[ViDEO] BRAŞOV. Veste bună sau rea? Se lucrează din nou pe DN73
Directia Regională de Drumuri şi Poduri (DRDP) Braşov anunţă că au reînceput lucrările de reabilitare pe DN73 între Râșnov și Bran, în județul Brașov. Deocamdată se lucrează pe o singură bandă, la ieșirea din Râșnov, însă în curând vor mai fi deschise și alte puncte de lucru, precizează reprezentanţi DRDP Braşov. Vestea este bună pe termen lung, dar reluarea lucrărilor aduce restricţii de trafic. „Circulația va fi dirijată de semafoare provizorii, așa că vă rugăm să circulați cu prudență în zonă. Celor care vor să ocolească tronsonul aflat în reabilitare le propunem traseul DN73A până în Zărnești și de acolo pe DJ112E până în Tohanu Nou – Bran. Ne cerem scuze de disconfortul creat!”, spun reprezentanţii Direcţiei.
Constructorul a fost ameninţat cu rezilierea contractului
Înainte de Paşti, ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, însoţit de directorul Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Narcis Neaga, a făcut o vizită de lucru pe șantierul de pe DN73, constatând că acesta era organizat, dar nu se lucra. Ca urmare, ministrul Cuc a trecut la ameninţări la adresa constructorului care a câştigat licitaţia pentru acest proiect, dar nu lucrează în ritmul aşteptat şi de altfel asumat la semnarea contractului. „Dacă în trei săptămâni nu aveţi utilaje la lucru, CNAIR reziliază contractul şi, după aceea, primiţi şi acel certificat negativ constatator şi nu mai participaţi la nici o licitaţie. (…) voi, prin activitatea voastră faceţi rău românilor, turismului, faceţi rău populaţiei”, i-a avertizat Cuc pe reprezentanţii firmei de construcţii, Asocierea Azvi SA – Straco Grup SRL – Piomar Development – Tractebel.
Răzvan Cuc a declarat că acest constructor are un progres fizic al lucrărilor, pe întregul contract, de la Piteşti la Braşov, de 42% şi plăţi de 45%, în „avans”, deci nu se poate invoca lipsa de bani. El a subliniat că proiectul se realizează pe fonduri europene, astfel că nu se pune problema să nu fie bani de la buget. Oficialul a subliniat că în cazul în care constructorul nu se mobilizează şi se reziliază contractul, tronsonul Braşov-Bran ar putea fi realizat în regie proprie, de Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri Braşov. Înante de ieşirea pe teren, ministrul Cuc a avut mai întâi o întâlnire cu primarii localităților de pe traseul drumului național, care i-au solicitat măsuri urgente.
Ulterior, directorul CNAIR Narcis Neaga a revenit cu amenințarea rezilierii contractului, dacă până în data de 20 mai 2019 nu reiau lucrările pe DN 73. Într-un comunicat de presă, Neaga a atras atenția că nu este interesat de motivele pe care constructorul le invocă pentru întârzierile constante de până acum. El a specificat că rezilierea contractului va atrage după sine emiterea unui certificat negativ, ceea ce nu îi va mai permite acestui constructor să participe timp de trei ani la licitații publice în România sau în alt stat al Uniunii Europene. „Ați câștigat licitația pentru modernizarea DN 73 pentru că aveți experiență și palmares. Dar ceea ce faceți în Romania vă descalifică. Nu știu dacă în Spania procedați la fel!”, a adăugat directorul general al CNAIR.
Narcis Neaga le-a reamintit reprezentanților AZVI S.A. că anul trecut a mai avut o discuție cu aceștia tot pe tema lipsei de mobilizare. „Anul trecut, în luna august am mai avut o discuție cu dvs. ca urmare a revoltei cetățenilor și primarilor din zona Râșnov – Bran, care nu mai suportă ce se întâmplă acolo. Aţi venit la întâlnire cu tot felul de promisiuni, grafice și propuneri. Nu ați făcut însă nimic de atunci! Ne vedem pe data de 20 mai!” a repetat Neaga.
Contract semnat în 2011, lucrări începute în 2014 dinspre Piteşti
Contractul pentru modernizarea DN 73 (Braşov – Piteşti, cu o lungime de 103,25 km) a fost semnat în anul 2011, valoarea totală a proiectului, pentru care s-a obţinut o finanţare nerambursabilă europeană prin Programul Operaţional Sectorial Transporturi 2007 – 2013, fiind de 275,86 milioane de lei. Lucrările ar fi trebuit să fie gata în 31 decembrie 2015, pentru ca proiectul să se încadreze în ciclul bugetar european 2007 – 2013, însă acest termen nu a fost respectat, motiv pentru care investiţia a fost „fazată”, finanţarea fiind acum asigurată prin Programul Operaţional Infrastructura Mare (POIM) 2014 – 2020. Proiectul vizează în principal lărgirea drumului la minimum opt metri (din care şapte metri partea carosabilă), ranforsarea lui pentru un trafic de 11,5 tone, reconstrucţia completă a şase poduri şi reabilitarea altor 20, dar şi lărgirea unor curbe, refacerea podețelor, construirea de șanțuri, de evacuarea apei pluviale şi întărirea prin ziduri de sprijin. Lucrările au început în 19 mai 2014, dinspre Piteşti.
În judeţul Braşov se lucrează de doi ani
Pe tronsonul din județul Brașov, modernizarea DN73 a început în anul 2017, pe sectorul Brașov – Cristian. Anul trecut, au fost deschise șantiere pe mai multe sectoare. În Râșnov a fost refăcută fundația și au fost turnate straturile de bază, iar între Râșnov și Bran au fost realizate mai multe casete de lărgire.
Potrivit rapoartelor de pe site-ul Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), termenul de finalizare a lucrărilor de reabilitare a Drumului Naţional 73 (Braşov – Piteşti) e decembrie 2020, după ce anul trecut se avansaseră două termene: iulie, apoi decembrie 2019. Amânarea a fost cauzată de faptul că pentru 37 de kilometri de drum nu au fost obținute încă autorizațiile de construire, dar de faptul că în Moieciu nu se poate deschide șantierul pe un segment de 2,5 km, pentru că pe acest tronson sunt programate lucrări la rețeaua de apă și canalizare.
Citiţi şi:
BRAŞOV. DN 73 va mai fi un coşmar cel puţin un an şi jumătate
Acest material este proprietatea site-ului Mytex.ro si poate fi preluat pe site-ul dvs doar cu citarea sursei prin afisarea linkului catre articolul din site-ul mytex.