Politic

BRAȘOV. USR PLUS vrea referendum local pentru demiterea unui primar din județ

 

„Prin acţiunile sale, primarul în funcție, aflat la al cincilea mandat, dovedeşte o lipsă totală de interes faţă de principii de bază pe care un primar ales ar trebui să le urmeze în exercitarea funcţiei, precum cunoaşterea şi respectarea legilor, preocuparea pentru interesele, nevoile și drepturile cetățenilor, pentru dezvoltarea și modernizarea comunei, urmărirea binelui comun prin creşterea nivelului de trai și a calităţii vieții cetățenilor”.

Acestea sunt argumentele pentru care grupul consilierilor USR PLUS din Consiliul Local Dumbrăviţa a inițiat demersurile pentru organizarea unui referendum local în vederea demiterii primarului în funcție. Popa Zachiu. Prima etapă este cea a strângerii semnăturilor de susținere din partea cetățenilor. Sunt necesare semnăturile a cel puțin 25% dintre cetățenii cu drept de vot înscriși în Registrul electoral cu domiciliul sau reședința în comuna Dumbrăvița, adică aproximativ 1.025 de semnături.

Grupul consilierilor USR PLUS din Consiliul Local Dumbrăviţa este format din: Costescu Anisia Georgiana, Strîmtu Viorel și Macavei Ştefan Mihai.
Printre motivele pentru care consilierii locali USR PLUS propun cetăţenilor demiterea primarului comunei Dumbrăviţa sunt următoarele:
1) Primarul în funcție refuză punerea în aplicare a legii fondului funciar. De 17 ani, procentajul celor ce şi-au primit titlurile de proprietate și au fost puși în posesie este sub 20%. Propunerea de buget din 2021 vine, din nou, fără alocarea fondurilor necesare cadastrării, ceea ce arată că, nici în acest mandat, eliberarea titlurilor de proprietate nu se află pe agenda administraţiei locale.
În lipsa punerii în posesie, oamenii nu pot realiza tranzacții cu terenurile lor şi nu pot face investiții pentru a valorifica aceste terenuri. Mai mult, împotriva Primăriei există nenumărate acţiuni în instanţă pentru punerea în posesie, care generează cheltuieli de judecată suportate din bugetul local, adică din banii cetăţenilor.
2) Conform Legii nr. 176/2010 privind integritatea în exercitarea funcțiilor și demnităților publice, timp de cel puțin doi ani, primarul în funcție s-a aflat în stare de incompatibilitate, ocupând funcția de membru în Consiliul de Administrație al Grădiniței din Dumbrăvița, consiliu din care face parte și cumnata lui, lucru interzis prin legea menţionată. Consilierii USR PLUS din Consiliul Local Dumbrăviţa au transmis o sesizare în acest sens către Agenția Națională de Integritate, precum şi către Instituția Prefectului Judeţului Brașov.
3) Diferite lucrări de investiții au fost atribuite direct firmelor de casă, care au intrat, una după alta, în faliment, lăsând nefinalizată construcția vestiarelor şi bazinului de apă de la Vlădeni, lucrarea de cadastrare și altele, aducând astfel bugetului local prejudicii de sute de mii de euro.
4) Lucrările la rețeaua de canalizare și apă, precum și la stația de epurare, sunt întârziate luni de zile din cauză că Primăria nu a înaintat, de mai bine de un an, documentaţia necesară eliberării avizelor pentru continuarea lucrărilor. Ani de zile nu s-au luat niciun fel de măsuri și nu s-a realizat nicio investiție pentru remedierea problemelor apărute la rețeaua de apă, astfel încât nu s-a putut asigura cantitatea de apă necesară populaţiei.
Mai mult decât atât, în urma lucrărilor efectuate la reţeaua de apă şi canalizare, firma contractată de Primărie nu a făcut reparaţiile necesare, conform contractului, străzile au rămas pline de gropi, iar cetăţenii au suportat, din nou, consecinţele: pe de-o parte, au plătit din buzunarul lor reparaţiile pentru autoturismele avariate, iar pe de altă parte, lucrările au fost efectuate, în final, din bugetul local.
6) Conducerea primăriei nu aplică legislația cu privire la gestionarea deșeurilor și nu ia măsuri pentru ca firma de salubritate să își îndeplinească obligațiile contractuale, precum colectarea și transportul separat al deșeurilor municipale, curățenia și întreținerea străzilor, deszăpezirea, etc. Singurul lucru pe care îl colectează această firma este taxa, iar colectarea deșeurilor se face cu mașina, angajații și combustibilul Primăriei Dumbrăvița. Începând din noiembrie 2020, în fiecare ședință de Consiliu Local, consilierii USR PLUS îi solicită Primarului să rezilieze contractul și să organizeze o nouă licitație pentru contractarea unui alt agent de salubritate, dar fără niciun rezultat.
7) Nici siguranța cetățenilor nu este o prioritate pentru Primarul în funcție. Un grup local de bătăuși terorizează în mod constant o parte dintre cetățeni, ocupă abuziv spațiul public și consumă alcool, fără a fi luate niciun fel de măsuri. În schimb, Poliția Locală veghează la siguranța Primăriei, în loc să meargă în teren și să își îndeplinească atribuțiile ce îi revin prin lege.
8) Deşi se află la al cincilea mandat, Primarul nu asigură transparența actului decizional și nu răspunde la solicitările cetățenilor, ceea ce înseamnă încălcarea mai multor legi: Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informaţiile de interes public, Legea nr. 52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică, Legea nr. 215/2001 privind administrația publică locală.
10) Primarul continuă să propună Consiliului Local proiecte de hotărâre care nu respectă cadrul legal. Un exemplu recent este propunerea de actualizare a Planului Urbanistic General cu scopul de a extinde intravilanul localității. Propunerea încalcă prevederile legale, fapt confirmat și de către direcția Arhitect Șef din cadrul Consiliului Judeţean Braşov, prin răspunsul formulat la sesizarea transmisă de către grupul consilierilor locali USR PLUS.
După strângerea semnăturilor necesare, solicitarea de referendum va fi transmisă către Instituţia Prefectului – Județul Brașov.

