Autostrada Ploiești-Brașov, din bani europeni? Miniștrii se contrazic
Autostrada Ploiești-Brașov, din bani europeni? Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) a anunțat includerea mult așteptatei artere rutiere între cele finanțate prin Programul Operațional Transport (POT) 2021-2027. „Printre proiectele strategice pe care Programul Transport le aduce se numără autostrada Ploieşti-Comarnic-Braşov”, se arată în comunicatul ministerului condus de Marcel Boloș.
Dar, cu câteva zile în urmă, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu anunța, de asemenea, că a obținut aprobarea Comisiei Europene pentru POT 2021-2027. Finanțarea pentru mari lucrări de infrastructură este de 9,6 miliarde euro, din care 4,6 miliarde euro fonduri nerambursabile, a precizat Grindeanu. Doar că printre marile proiecte enumerate de ministrul Transporturilor nu figureaz Autostrada Ploiești-Brașov. E drept că anunțul fusese făcut pe Facebook, dar mai mulți comentatori au remarcat lipsa.
Conform HotNews, reprezentanții Ministerului Transporturilor au motivat că Ploiești-Brașov este deocamdată în faza de realizare a Studiului de Fezabilitate. Etapă finanțată în cadrul POIM (Programul Operațional Infrastructura Mare), cadrul financiar european care se încheie acum.
Potrivit acestora, odată finalizat SF-ul, va fi luată o decizie despre cum va fi finanțată construcția propriu-zisă.
În comunicatul MIPE, însă, autostrada Ploiești-Comarnic-Brașov apare printre proiectele noi de investiţii. Alocarea ar fi de 1,57 de miliarde de euro. Asta, deși SF-ul nu e gata.
Alocare de 1,57 mld. euro, cost de 9 miliarde
HotNews.ro notează că, în cadrul realizării SF-ului pentru Autostrada Ploiești – Brașov, consultantul a ales un traseu cu soluții tehnice „fantasmagorice” ce au dus estimarea prețului autostrăzii la peste 9 miliarde de euro. Printre altele, sunt prea multe tuneluri, inclusiv în zona de câmpie. Proiectantul prevede un tunel de aproape 14 km la Câmpina, unde relieful e deschis și permisibil, ba chiar și un tunel de aproape 3 km în câmpie pe centura Ploieștiului. În plus, alte zeci de kilometri de autostradă ar urma să fie construiți pe poduri și viaducte. Ca urmare, a fost poreclită „autostrada-metrou”.
Astfel, în loc de 60, Autostrada de la Ploiești la Brașov ar urma să aibă 105 kilometri. Și să coste 9,118 miliarde de euro fără TVA pentru construcții și montaj. Adică un preț mediu de 87 milioane de euro pe kilometru, potrivit ultimelor calcule consultate de HotNews.ro.
Studiul de Fezabilitate trebuie finalizat în 30 de luni, până în septembrie 2023, dar până acum nu s-a trecut de prima etapă.
CNAIR a transmis că cifrele și variantele de traseu nu sunt finale, sunt într-o etapă de lucru și se pot schimba, dar că autostrada de pe Valea Prahovei „se prefigurează a fi cel mai dificil tehnic proiect din România, chiar dacă sunt doar 60 de kilometri”.
Ministrul Grindeanu spune că nu acceptă un cost atât de ridicat.
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.
cate studii de fezabilitate ati facut pana acum, mai imbecililor ?