Expres

BRAȘOV. Autobuz cu hidrogen pe traseele RATBV

  • autobuz-hidrogen1_292261.jpeg
  • autobuz-hidrogen2_292262.jpeg
  • autobuz-hidrogen3_292263.jpeg
  • autobuz-hidrogen5_292264.jpeg
  • autobuz-hidrogen4_292265.jpeg
 

Pe străzile Brașovului circulă zilele acestea un autobuz alimentat cu hidrogen. Vehiculul produs în Cehia de compania Solaris (cu care municipalitatea are contract pentru furnizarea a 51 de troleibuze, din care 26 circulă deja în oraș) este testat de RATBV până vineri, cu scopul de-a vedea dacă e o opțiune viabilă.

,,Autobuzul cu hidrogen reprezintă o tehnologie de ultimă oră. Este un vehicul sută la sută ecologic, verde. Propulsia este electrică. Are ca avantaje, față de autobuzele cu acumulatori, faptul că nu necesită o infrastructură – acea capacitate mare de energie care este necesară pentru mai multe vehicule, megawați et.,  încărcarea se face foarte rapid, în 5-10 minute, pe parcursul iernii nu le scade autonomia, care este de minim 350 de kilometri, și circulă sută la sută ecologic, hidrogenul putându-se obține din surse regenerabile. Autobuzul cu hidrogen este un vehicul electric, cu diferența că în loc să își ia energia din acumulatori, aceasta vine de la pila de combustie care funcționează cu hidrogen. Acest vehicul are două motoare în roți, 2x 125 de kilowați. Ca și configurare, ca număr de locuri, în funcție de solicitări, pot să aibă mai puține locuri pe scaune, implicit mai multe în picioare, sau invers. Poate să ajungă la 105 locuri în total, dintre care între 20 și ceva de locuri până la 30 și ceva pe scaune, diferența fiind în picioare. Acesta este un autobuz demo. În momentul ăsta suntem primii care am adus în România un astfel de autobuz cu hidrogen, pe care îl testăm în țară. Am fost în Cluj, suntem acum la Brașov și facem un turneu prin toată țara, în toate orașele mari, inclusiv București, Iași, Constanța, Craiova. Un astfel de autobuz costă în jur de 700 de mii de euro. Prețul diferă în funcție de numărul anilor de garanție solicitați, întreținere, gratuită sau nu, pe toată perioada respectivă”, a explicat Ovidiu Borcea, reprezentantul companiei Solaris în România.

Vehicul ecologic, dar mai scump

Acest tip de autobuz este unul ecologic și folosește hidrogenul pentru a produce energia electrică necesară funcționării celor două motoare (câte unul pentru fiecare roată din spate). De asemenea, căldura rezultată în urma producerii energiei electrice este folosită iarna pentru încălzirea vehiculului. Diferența dintre autobuzul electric și cel pe hidrogen rezultă din modul de alimentare a celor două tipuri de vehicule. În cazul autobuzului electric, alimentarea motorului se face prin intermediul unor baterii, care se încarcă în stațiile de încărcare montate în garajele operatorului de transport și prin intermediul pantografelor, montate la capetele de linii. Durata pentru încărcarea completă a unui autobuz electric este de 7-8 ore. În cazul autobuzului cu hidrogen, motorul electric este încărcat prin intermediul unui acumulator, mult mai mic decât cel de la autobuzele electrice, alimentat permanent prin intermediul unei pile de hidrogen, care produce curent printr-un proces chimic ce are la bază hidrogenul comprimat, în butelii, și oxigenul din atmosferă, pe care îl transformă în curent și apă. Combustibilul (hidrogenul) este stocat în niște rezervoare, la o presiune de 350 de bari.
Dacă un autobuz alimentat cu hidrogen costă 700.000 de euro, unul electric, pe baterii costă cu aproximativ 100.000 de euro mai puțin. „Operarea în sine a unui autobuz pe hidrogen nu diferă foarte mult ca și costuri față de o mașină Diesel. Diferența este că autobuzul pe hidrogen este ecologic. Astăzi, avem, în circulație sau contractate, 133 de vehicule electrice în Brașov și ne orientăm să scădem cât mai mult, alături de Primăria Brașov, amprenta de carbon din municipiu, încercând să ajungem să operăm o flotă confortabilă de 180 de vehicule în viitor. Obiectivul Municipalității pentru transportul în comun este ca acesta să fie confortabil, rapid și predictibil și depunem toate eforturile, alături de Primărie, să atingem această țintă”, a declarat directorul RATBV, Marian Geman.

Studiu de oportunitate

Autobuzul va fi prezentat și profesorilor și studenților de la Universitatea Transilvania, astfel încât aceștia să se familiarizeze cu vehiculele alimentate cu hidrogen.
În această perioadă, Asociația Metropolitană pentru Dezvoltare Durabilă a Transportului Public Brașov, Primăria Brașov și RATBV lucrează la un studiu de oportunitate privind achiziția de mijloace de transport public ecologic. Acest studiu analizează două scenarii alternative, respectiv utilizarea autobuzelor electrice cu acumulatori versus utilizarea autobuzelor electrice dotate cu pile de hidrogen. Studiul analizează cele două opțiuni tehnologice, împreună cu aspecte ce descriu operaționalitatea și sustenabilitatea celor două scenarii. Aducerea la Brașov a acestui autobuz permite clarificarea unor aspecte ce țin de latura operațională a acestui tip de vehicul, respectiv infrastructura adiacentă de alimentare cu hidrogen, operațiuni de mentenanță, elemente specifice ce țin de funcționarea autobuzului etc. Pe baza datelor colectate, studiul de oportunitate va putea fi pus la dispoziția publicului, pentru consultare, în luna noiembrie.
„Liniile de finanțare pe fonduri europene, atât prin PNRR, cât și prin Programele Operaționale Regionale, par să aibă în plan, în perspectivă, finanțări pentru astfel de autobuze pe hidrogen, ceea ce va face din Brașov cu adevărat Capitala Verde a României, mai ales că este mijlocul de transport cel mai ecologic. Urmează definitivarea studiului de oportunitate, apoi identificarea liniilor de finanțare pentru achiziția acestui tip de autobuze, pe hidrogen”, a declarat viceprimarul Flavia Boghiu.

 


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads Whatsapp Channel

Articole asemănătoare

0 0 voturi
Evaluarea articolului
Abonaţi-vă
Anunțați despre
0 Comentarii
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Păreri in linie
Vezi toate comentariile
Back to top button