legislația Uniunii Europene. „Astfel, România a ajuns în iulie 2017 să înregistreze cel mai mic preț al benzinei Euro-95 din Uniunea Europeană (0,997 euro pe litru cu taxe) și al treilea cel mai mic preț pentru motorină (0,977 euro pe litru cu taxe), după Luxemburg (0,955 euro pe litru) și Bulgaria (0,961 euro/litru)”, subliniază MFP.
Chiar dacă România are cel mai mic preț din Uniunea Europeană al benzinei cu taxe, când vine vorba de prețul benzinei fără taxe aceasta este pe locul 15 în Uniunea Europeană cu un cost al benzinei mult peste țări producătoare de petrol precum Marea Britanie și Olanda, dar și peste țări precum Austria, Polonia, Bulgaria. „Situația este similară și în cazul prețului motorinei fără taxe, România se situează pe locul 17 în Uniunea Europeană ca preț, mult peste țările producătoare de petrol precum Uniunea Europeană și Olanda, dar și peste țări precum Austria, Italia, Polonia, Bulgaria”, precizează MFP.
Totodată, ponderea taxelor în prețurile de piață ale carburanților este mai redusă în prezent în România comparativ cu alte țări din regiune, precum Austria (60% în cazul benzinei și 55% în cazul motorinei), Polonia (57% în cazul benzinei și 54% în cazul motorinei) sau Bulgaria (53% pentru benzină și 51% pentru motorină).
Guvernatorul BNR, Mugur Isărescu, a declarat că intenţia Ministerului Finanţelor de a reintroduce supraacciza la carburanţi „ne va afecta, va împinge inflaţia în sus”.
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.