Sănătate

BRAȘOV. Managerul Spitalului de Psihiatrie și Neurologie reclamă calitatea hranei distribuită pacienților de firma de catering

  • IMG-20190802-WA0001_270785.jpg
  • IMG-20190802-WA0003_270784.jpg
  • IMG-20190802-WA0002_270782.jpg
  • bagiu.jpg
 

A ajuns cutumă în România ca mâncarea de spital să fie proastă de fel, deși ar fi normal contrariul, având în vedere că hrana preparată în cantități mari este, de regulă, mai gustoasă. Dar situația devine și mai revoltătoare când mâncarea oferită oamenilor bolnavi conține și obiecte rezultate în urma unei proaste manipulări. 

Exact acest aspect îl reclamă managerul interimar al Spitalului de Psihiatrie și Neurologie, dr. Florin Bîgiu, care acuză firma de catering, colaborator de câțiva ani pentru livrarea hranei către majoritatea spitalelor din Brașov, de neglijență în manipularea hranei. 

În urma numeroaselor nemulțumiri exprimate de pacienții unității spitalicești pe care o conduce, dr. Bîgiu a început să adune sesizări scrise din partea acestora, încercând să atragă atenția firmei de catering că serviciile nu îi sunt întotdeauna conforme. Dar s-a lovit mereu de aceeași atitudine de negare, după cum ne-a spus managerul. Nici asupra firmei de pază lucrurile nu stau mai bine, potrivit sursei citate. Pentru ambele servicii, oferite din exterior, se scot de la bugetul local circa un milion de euro anual, bani deloc puțini, în schimbul cărora sunt așteptate servicii de calitate, după cum a precizat dr. Bîgiu.  

„Am găsit în mâncarea adusă pentru pacienți plicuri cu ceai, fragmente de mănuși folosite la prepararea hranei, recent chiar o mănușă întreagă care plutea în oala cu tocăniță, dop de chiuvetă în oala cu ciorbă. Au fost cazuri în care pacienții s-au plâns că nu pot mânca ceea ce li s-a pus în farfurie din cauza mirosului de alimente alterate. De pe secția de terapie acuți, unde sunt și pacienți cu accident vascular, am primit sesizări de la nutriționist că mâncarea care ar trebui administrată prin sondă conține bucăți mari de legume, deși firma s-a angajat, prin contract, să le paseze, pe lângă faptul că mai și lipseau porții uneori. Pe de altă parte, am sesizat și faptul că s-a livrat hrană către Spitalul de Psihiatrie și Neorulogie în recipiente etichetate pentru alte unități spitalicești, deși regulamentul este clar în acest sens. Spre exemplu, s-a primit un preparat din spanac într-un recipient destinat staționarului Mârzescu, vas pe care scria ‘ceai’. De asemenea, nu întotdeauna recipientele sunt curate și ambalate corespunzător. Din păcate, nu putem identifica întotdeauna toate aceste nereguli la momentul preluării hranei, pentru a le trece în procesul-verbal de predare-primire, iar faptul că sesizăm firma după trei-patru zile asupra aspectelor semnalate sunt primite cu neîncredere, iar răspunsurile le primim prin biroul de avocatură al firmei respective”, a precizat managerul spitalului.

Situația este prezentată acum de noul manager interimar al spitalului de „Neuro”, dr. Florin Bîgiu, însă există și notificări cu privire la servicii inadecvate furnizate de către firma de catering, semnate și de fostul manager, dr. Alexandru Grigoriu. Exemplu, dopul de chiuvetă găsit în luna martie în vasul cu ciorbă pentru secția Neurologie I. 

 

Firma de catering răspunde

Pentru o corectă informare, prezentăm și punctul de vedere al reprezentanților firmei de catering, exprimat în scris la sesizările trimise de conducerea spitalului.

Astfel, cu privire la adresa din 23 iulie, prin care firma a fost atenționată că în recipientul de ciorbă, livrat cu o zi înainte pentru masa de prânz a bolnavilor din Spitalul de Psihiatrie și Neurologie, a fost găsit un pliculeț de ceai, iar recipentele erau murdare și etichetate cu destinația către alte spitale, reprezentanții firmei și-au recunoscut doar parțial greșeala, în sensul etichetării, cu promisiunea că vor lua măsuri în acest sens. 