„Oamenii s-au săturat și ne-au cerut ajutorul. După ce am fost în audiență la diverse instituții, am ajuns la concluzia că singura șansă a comunității este aceea de a ne organiza pentru un referendum local. Cetăţenii care susţin demersul nostru şi îşi doresc ca referendumul pentru demiterea primarului să aibă loc cât mai curând, sunt invitaţi să semneze şi să mai adune semnături de la familie şi prieteni. Toate informaţiile necesare se găsesc pe pagina de FB a filialei USR Dumbrăviţa”, afirmă Viorel Strîmtu, consilier USR PLUS în Consiliul Local Dumbrăviţa.

Prevederi legale cu privire la organizarea unui Referendum local, conform OUG 57/2019 privind Codul Administrativ

Primarul poate fi demis prin referendum local, organizat în condițiile legii.
Referendumul se organizează ca urmare a cererii adresate în acest sens Prefectului, de cel puțin 25% din numărul cetățenilor cu drept de vot înscriși în Registrul electoral cu domiciliul sau reședința în unitatea administrativ-teritorială respectivă. Adică, avem de strâns 1025 de semnături.
Cererea cuprinde motivele ce au stat la baza acesteia, numele și prenumele, data și locul nașterii, seria și numărul buletinului sau cărții de identitate și semnătura olografă ale fiecărui cetățean care a solicitat organizarea referendumului.
Semnăturile, împreună cu cererea de motivare, sunt înaintate Prefectului care, după validarea semnăturilor, stabilește referendumul.
Referendumul local este organizat de către o Comisie numită prin ordin al Prefectului, compusă dintr-un reprezentant al Prefectului, câte un reprezentant al Primarului, al Consiliului Local și al Consiliului Județean și un judecător de la Judecătoria în a cărei rază teritorială se află unitatea administrativ-teritorială în cauză. Secretariatul comisiei este asigurat de Instituția Prefectului.
Referendumul local este valabil dacă s-au prezentat la urne cel puțin 30% din numărul total al locuitorilor cu drept de vot înscriși în Registrul electoral cu domiciliul sau reședința în unitatea administrativ-teritorială. Activitatea primarului  încetează înainte de termen dacă s-au pronunțat în acest sens cel puțin jumătate plus unu din numărul total al voturilor valabil exprimate, iar rezultatul referendumului a fost validat în condițiile legii.
Dacă referendumul este validat, se vor organiza noi alegeri locale pentru alegerea Primarului.
Data organizării alegerilor pentru funcția de Primar se stabilește de către Guvern, la propunerea autorităților cu atribuții în organizarea alegerilor, pe baza solicitării Prefectului. Acestea se organizează în termen de maximum 90 de zile de la expirarea termenului prevăzut la alin. (9) sau de la data pronunțării Ordinul Prefectului cu privire la validarea referendumului.


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads Whatsapp Channel

Articole asemănătoare

0 0 voturi
Evaluarea articolului
Abonaţi-vă
Anunțați despre
0 Comentarii
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Păreri in linie
Vezi toate comentariile
Back to top button