Educaţie

BAC 2019. Cum se punctează răspunsurile corecte la română – real și tehnologic

 

Citiți și:

BAC 2019. Subiectele la română – real și tehnologic. Mai ușoare decât cele de la simulare

Ministerul Educației Naționale    Centrul Național de Evaluare si Examinare
Probă scrisă – Limba si literatura română Varianta 8

BAREM DE EVALUARE SI DE NOTARE
Varianta 8
Filiera teoretică – Profilul real; Filiera tehnologică
Filiera vocațională – Toate profilurile (cu excepia profilului pedagogic)
• Se punctează orice formulare/modalitate de rezolvare corectă a cerințelor.
• Nu se acordă fracțiuni de punct. Nu se acordă punctaje intermediare, altele decât cele precizate explicit în barem.
• Se acordă zece puncte din oficiu. Nota finală se calculează prin împărțirea la zece a punctajului total obținut pentru lucrare.
SUBIECTUL I (50 de puncte)
A. (30 de puncte)
1. indicarea sensului din text al secvenței date (de exemplu: Secvența are sensul de a avea mult de lucru, a avea dificultă/i.) – 4 puncte; formularea răspunsului în enunț – 1 punct; corectitudinea exprimării, ortografie și punctuație – 1 punct 6 puncte
2. menționarea perioadei în care a fost scris romanul Ion (de exemplu: Romanul Ion a fost scris timp de unsprezece ani.) – 4 puncte; formularea răspunsului în enunț – 1 punct; corectitudinea exprimării, ortografie și punctuație – 1 punct 6 puncte
3. precizarea unui motiv pentru care fata începe să plângă (de exemplu: fata consideră că un an de așteptare este prea mult etc.) – 2 puncte; justificarea răspunsului cu o secvență relevantă din text (de exemplu: Dar uite, i se mai cere un an. Ca și când ar fi nimica toată un an! etc.) – 2 puncte; formularea
răspunsului în enunț – 1 punct; corectitudinea exprimării, ortografie și punctuație – 1 punct 6 puncte
4. explicarea atitudinii manifestate de Liviu Rebreanu față de tânăra Cella Serghi (de exemplu: inițial, Liviu Rebreanu este sever, autoritar, ulterior, dovedește empatie, atitudine încurajatoare etc.): explicare nuanțată – 4 puncte; încercare de explicare – 2 puncte; formularea răspunsului în enunț – 1 punct;
corectitudinea exprimării, ortografie și punctuație – 1 punct 6 puncte
5. prezentarea unei trăsături a tinerei scriitoare, asa cum reiese din textul dat (de exemplu: sensibilitate, emotivitate, nerăbdare, talent etc.): numirea trăsăturii – 1 punct; prezentare adecvată și nuanțată – 3 puncte; abordare schematică, ezitantă, simpla raportare la text – 2 puncte; încercare de
prezentare – 1 punct 4 puncte
– respectarea precizării privind numărul de cuvinte – 1 punct; corectitudinea exprimării, ortografie și punctuație – 1 punct 2 puncte
B. (20 de puncte)
‒ formularea unei opinii față de problematica pusă în discuție 1 punct
– câte 2 puncte pentru enunarea oricăror două argumente adecvate opiniei formulate: enunțare clară, în concordanță cu opinia formulată – 2 p.; încercare de enunțare – 1 p. 2 x 2 puncte = 4 puncte
‒ câte 2 puncte pentru dezvoltarea corespunzătoare a fiecăruia dintre cele două argumente enunțate: dezvoltare clară, nuanată – 2 p.; încercare de dezvoltare, schematism – 1 p. 2 x 2 puncte = 4 puncte
‒ raportarea la text în dezvoltarea oricărui argument – 3 p.; raportarea la experiența personală sau culturală în dezvoltarea oricărui argument – 1 p. 3 puncte + 1 punct = 4 puncte
‒ formularea unei concluzii pertinente 1 punct
‒ utilizarea corectă a conectorilor în argumentare: utilizare adecvată – 2 p.; utilizare parțial adecvată – 1 p. 2 puncte
‒ respectarea normelor limbii literare (0–1 greseli lexicale sau morfo-sintactice – 1 p.; 2 sau mai multe greșeli – 0 p.) 2 puncte