„Referitor la afirmația că în recipientul cu ciorbă a fost găsit un pliculeț de ceai, vă aducem la cunoștnță că este exclus (…) din vina societății noastre. La momentul recepției hranei de către autoritatea contractantă nu s-au consemnat în Procesul verbal de predare-primire dejun (din data de 22 iuie – n.r.), mențiuni privind acest aspect, privind aspectul cantitativ sau aspectul calitativ al hranei. (…) Pe viitor vă solicităm o monitorizare mai atentă de către reprezentanții desemnați de autoritatea contractantă ca de la momentul preluării hranei, pe timpul distribuției pe secții și până la momentul servirii pacienților, răspunderea este exclusivă a spitalului (beneficiarului), iar răspunderea societății noastre (prestatorul) fiind până în momentul predării-primirii produsului (…) Referitor la afirmația că recipientele erau murdare, vă aducem la cunoștință că recipientele nu erau murdare, acestea trecând printr-o procedură complexă de spălare și igienizare, fiind folosită o mașină de spălat vase (…) profesională și de mare capacitate, fiind verificate înaintea livrării”, este specificat în răspunsul trimis spitalului de către firma de catering în cauză. 

Printr-o altă adresă, reprezentanții firmei răspund și acuzației potrivit căreia 33 de porții de musaca de paste și carne, livrate către staționarul Zărnești în data de 8 iunie, ar fi fost alterate, iar trei zile mai târziu, recipientele nu ar fi fost închise ermetic: 

„Privitor la situația din data de 8.06.2019 dorim să precizăm că au fost pregătite și livrate pentru pacienții din 3 spitale diferite din Brașov un număr total de 430 de porții de musaca de paste cu carne și nu au existat alte sesizări cu privire la calitatea hranei. Din numărul total de porții, pentru Spitalul Clinic de Psihiatrie și Neurologie Brașov au fost livrate un număr de 320 de porții, din care la Secția Zărnești 116 porții în trei recipiente. Întreaga cantitate de hrană a fost pregătită din aceeași materie primă și livrată în aceleași condiții. Întrucât nu ne-ați informat imediat despre situația expusă de dumneavoastră, ci abia la data de 12.06.2019, este tardiv să efectuăm verificări privind conformitatea produselor respective, fapt pentru care nu ni se poate atribui vreo culpă, mai ales că în procesul-verbal întocmit în data de 8.06.2029 nu s-a consemnat nici un fel de obiecțiuni privind calitatea produselor. Astfel, din punctul nostru de vedere, produsele livrate au fost conforme. În ceea ce privește faptul că recipientele cu hrană pentru masa de prânz, din data de 11.06.2019, nu se închideau ermetic, vă comunicăm că angajații angrenați în procesul de producție la Departamentul Catering au fost reinstruiți pentru a manifesta o mai mare atenție în procesul de etanșeizare a recipienților, în sensul verificării cu mai multă vigilență a garniturilor acestora”. 

 

Propunere: renunțarea la serviciul de catering  

Dr. Florin Bâgiu ne-a spus că s-a confruntat cu relații contractuale vicioase și în ceea ce privește alte servicii, precum cel de pază sau de întreținerea și reparația aparaturii medicale, pe care a reușit să le gestioneze, totuși, parțial. 

„Întreb, ce poate face un manager, ordonator de credite, în astfel de situații, când banul public nu este cheltuit cum trebuie și nu poți obține calitate dintr-o sumă mare de bani? La unele probleme am găsit rezolvare, la altele nu. De exemplu, a fost un caz în care firma din București, care asigura întreținerea pentru aparatul de radiologie și cu care exista un contract, nu a trimis pe nimeni să repare aparatul care era stricat de patru zile, pentru că toți angajații erau în concediu. Așa că am găsit o firmă din Brașov care a venit în aceeași zi și a reparat aparatul atât de necesar spitalului. Eu știu că o dată ce ți-ai asumat un contract, acesta trebuie respectat”, a opinat managerul.

Pentru a scăpa de problemele la nivelul livrării hranei pentru pacienți, dr. Bîgiu consideră că ar trebui luată în considerare varianta de „reinternalizare”, în sensul că ar putea fi reamenajată bucătăria proprie a spitalului. 

„Nu vrem să înlăturăm nici o firmă, putem lucra cu oricare, nu avem preferințe, dar în opinia mea cel mai bun lucru ar fi să reinternalizăm acest serviciu. Avem o responsabiltiate față de pacienții noștri, în număr de 680. Am identificat niște spații potrivite, am cerut și suportul Consiliului Județean Brașov într-un plan de investiții, iar răspunsul este pozitiv. Deși sună economic retrograd, credem că aceasta este cea mai bună soluție, ca să nu mai punem calitatea hranei la îndoială. Pacienții noștri, care nu mai au multe bucurii, merită cel puțin să fie hrăniți corespunzător. La Maternitatea Brașov și la Spitalul de Copii, care au bucătării proprii, nu am auzit să fie reclamații”, a declarat managerul spitalului.  


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads Whatsapp Channel

Articole asemănătoare

0 0 voturi
Evaluarea articolului
Abonaţi-vă
Anunțați despre
0 Comentarii
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Păreri in linie
Vezi toate comentariile
Back to top button