Expres

BRAȘOV. Medicii de familie fac și „ture de noapte” din cauza cardului de sănătate

 

Criza fără precedent a Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate (PIAS) a paralizat activitatea medicilor de familie din întreaga ţară. La mai bine o lună de când cardul de sănătate nu funcționează, reprezentanţii Casei Casa Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS) anunţă că lucrările pentru remedierea sistemului informatic sunt încă în desfăşurare, iar în zilele următoare vor fi identificate toate cauzele care au dus la blocarea sistemului, cerând scuze pacienţilor şi furnizorilor de servicii medicale pentru problemele create.

Conform unui comunicat al CNAS transmis presei, până când specialiştii nu vor rezolva integral problemele sistemului informatic, pentru a evita situaţiile în care furnizorii de servicii medicale se află în imposibilitate de a transmite serviciile medicale efectuate pentru a fi validate şi plătite, nu va fi declarată încetarea stării de indisponibilitate şi vor rămâne în vigoare derogările la termenele de raportare a serviciilor medicale.

În prezent, mare parte a acestor probleme a fost remediată, urmând să fie identificate toate cauzele care au dus la blocarea sistemului, astfel încât să poată fi evitate în viitor problemele de funcționare ale PIAS. Începând din data de 1 august 2019, echipa mixtă monitorizează funcționarea sistemului și intervine pentru rezolvarea punctuală a problemelor depistate. Până când specialiștii nu vor rezolva integral problemele sistemului informatic, pentru a evita situațiile în care furnizorii de servicii medicale se află în imposibilitate de a transmite serviciile medicale efectuate pentru a fi validate și plătite, nu va fi declarată încetarea stării de indisponibilitate și vor rămâne în vigoare derogările la termenele de raportare a serviciilor medicale”, se arăta joi într-un comunicat de presă al CNAS, instituția care răspunde de funcționarea sistemului.

Ulterior, s-a revenit cu altă completare: „Funcționarea Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate (PIAS) va fi întreruptă programat începând cu data de 2.08.2019, orele 23.00, până în data de 3.08.2019, orele 7.00, pentru efectuarea de verificări tehnice“.

„Cabinetul nu poate funcționa fără banii de la CAS”

În județul Brașov sunt peste 300 de  medici de familie a căror activitate este afectată de sincopele din sistem. Ei spun că se trezesc noaptea pentru a valida documentele de peste zi şi fac eforturi mari să nu fie afectaţi pacienţii.

„Noi mai facem o tură suplimentară, ca să putem să ne validăm serviciile, în momentul în care se prinde conexiunea cu SIUI-ul. De obicei, stăm noaptea şi le transmitem către CAS, ceea ce nu este normal. Cei sacrificaţi suntem noi, personalul medical”, a spus un medic de familie.

O altă problemă cu care se confruntă medicii din cauza crizei din sistem este raportarea serviciilor efectuate. Dacă acestea nu sunt raportate, nu pot fi nici facturate.

„Acum trebuie să facem raportările pentru toată activitatea din luna iulie. Se întâmplă însă ca, chiar dacă reuşim, Casa să nu poată să facă deconturile ca să spună ce sumă facturăm. Am încercat o negociere la nivel naţional, ca să ne dea totuşi o medie a ultimelor trei facturi, pentru că nu putem exista fără plată. Noi suntem segmentul care nu avem cum să ne acoperim cheltuielile decât cu banii de la Casa de Asigurări. Nu facem alte servicii decât ce este în contract cu Casa”, a adăugat acesta.

Probleme și cu asigurații fără card emis

Probleme apar şi în cazul persoanelor asigurate cărora nu le-a fost emis cardul de sănătate, deşi ar trebui să beneficieze de el.

„În cazul acestora, noi putem acorda serviciul medical, dar numai dacă reuşim să scoatem de la CAS o hârtie în ziua respectivă în care să vină mesajul că pacientul nu are card emis. Această hârtie ne rămâne ca dovadă, dar este imposibil de scos pentru că nu merge sistemul informatic şi automat nu putem să acordăm serviciul pentru că, în lipsa hârtiei, trebuie să plătesc tot. Am copii care au făcut 18 ani şi acum au 21 de ani şi nu au primit cardul. Trebuie făcut ceva ca acest sistem să meargă pentru că nu e vorba de un cabinet sau că nu ştim noi să îl folosim”, afirmă medicul.

Sistemul Cardului Naţional de Asigurări Sociale de Sănătate (CEAS) a costat peste 87,6 milioane de lei fără TVA.

Nefuncțional din 1 iulie

CNAS precizează că pentru luna iunie 2019 toţi furnizorii de servicii medicale aflaţi în relaţii contractuale cu casele de asigurări de sănătate au primit contravaloarea serviciilor efectuate, urmând ca în perioada următoare să se efectueze regularizări. Perioada de raportare a serviciilor medicale efectuate în luna iulie este 1-10 august, iar plata acestora va fi efectuată începând cu data de 25 august, conform clauzelor contractuale. Totodată, CNAS menţionează că joi, 1 august, până la ora 18.20, în prima zi de raportare a serviciilor medicale efectuate pe luna iulie, la nivel naţional au fost încărcate online în sistem 10.111 raportări, faţă de 2.483 raportări încărcate pe toată perioada lunii iulie 2019. De asemenea, CNAS informează că procedurile de achiziţie a mentenanţei necesare pentru toate componentele PIAS sunt în curs de elaborare, urmând să fie postate în Sistemul de Achiziţii Publice SEAP în scurt timp.

Reamintim că sistemul cardului de sănătate e nefuncţional de la 1 iulie, dar unele componente, cum ar fi serviciile de îngrijiri la domiciliu, încă din iunie. De altfel, de 4 ani de când a devenit obligatoriu, sistemul cardului național de sănătate a funcționat mereu cu sincope și cu erori.


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads Whatsapp Channel

Articole asemănătoare

0 0 voturi
Evaluarea articolului
Abonaţi-vă
Anunțați despre
0 Comentarii
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Păreri in linie
Vezi toate comentariile
Back to top button