‒ respectarea normelor de ortografie si de punctuație (0–1 greșeli ortografice sau de punctuație – 1 p.; 2 sau mai multe greșeli – 0 p.) 1 punct
‒ așezarea în pagină, lizibilitatea 1 punct
În vederea acordării punctajului pentru redactare, textul trebuie să aibă minimum 150 de cuvinte si să dezvolte subiectul propus.
SUBIECTUL al II-lea (10 puncte)
Prezentarea rolului notațiilor autorului în fragmentul dat (de exemplu: oferă informații despre decor, context spațio-temporal, mișcare scenică, personaje etc.) 6 puncte
• prezentare adecvată și nuanțată, prin raportare la fragmentul dat – 6 puncte
• prezentare ezitantă, prin raportare la fragmentul dat – 3 puncte
• simpla precizare a rolului notațiilor autorului sau tendință de generalizare – 1 punct
– utilizarea limbii literare – 1 punct; logica înlănțuirii ideilor – 1 punct; ortografia – 1 punct (0–1
greseli ortografice – 1 punct; 2 sau mai multe greșeli – 0 puncte); punctuaia – 1 punct (0–1 greseli de punctuație – 1 punct; 2 sau mai multe greșeli – 0 puncte) 4 puncte
În vederea acordării punctajului pentru redactare, textul trebuie să aibă minimum 50 de cuvinte si să dezvolte subiectul propus.
SUBIECTUL al III-lea (30 de puncte)
Coninut – 18 puncte
– evidențierea a două trăsături care fac posibilă încadrarea textului narativ ales într-o perioadă, într-un curent cultural/literar sau într-o orientare tematică 6 puncte
• precizarea perioadei, a curentului cultural/literar sau a orientării tematice – 2 puncte
• numirea a două trăsături ale perioadei, ale curentului cultural/literar sau ale orientării tematice precizate: 2 x 1 punct = 2 puncte
• evidențierea celor două trăsături, prin valorificarea textului: 2 x 1 punct = 2 puncte
– comentarea a două episoade/secvențe relevante pentru tema textului narativ ales 6 puncte
• precizarea temei textului narativ studiat – 2 puncte
• comentarea oricăror două episoade/secvențe relevante pentru tema textului – 2 puncte + 2 puncte; simpla numire a unor episoade/secvențe sau tendința de rezumare – 1 punct + 1 punct
− câte 3 puncte pentru analiza oricăror două elemente de structură, de compoziție si de limbaj semnificative pentru textul narativ ales 2 x 3 puncte = 6 puncte
• analiza fiecărui element ales, justificând relevanța acestuia pentru textul studiat – 3 puncte; abordarea schematică, fără justificarea relevanței – 1 punct
Redactare – 12 puncte
− existența părților componente – introducere, cuprins, încheiere 1 punct
– logica înlănțuirii ideilor 1 punct
– abilităi de analiză si de argumentare 3 puncte
• relație adecvată între idei, între idei si argumente, formulare de judecăți de valoare relevante – 3 puncte
• relație parțial adecvată între idei, între idei si argumente, formulare de judecăți parial relevante – 2 puncte
• schematism – 1 punct
− utilizarea limbii literare (stil si vocabular potrivite temei, claritate a enunului, varietate a lexicului, sintaxă adecvată – 2 p.; vocabular restrâns, monoton – 1 p.) 2 puncte
− ortografia (0–1 greșeli – 2 p.; 2 greșeli – 1 p.; 3 sau mai multe greșeli – 0 p.) 2 puncte
− punctuația (0–1 greșeli – 2 p.; 2 greșeli – 1 p.; 3 sau mai multe greșeli – 0 p.) 2 puncte
− așezarea în pagină, lizibilitatea 1 punct
În vederea acordării punctajului pentru redactare, eseul trebuie să aibă minimum 400 de cuvinte si să dezvolte subiectul propus.


Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.

Google Ads Whatsapp Channel

Articole asemănătoare

0 0 voturi
Evaluarea articolului
Abonaţi-vă
Anunțați despre
0 Comentarii
Cel mai vechi
Cel mai nou Cele mai votate
Păreri in linie
Vezi toate comentariile
Back to top button